øl øydelagt?

Hadde bryggedag i dag. (NM2010  ;D) Alt gikk ifølge plan. Men da jeg tappet av vørteren i gjæringkaret skjedde føgende  :roedme::
tappe av noen liter, målte 15  °C, tappet en halv liter i en brusflaske, riste for å tilsette oksygen, og etter to ganger å ha gjort dette begynte temp av vørteren å øke til 35  °C. Så nede i kokekjele etter 45 min kjøling var det 15  °C og øverst i vørteren var det mye varmere.

Jeg tror nesten at jeg for oksidert vørter/øl men kanskje er det ikke så ille...eller??  

Om det bare var ca en liter, og vørteren ikke var varmere. Så tror jeg ikke at du har gjort NOE galt. Øllen blir god :godtoel:

Mener at vørteren skal være en DEL varmere for at oksidering skal være et stort problem.

Men er vell andre med andre meniger her på forumet ;)

opplevde samme fenomenet med min siste kjøling også, løsningen er enkelt nok at varm vørter er lettere enn kald derfor blir det varmere i toppen av kjelen ved avkjøling. forsøk neste gang med å løfte kjølespiralen slik at den ligger helt i toppen av vørteren. dette hjalp betraktelig her....

Tilbake
Topp