Om øl i mediene

Nok en grunn til å dra til Belgia:). Jeg er glad i museer, og jeg er glad i øl, så kombinasjonen er jo helt uslåelig.

Jeg har vært på bryggerimuseum i Berlin (del av det tekniske museet der) og i Bamberg. De var jo beskjedne greier i forhold til det der - men kan anbefales likevel:).
 
Yes

Men vanskelig å få tak i.
Ikke mange pol som har den inne.
 
Det ene poenget i artikkelen er at klimaforandringer vil føre til høyere pris på humle og dermed høyere pris på øl. Den påstanden klarer de rimelig greit å tilbakevise selv med den siste setningen:
"“The hops inside a beer do not cost as much as the cap on top of the bottle,” he said."

Det andre poenget er at ølet vil smake dårligere. Og grunnen til det oppgis å være lavere alfasyreinnhold:
"The study found the alpha acid content of hops, which give beer its distinct aroma, had fallen in all regions."

Så vidt jeg vet gir alfasyre bitterhet, ikke aroma, så da klarer de å tilbakevise denne påstanden også. Godt gjort.
 
Sist redigert:
The hops inside a beer do not cost as much as the cap on top of the bottle,” he said."
Ja jeg forsto heller ikke dette utsagnet og det er heller ikke noe som er nevnt i den siterte artikkelen i Nature Communications https://www.nature.com/articles/s41467-023-41474-5.

Det at artikkelen bruker ordet "aroma" og ikke skiller mellom bitterhet og aroma tror jeg er fordi The Guardian skriver for menigmann og ikke bryggere.

Den opprinnelige artikkelen i Nature Communications tar for seg utfordringene humlebønder opplever i Zatec regionen i Tsjekkkia, Hallertau/Spalt regionen i Tyskland og Celje regionen i Slovenia. Disse regionene produserer hovedsakelig aromahumle og artikkelen beskriver hvordan mengde humle og alfasyreinnhold har sunket fra perioden 1970-1994 til perioden 1995-2018. Artikkelen or interessant og god lesning for oss bryggere.
 
Ja jeg forsto heller ikke dette utsagnet og det er heller ikke noe som er nevnt i den siterte artikkelen i Nature Communications https://www.nature.com/articles/s41467-023-41474-5.

Det at artikkelen bruker ordet "aroma" og ikke skiller mellom bitterhet og aroma tror jeg er fordi The Guardian skriver for menigmann og ikke bryggere.

Den opprinnelige artikkelen i Nature Communications tar for seg utfordringene humlebønder opplever i Zatec regionen i Tsjekkkia, Hallertau/Spalt regionen i Tyskland og Celje regionen i Slovenia. Disse regionene produserer hovedsakelig aromahumle og artikkelen beskriver hvordan mengde humle og alfasyreinnhold har sunket fra perioden 1970-1994 til perioden 1995-2018. Artikkelen or interessant og god lesning for oss bryggere.
Tallene viser at produksjonen går ned og alfasyreinnholdet går ned. Der det skjærer seg er når en journalist skal skrive om dette og sier at ølet får dårlig smak og vil koste mer. Det har han ikke dekning for.

Men for å få flest mulig til å lese artikkelen lages det overskrifter som genererer mest mulig klikk, det er dessverre tiden vi lever i.
 
Sist redigert:
Tallene viser at produksjonen går ned og alfasyreinnholdet går ned. Der det skjærer seg er når en journalist skal skrive om dette og sier at ølet får dårlig smak og vil koste mer. Det har han ikke dekning for.

Men for å få flest mulig til å lese artikkelen lages det overskrifter som genererer mest mulig klikk, det er dessverre sånn det er i tiden vi lever i.
Tror det der bare er journalistens forsøk på oppsummering. Misforstått, men dog. Click bait har gjerne mindre informasjon. Heldigvis relativt lite av sånt i the Guardian, en av grunnene til at det er min favorittavis fra øyene.
 
Tror det der bare er journalistens forsøk på oppsummering. Misforstått, men dog. Click bait har gjerne mindre informasjon. Heldigvis relativt lite av sånt i the Guardian, en av grunnene til at det er min favorittavis fra øyene.
Graden av unøyaktighet i ting som skrives av journalister som ikke har skikkelig greie på det de skriver om, er nokså påfallende. Jeg synes jeg legger merke til det hver gang jeg leser om noe som jeg faktisk har greie på.

(Og siden jeg er - eller har vært - lærer: Dette sier noe om hvorfor det er så viktig å ha lærere som kan det faget de underviser i.)
 
Tilbake
Topp