Ønsker forslag til bryggeutstyr - budsjett 6000 kr

Må få slenge meg på de som peker på utstyr til gjærbehandling. Kjøp en magnetrører og erlenmeyerkolbe(r) først som sist. Hvordan gjæringen håndteres er langt viktigere enn hvordan man faktisk får sukkeret ut av maltet. Man trenger ikke nødvendigvis et kjøleskap for å kontrollere tempertur, jeg bruker i likhet med gustavf som regel et kjølig gjesterom, og regulerer tempen i ølet med vindu, dør og ovn:). Klarer å regulere tempen innenfor noen tideler av en grad på denne måten, men man må følge litt med under den kraftigste gjæringen (det skal dog sies at jeg også kan bruke kjøleskap, om jeg ønsker det...). Jeg vil påstå en magnetrører til gjærdyrking er et av de viktigste redskapene en brygger kan ha.
 
Gahr skrev:
Jeg vil påstå en magnetrører til gjærdyrking er et av de viktigste redskapene en brygger kan ha.

Er absolutt ikke uenig, men med grundig planlegging - og oppfølging - så klarer en seg med 3-4 gjærinnkjøp i året.  Vi brygger 6-8 lagerøl på en og samme gjær gjær i des-mars, 2-3 spesialøl (hveteøl, belgiske eller saison) i april, 4-5 engelske ales i april-juni, og så 4-5 amerikanske ales etter ferien og frem til det blir kaldt igjen. 

Har laget noen få dårlige øl, men ingen har skyldtes gjenbruk av gjær.

Utrolig hvor mye småtjafs koster når du du ser på sluttsummen.
 
Tusen takk for alle gode innspill fra hyggelige folk :)

Skal gå igjennom alle forslagene. Forhåpentligvis blir det innkjøp av utstyr nå i januar.

Etter tips fra dere tar jeg også en telefon til "Vin og bar" for å høre om de har noe brukt utstyr inne.
 
Tilbake
Topp