1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Ønsker forslag til bryggeutstyr - budsjett 6000 kr

En tråd i 'Utstyr' startet av Amund Aune Nilsen, 30 Des 2011.

1. protto

protto
    Expand Collapse
    Registrert bruker

2. Gahr

Gahr
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Må få slenge meg på de som peker på utstyr til gjærbehandling. Kjøp en magnetrører og erlenmeyerkolbe(r) først som sist. Hvordan gjæringen håndteres er langt viktigere enn hvordan man faktisk får sukkeret ut av maltet. Man trenger ikke nødvendigvis et kjøleskap for å kontrollere tempertur, jeg bruker i likhet med gustavf som regel et kjølig gjesterom, og regulerer tempen i ølet med vindu, dør og ovn:). Klarer å regulere tempen innenfor noen tideler av en grad på denne måten, men man må følge litt med under den kraftigste gjæringen (det skal dog sies at jeg også kan bruke kjøleskap, om jeg ønsker det...). Jeg vil påstå en magnetrører til gjærdyrking er et av de viktigste redskapene en brygger kan ha.

3. EspenL

EspenL
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Dersom du har lyst til å bygge noe av utstyret selv så er det en ganske fersk tråd her:
    http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,7842.0.html

Burde la seg gjøre for ca 3000,-

Som flere andre har nevnt, så går resten av pengene med på alt annet du ikke visste du trengte. :)

Ser at Gahr anbefaler magnetrører, så da har jeg et byggeprosjekt til ;)

4. Trygve

Trygve
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Er absolutt ikke uenig, men med grundig planlegging - og oppfølging - så klarer en seg med 3-4 gjærinnkjøp i året.  Vi brygger 6-8 lagerøl på en og samme gjær gjær i des-mars, 2-3 spesialøl (hveteøl, belgiske eller saison) i april, 4-5 engelske ales i april-juni, og så 4-5 amerikanske ales etter ferien og frem til det blir kaldt igjen. 

Har laget noen få dårlige øl, men ingen har skyldtes gjenbruk av gjær.

Utrolig hvor mye småtjafs koster når du du ser på sluttsummen.

5. RawRoffe

RawRoffe
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg har erfaring med lignende iafall. Fungerer brillefint! Vørter opp til 1070 brenner seg ikke, over det har jeg ikke forsøkt meg på..

(lignende =  30 liters alu kjele fra europris (200,-) pluss 7kw krabbekoker fra malerbua i Halden (300,-). Regulator og meskedunk i tillegg)

6. Amund Aune Nilsen

Amund Aune Nilsen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Tusen takk for alle gode innspill fra hyggelige folk :)

Skal gå igjennom alle forslagene. Forhåpentligvis blir det innkjøp av utstyr nå i januar.

Etter tips fra dere tar jeg også en telefon til "Vin og bar" for å høre om de har noe brukt utstyr inne.

Del denne siden