Oooooog.... DER var tiden inne for å sende bestilling!

POSO

 
I dag er det kun 2 dager igjen, før jeg skal trykke på <Send> med bestilling til Petit  :skitbra:

Jeg er, som noen er klar over, en komplett grønnskolling hva angår brygging. Jeg har vært så heldig at jeg har fått være til stede sammen med 3 kompiser når de har brygget, 2 av gangene har det blitt brygget all-grain på "Vanlig" bryggeutstyr, dvs. med kjele, kjølebokser etc. Siste gang var jeg så heldig å få være med et herværende forummedlem når han brukte sin 20l Speidel, og det er en slik jeg hvert øyeblikk er klar til å bestille  :)

Jeg er som nevnt en komplett komplett novise, og har i utgangspunktet ingenting av det utstyret jeg trenger. Jeg kunne derfor tenke meg innspill fra dere på hva som bør bestilles, slik at jeg kan komme i gang. Det hadde vært veldig kjekt om dere kunne "ramse opp" hva som er nødvendig, samt hva som er "kjekt å ha".

I utgangspunktet er følgende notert på handlelappen, i kategorien "må ha":

Må ha:
Speidel Braumeister startersett, 20 liter
Speidel Braumeister, Varmekappe 20 liter
Labb-dunk eller lignende
Pumpehevert
Overgang/adapter fra hageslange til kjøkkenbatteri
Starsan
Oechslevekt

Bør ha:
Speidel kulekran 3/4" i rustfritt stål
Speidel 90 grader til Speidel Kulekran
Speidel Vaskesett
BHumleposer
Ekstra kran til Labb-dunk
Ekstra gjærlås

Jeg er veldig takknemlig for alle innspill. Ikke bare på ting jeg bør ta med i bestillingen fra Petit, men også ting jeg bør kjøpe/bestille fra andre. Jeg bor bare 300 meter fra Bryggselv   ;D
 
Grattis, jeg må inrømme jeg har vært farlig nær ved å gjøre det samme etter noen lange bryggedager. :)

Kanskje det er like greit med startsettet?

Startersettet består av:
Braumeister 20 liter
Kjøler
Komplett gjæringstank
Maltmølle
Maltøse
1 sett med råvarer
Hvis du regner med å kjøpe malt hos bryggselv hver gang du skal brygge kan du sikkert klare deg uten maltmølle en stund?!

Noen gjæringspann er hvertfall kjekt å ha. Europrisdunker/Lab-dunker fra felleskjøpet fungerer fint.
 
Når gjæringen er overstått, trenger du jo selvsakt noe å lagre ølet på.....med mindre du drikker det direkte fra gjæringspannet....
Du trenger da også noe form for rør/slange (hevert...etc..) for å få ølet over på disse/denne beholderen....
 
Takk for innspill   :yes:

Ja, jeg mener egentlig at jeg ikke trenger den mølla som følger med. Har vel etter hvert forstått at Corona-mølla ikke er veldig bra, så jeg skal sjekke om det går an å bytte ut den fra startsettet med noe annet. Kan kjøpe ferdig Speidel-knust fra Bryggselv til å begynne med.

Jeg kommer trolig til å kjøpe fat etter hvert, men tror jeg starter med å tappe på flasker. Det påstås at man blir lei av det etter hvert  :saadoevt:

Noen som intuitivt skjønner hvilke slanger jeg trenger fra kjølerespiralen og til kjøkkenbatteriet? Husker ikke om det følger koblinger med kjølespiralen...
 
Jeg fikk byttet ut Corona mølla med en Barley Crusher mot et mellomlegg.
Du trenger egentlig ikke vaskesettet, du kommer langt med oppvaskbørster.
3/4 krana er ikke et must heller, den kan du eventuelt kjøpe senere.
Det er koblinger for vanlig hageslange på kjøleren, både inn og ut. Så du må til en rørlegger/Jula og kjøpe adapter fra kjøkkenbatteri slik at du får koblet til en vanlig hageslange der (1/2 toms).
Du trenger noe vaskemiddel (sterkrens) og desinfeksjonsmiddel (Starsan) og det er like greit å kjøpe dette også.
Skal du bruke Labb dunk vil jeg anbefale å kjøpe noen slike plastventiler som monteres nært bunn av dunken pluss noen gjærlåser med tilhørende pakninger.
Jeg vil også anbefale å oppgradere kranen til den originale speidel gjæringsdunken.
Ellers trenger du noen humleposer, men disse kan kjøpes på dagligvaren mere kjent som BH vaskeposer.
Du trenger også en oschellsvekt, fås hos Petit eller Europris.
 
Flasker er fantastisk! Ikke hopp på fatbølgen med en gang (sier jeg som har 12 fat) før du har fått gode verktøy og rutiner for flaskevasking :biersmile:
 
Jeg har allerede begynt å samle på tomflasker, hovedsaklig fra Nøgne Ø. Bare så slitsomt å tømme dem...  :yes:

Flaskevasker har jeg allerede fått lovnad om å låne i starten, av "Der fliegende Speidler"  ;D
 
Vær obs på at det et styr å fjerne etikettene på Nøgne Ø flaskene, har hatt hell med å legge flaskene i varmt vann, deretter fjerne etiketten og videre bruke matolje og skrubb for å fjerne limet (etter tips her på forumet). Synes selv det ble for mye arbeid, så jeg kommer til å kjøpe flasker hos bryggselv etterhvert. Lykke til med Speidel  :biersmile:
 
Takk for tipset  :)

Jeg kommer trolig til å kjøpe inn en del flasker, men ønsker likevel ikke å avslutte innsamling av flasker ennå. Det er en smakfull form for samling  ;)
 
POSO skrev:
Takk for tipset  :)

Jeg kommer trolig til å kjøpe inn en del flasker, men ønsker likevel ikke å avslutte innsamling av flasker ennå. Det er en smakfull form for samling  ;)
Paulaner flasker (Hefe Weissbier) er de absolutt beste flaskene med tanke på gjenbruk etter min mening. Etikettene faller av når de blir bløtlagt med lite eller ikke noe etterarbeid for å fjerne klister.
Det er jo litt kjedelig å bare drikke hveteøl i lengden, men det er fint å servere om sommeren eller til damene. (20'ish kr/flaska på Gardermoen) (Det er 5 kr mer enn de tomme NØ-flaskene hos bryggselv) :ilike:
 
YUP - da er Speidel startersett bestilt, med vaskesett, varmekappe og kobberkondom!  :skitbra:

Har ventet en stund på å iverksette bestillingen, men nå når det er gjort, da kommer ventetiden til å bli laaaaang  :laugh:
 
Tilbake
Topp