Oppgraderer terassebryggeriet. Maks temp på mesk?

Hei

Lagde i fjor et helt enkelt terassebryggeri basert på en krabbekoker fra mekk med gassbrenner og 40 liters gryte (BIAB).

Det har vist seg å være vanskelig å kontrollere temperaturen i dette oppsettet, så jeg skal endre på det. Har kjøpt ei ny 40 liters gryte som jeg skal ha mesken i, med kobberrørmanifold i bunnen. Under mesking vil jeg sirkulere mesken i kokende vann gjennom kobberrør i gryte nr to, og sprinkle dette over mesken igjen.
Har digitalt termometer med releer som skal skru pumpa av og på etter hvert som temperaturen endrer seg.

Har lagt ved en skisse av oppsettet.
Spørsmålet er da, er det greit å koke vannet i kokekaret, eller vil det ødelegge prosessen fordi det blir for varmt når det kommer tilbake i meskekaret? Videre tenker jeg å bruke kokekaret til å koke vørteren etter mesking, og kobberspiralen som er montert fast til avkjøling.

Andre tanker om denne løsningen?
 

Vedlegg

  • bryggeri.png
    bryggeri.png
    49,9 KB · Sett: 83
Det spørs jo hvor mye varmetap du har på veien tilbake til mesken.

Siden du har mekket en del allerede virker det ikke som om en PID med temperaturprobe på utgangen av coilen er en oppgradering du sier nei til. Herms.

Men er kobbercoilen i det karet du skal koke i?
 
planen var å ha full kok på karet til venstre på skissa under mesking, og starte/stoppe pumpa når kjernetemp på mesken krysser grenseverdiene. Men da vil nok temperaturen på vannet som sprinkles over mesken være nær 100 grader. Så vil den jo blandes raskt med resten av mesken og slik kjøles ned rimelig raskt. Pumpa går på ca 10 liter per minutt, men skal sette inn en resistor for å redusere effekten litt. Regner med 10 l / minutt kan bli i meste laget med tanke på stuck mash?

edit: Ja, ideen var å koke vørteren i det karet til venstre, med kobbercoilen og slik bruke coilen som varmer under mesking, og som kjøler etter kok.
 
"kald" vørter trekkes ut av mesken vha manifoilen under mesking, sirkuleres gjennom det kokende vannet, og sprinkles over mesken oppvarmet :)
 
Jeg ville absolutt ikke brukt hageslanger til å transportere vørter mellom meskekar og hermscoil. Bruk noe som er foodgrade ved høye temperaturer f.eks silikonslanger
 
ja skissa lagde jeg til en rørleggerbekjent som skal fikse kokekarene. Han har alt påpekt dette, og skal ordne slanger av god nok kvalitet :)
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp