Opplever du hop creep?

Opplever du hop creep?

  • Ja

    Stemmer: 6 26,1%
  • Nei

    Stemmer: 12 52,2%
  • Vet ikke, har ikke nok data

    Stemmer: 5 21,7%

  • Totalt antall stemmer
    23

loebrygg

Norbrygg-medlem
Har vært mye snakk om hop creep, men er det noe du opplever i ditt bryggeri? Hadde vært interessant å få en indikatør på hvor mange hjemmebryggere her som faktisk opplever det
 
Sist redigert:
Flaska nettopp en NEIPA som jeg tørrhumla. Gjæren var New England, som jeg nå har gjenbrukt i en rekke brygg. Ingen av dem har gjæra ut over 80%. De lå stort sett på 77-79%. Men denne - som er den eneste av disse bryggene jeg har tørrhumla - landa på 85% (og kanskje litt høyere, faktisk), og blei følgelig sterkere enn jeg hadde ønska.
 
Talla er like med mitt øl her med tørrhumle eller ei og samme oppskrift. Simcoe, Citra og Amarillo ved 5, wp og tørrhumle eller oppskrifta kondensert til 5, flameout og wp. 1.055 til 1.010 begge to med Skare. Det er nok noen humle og gjærkomboer som er mer utsatt for fenomenet enn andre.
 
Hop creep merkes vel mest når man flasker kanskje.
Jeg flasket mere før og da var jeg plaget med en Brooklyn lager klone.
Tror jeg laget 7 batcher tilsammen som alle fikk lavere fg etter noen uker/mndr .
Ved åpning av flasker så kom skummet krypende ut av tuten.
Jeg brygget andre øltyper imellom de 7 batchene som ikke hadde dette.
Prøvde å variere litt på humletyper og gjær uten at det hjalp. Så jeg gav opp til slutt. Brygget nettopp en ny , men denne gikk på fat.
Om dette var hop creep eller en form for infeksjon skal jeg ikke uttale meg skråsikkert om.
 
Tilbake
Topp