Jeg har installert et nytt fullhøyde kjøleskap (uten frysedel) med plass til flere gjæringskar. I den forbindelse tester jeg ut hvordan jeg best kan styre temperaturen med en STC-1000+ slik at vørter og gjær får de beste produksjonsvilkår. Jeg bruker en STC-1000+ som styrer gjæringsskapet med én sensor (vurderer å lodde inn en til). Logging skjer med en Arduino og tre sensorer. Disse er festet på: (1) islolert på gjæringskar, (2) 2,5 liters glasskrukke med vann (sensoren i vannet), (3) Luft-temperatur i gjæringsskapet Så langt har jeg testet fire konfigurasjoner.
1. STC-sensor i luft, varme/frostvaktkabel hengende fritt, ingen vifte
2. STC-sensor isolert på gjæringskar, varme/frostvaktkabel hengende fritt, ingen vifte
3. STC-sensor isolert på gjæringskar, varme/frostvaktkabel rundt gjæringskar, ingen vifte
4. STC-sensor isolert på gjæringskar, varme/frostvaktkabel rundt gjæringskar, vifte installert for sirkulasjon av luft
Som dere ser av grafen, får jeg størst variasjon i vørter etter at jeg installerte vifte, noe som overrasket meg i starten. De siste konfigurasjonene innebærer frostvaktkabel rundt karet, noe som trolig ikke er en god løsning når jeg kommer til å ha flere brygg i gjæringsskapet i tiden som kommer.
Jeg kjenner jeg er litt i villrede
Så til spørsmålet. Hvordan har dere satt opp gjæringsskapene deres? Jeg har altså tre variabler. Plassering av STC-sensor, plassering og type varmekilde, og (ikke) bruk av vifte.
Live-temp-data her: bb.sevland.no
1. STC-sensor i luft, varme/frostvaktkabel hengende fritt, ingen vifte
2. STC-sensor isolert på gjæringskar, varme/frostvaktkabel hengende fritt, ingen vifte
3. STC-sensor isolert på gjæringskar, varme/frostvaktkabel rundt gjæringskar, ingen vifte
4. STC-sensor isolert på gjæringskar, varme/frostvaktkabel rundt gjæringskar, vifte installert for sirkulasjon av luft
Som dere ser av grafen, får jeg størst variasjon i vørter etter at jeg installerte vifte, noe som overrasket meg i starten. De siste konfigurasjonene innebærer frostvaktkabel rundt karet, noe som trolig ikke er en god løsning når jeg kommer til å ha flere brygg i gjæringsskapet i tiden som kommer.
Jeg kjenner jeg er litt i villrede
Så til spørsmålet. Hvordan har dere satt opp gjæringsskapene deres? Jeg har altså tre variabler. Plassering av STC-sensor, plassering og type varmekilde, og (ikke) bruk av vifte.
Live-temp-data her: bb.sevland.no
Sist redigert: