Oppsett av gjæringsskap og temperaturstyring

Det ser ut som kjøleskapet slår seg inn ca hver halvtime og går ca 4min før det stanser.
Det er ikke kjøleskapet, men varmen som skruer seg på med denne frekvensen. Jeg hadde ikke vært bekymret for varmen selv om den hadde skrudd seg på hvert minutt. Skjønner derimot at du snakker om kjøleskapet, og der har jeg programmert inn ytterligere forsinkelse for ikke å slite ut kompressoren :)

Det vil alltid være forskjellig temp målt ved kant og I midten, større ved stormgjæring og mindre etterhvert.
Det ville ha vært interessant å få målt to steder inni karet (senter / kant), og en sensor isolert utenpå karet. Jeg tror der er forskjell, men pga veskens varmeledende egenskaper tror jeg ikke det er snakk om mye. Under stormgjæring er det jo også mye bevegelse i vørteren...
Kun spekulasjoner fra min side. Har ingen målinger på dette, og ønsker vel heller ikke å ha sensorer i vørteren

Det ville ha vært interessant å få målt to steder inni karet (senter / kant), og en sensor isolert utenpå karet. Jeg tror der er forskjell, men pga veskens varmeledende egenskaper tror jeg ikke det er snakk om mye. Under stormgjæring er det jo også mye bevegelse i vørteren...
Kun spekulasjoner fra m in side. Har ingen målinger på dette, og ønsker vel heller ikke å ha sensorer i vørteren
Med en thermowell montert I lokket, kan du lett stikke sensoren ned I denne og utføre malinger uten at sensoren blir våt.... Interressant å følge med målingene dine, så fortsett gjerne med alternative oppsett :)

Hei

Jeg holder på med 2 kjøleskap (gjæringsskap) og skal bruke 2 STC 1000+ til å styre temperatur.
Spørsmålet er hvordan jeg på beste å enkleste måte kan logge temperaturen?

Ser at du bruker en Arduino, er litt kyndig både med lodding og PC...kan du fortelle litt hvordan du har gjort det og hva jeg trenger av utstyr?

Eller bør jeg kjøpe en brewpi?

Fordeler bakdeler med de to systemene?

Håper på hjelp...

Hei

Jeg holder på med 2 kjøleskap (gjæringsskap) og skal bruke 2 STC 1000+ til å styre temperatur.
Spørsmålet er hvordan jeg på beste å enkleste måte kan logge temperaturen?

Ser at du bruker en Arduino, er litt kyndig både med lodding og PC...kan du fortelle litt hvordan du har gjort det og hva jeg trenger av utstyr?

Eller bør jeg kjøpe en brewpi?

Fordeler bakdeler med de to systemene?

Håper på hjelp...

Du kan jo alltids bygge en brewpi.. søk etter diybrewpi

Bruker en sånn selv.. funker helt nydelig, bare ikke legg arduino'n inne i kjøleskapet, liker ikke fuktigheten

Sent from my iPhone using Tapatalk

Bjørn...vil nok ha en ferdig enhet...software og Interface ser veldig bra ut på BeerPi, men til mitt behov, 2 gjæringsskap hvor jeg har mulighet til å gjære 2 ulike batcher, så vet jeg ikke hva jeg trenger og hva jeg havner på i pris.
Kan du si litt om det?

Er fersk på disse greiene...

Bjørn...vil nok ha en ferdig enhet...software og Interface ser veldig bra ut på BeerPi, men til mitt behov, 2 gjæringsskap hvor jeg har mulighet til å gjære 2 ulike batcher, så vet jeg ikke hva jeg trenger og hva jeg havner på i pris.
Kan du si litt om det?

Er fersk på disse greiene...

Brewpi er minst like bra som den ser ut.. ikke større avvik hos meg en 0,1deg

Det skal komme støtte for flere kammer på den, men usikker på om det er på plass.. du kan sjekke forumet, er gode muligheter da det har vært snakket om de lenge.

Du trenger i såfall
En raspberry pi eller gammel PC
En brewpi
4 sensorer
4 ssr reeler

Har flere litt eldre PCèr...også et par Macèr, kjører dette på Mac OSX?

Si gjerne litt mer om software og PC/Mac, fungerer det like bra som en Ras.pi så er jo det greit.
Har allerede en Mac stående i garasjen hvor mine gjæringskap står, så det hadde vært greit om denne kunne brukes.

Må jeg ha denne i tilegg til en Brewpi?

Include programmed Photon (only uncheck if you already have one)
  • 1 x Particle Photon +NOK178.90

Den kjører på Linux, kan du dette et det sikker enkelt å sette opp, men er mye enklere på en raspberry pi, der er det bare å kjøpe minnekort med ferdig Linux og følge oppskrifta på installering, pi 3 er enklest da den kommer ned innebygd wifi.

Du trenger også en photon, dette er innmaten i selve kontrolleren, raspberry pi'n tar seg av logging og web server/side

Takk for info, en ras.pi kjøper man vel billigst på ebay?

Forslag...trenger en komplett ras.pi med kabinett, strømforsyning (trenger jeg det?) kjøling (ser noen selges med kjølekapper) osv...

Hva trenger jeg på dette området?

Trenger ikke fancy kjølekapper..
Strømforsyning, gammel USB lader som leverer over 2.5A for pi3(dessverre er gamle telefon ladere stort sett for små)
Kjører du en pi A kan en gammel telefon lader virke bra..

Enkleste er kanskje å finne en startpakke.. kommer gjerne ned strømforsyning, minnekort og kabinett til en grei pris

Da er jeg i bestillings modus!

Trenger jeg 2 brewpi for å styre 2 skap, eller bare 1 brewpi og 4 sensorer/SSR?
Har bestillt en Rasberry 3 også...

Kan jeg bruke en hvilken som helst 12V lader bare den gir 2A...kan den gi mer enn 2A eller er det ikke bra?

Legger til et par bilder av oppsettet mitt også

be5d50436d1c41fe57d2edcf6243e0e7.jpg

9fad7bcf4f39d76cad67360e5ada53ba.jpg

Tilbake
Topp