Optimal gjenbruk av gjær

Jeg er midt inne i en brygge-frenzy der jeg skal lage mest mulig kvalitetsøl på kortest mulig tid (Skal aldri, aldri, aldri mer gå tom for hjemmebrygg..!). Det betyr at jeg har tre gjæringsskap gående paralelt, og når en øl tappes vil jeg brygge en ny og sette inn i gjæringsskapet så fort som mulig. Jeg gjenbruker gjæren, men vil skynde meg langsomt for å ikke forringe kvaliteten. Hvordan gjør jeg dette best? Tapper og vasker gjær dag 1, dekanterer og lager starter dag 2, kjøler ned starteren dag 3 og dekanterer starter og brygger dag 4? Eller kan noen av disse stegene kuttes ut uten å få et dårligere sluttresultat?
 
Så lenge vi setter nytt brygg samme dag som vi tapper det forrige og det nye brygget er tilsvarende eller mørkere enn det forrige så heller vi den nye vørteren rett på samme dunk uten å vaske noe som helst.
Er langt fra noen ekspert, men det har fungert ypperlig de 5 gangene vi har gjort det.

Øystein
 
Det er jo glimrende hvis det funker, men da bør man kanskje vaske gjæren mellom noen av batchene for å unngå årgangstrub..?
 
Vi har satt tre brygg på samme gjærkake uten å vaske. Noe lenger har vi ikke prøvd å strekke strikken :) Blir mye trub etter hvert men det gjærer som bare rakkern og resultatet har vært strålende.

I de andre tilfellene vasker vi gjæren og lar den stå kjølig. Men siden vi brygger med 14 dagers mellomrom så har vi god tid til å lage starter før neste brygg.

Øystein
 
Jeg merker at jeg ikke liker tanken på å ikke vaske mellom hver gang. Om du heller 6l vann i gjæringskaret og lar dette bunnfelle 30min, kaster bunnfallet og lar resten bunnfelle i en mer egnet beholder til dagen etter, så har du mer enn nok gjær til å slippe å lage starter, og kan brygge dagen etterpå.
 
Vi er fire trebarnsforeldre som brygger i lag. For å komme ned på et akseptabelt antall dager per måned som går med til brygging så er vi ganske avhengig av å kjøre både tapping av forrige runde og brygging av de to neste på en og samme dag. Derfor gjenbruker vi som regel gjæren uten å vaske :)

Øystein
 
Det ble et annet alternativ. Jeg bestilte en ny type gjær så jeg kan ha ny starter klar når et brygg tappes og dermed ha fire forskjellig gjærtyper som rokkerer på tre forskjellige gjærskap. :)
 
Og det er selvsagt veldig bra, men som sagt, når du har tilgang til så mye fersk gjær trenger du ikke lage starter, det er i alle fall min erfaring. Gjærkaken fra ett brygg er nok til å sette i gang minst 4 nye.
 
Tilbake
Topp