Paintball-C02

Dag

Norbrygg-medlem
Jeg ser det selges CO2-flasker i aluminium for paintballbruk. De er på fra 300 gram til litt over halvkiloen. Koster et par hundrelapper.
Dette må da være noe?!??! Har noen forsøkt å mekke noen koblinger til dette?
Vil nok vare noe lenger enn ut-på-tur, sansynligvis hele påskeuka og mye til. Jeg brukte 3 12g-patroner av ut-på-tur-typen under NM. Holdt fint til et fat.
 
Jeg har ingen direkte erfaring med dette, men fra dykking vet jeg at det er stor forskjell på renhet av gass etter hvordan den produseres, og CO2 til paintballgeværer er ikke på noen som helst slags måte tenkt å anvendes i mat og drikke.

Selvsagt er slike bekymringer mer alvorlig når en gass skal pustes 100% som under dykking, enn når kun en liten smule av det skal ut i ølet (F.eks. kan nok et CO-trykk som ville være farlig under dykking være ufarlig i de doser man får i seg i ølbobler), men jeg ville ikke tatt noen sjanser her før du enten:

-har snakket med noen som har erfaring med bruk av paintball-CO2 til karbonering av leskedrikk, og som du stoler på.

-eller har forhørt deg med produsenten av gassen om hva slags sporstoffer de har i gassen sin, og i hvilke konsentrasjoner.
 
Men den CO2-en du kjøper hos et brannsikringsfirma, er den noe bedre? Den er vel beregnet til å slukke branner og ikke karbonere øl? :attevar:
 
Skulle ikke tro det var noen stor forskjell på det nei....

Men det er vel slik at folk har erfaring med å bruke brann-CO2, så da er det greit.

Tror bare vi får vente til det kommer noen gasseksperter inn og øser av sin visdom. Fram til da ville jeg hvertfall vært forsiktig med ting jeg ikke visste hva var. Bedre føre var osv.  :)
 
Dag skrev:
Men den CO2-en du kjøper hos et brannsikringsfirma, er den noe bedre? Den er vel beregnet til å slukke branner og ikke karbonere øl? :attevar:

Der jeg og en del med meg fyller co2, så gjenbrukes gassen flere ganger. Gamle co2 apparater som skal kontrolleres tømmes for co2. denne gassen blandes med gass fre MAAANGE andre flasker, for så å fylles på våres flasker som vi bruker i øllet. Hva renhetsgraden er på denne gassen skal jeg ikke uttale meg om, men det må kunne stilles spørsmål hvorvidt denne gassen er av en renhetsgrad som er egnet for næringsmidler.

Dalaker skrev:
Selvsagt er slike bekymringer mer alvorlig når en gass skal pustes 100% som under dykking, enn når kun en liten smule av det skal ut i ølet (F.eks. kan nok et CO-trykk som ville være farlig under dykking være ufarlig i de doser man får i seg i ølbobler), men jeg ville ikke tatt noen sjanser her før du enten:

-har snakket med noen som har erfaring med bruk av paintball-CO2 til karbonering av leskedrikk, og som du stoler på.

-eller har forhørt deg med produsenten av gassen om hva slags sporstoffer de har i gassen sin, og i hvilke konsentrasjoner.

Er det noen som vet hva grenseverdiene for næringsmiddel godkjent co2 er?

Så lenge veldig få av oss får fylt  næringsmiddel godkjent co2 på konverterte brannslukkings apparater, så stiller vi vel alle i samme klasse angående renheten på gassen vi bruker.
 
vi bruker samme gass til paintball som til øl, så det er nok ikke noe problem.. isåfall så merker man ikke det før noen år.. man har jo ikke funnet ut av langtidsvirkningen av mobilbruk ennå heller  ;D
har lett over hele for å finne adapter til paintball flaskene. har funnet et adapter i en bryggesjappe i statene, men den overgangen er fra paintballflaske til amerikanske co2 gjenger.. noen som vet om det finnes overgang igjen fra amerikanske til norske co2 gjenger?
 
Hej

Jeg var hos GMC http://www.gmc.no/ i dag og hente CO2 flaske. Der fortalte de at co2 er co2 og forskellen fra deres flasker og de som står på udesteder kun er selve fødevare godkendelsen, altså samme type flaske. Noget med at indmaden (kernen) på de som kan godkendes er alu/rustfrit mod stål i de som ikke kan godkendte. GMC vidste besked om havde jeg skulle bruge flasken/co2 til og havde ingen betænkelighedder.

Med hensyn til paintball flasker så har Mølle Pakerns venner brygge gruppe på Tau brugt sådanne længe og med stor tilfredshed. Har selv haft fornøjelse flere gange uden andre bivirkninger end de sædvanelige ;) De efterfylder dem selv ved hjælp af en speical gjenge købt på nettet eller i Paintball shoppen i Sandnes  http://www.game-on.no/

Hilsen
Christian
 
Dag skrev:
Jeg ser det selges CO2-flasker i aluminium for paintballbruk. De er på fra 300 gram til litt over halvkiloen. Koster et par hundrelapper.
Dette må da være noe?!??! Har noen forsøkt å mekke noen koblinger til dette?
Vil nok vare noe lenger enn ut-på-tur, sansynligvis hele påskeuka og mye til. Jeg brukte 3 12g-patroner av ut-på-tur-typen under NM. Holdt fint til et fat.

Jeg har mekket kobling til SodaSream patroner for å fylle dem fra 6 kg. flaska, overgang fra SS til regulator får du fra Petit.
Men du må ha rørdeler som gjør at SS/regulator kan settes på & Kg. flaska.
Tror ikke SS koster mer enn Painball flsker og de er ihvertfall beregnet til næring.
 
Oddvar Demmo skrev:
Jeg har mekket kobling til SodaSream patroner for å fylle dem fra 6 kg. flaska, overgang fra SS til regulator får du fra Petit.
Men du må ha rørdeler som gjør at SS/regulator kan settes på & kg. flaska.
Tror ikke SS koster mer enn Painball flsker og de er ihvertfall beregnet til næring.

Kan du fortelle litt om disse rørdelene? Og hva heter denne overgangen fra SS til regulator?
Jeg har drivi å mekka flere varianter ut på tur CO2.
Den ene laga jeg av CO2 delen til beer king tappekran, og den andre av en sykkelpunmpe CO2 dings.
Alikevel er vel 16g maks for den type patroner.
Må innrømme jeg blei interressert i denne SS patenten. Skal mekke meg en "bærbar" haha den kom jeg på nå.  :fyflate: Og da hadde det vært greit å slippe å bytte disse småpatronene hele tiden.

EDIT:
Legger ved bilde av Beer King dingsen
 
Nå fant jeg den bare hos Maltbua art. nr. 100106, jeg fikk min fra Humle.se en gang i tiden, koster ikke allverden så prisen Malbua oppgir må være feil.
Jeg har ikke noen av delene her før om et par uker så jeg kan ikke fortelle deg annet enn at du tar med deg delene/målene og drar på en byggmix el. butikk og tar ut deler som passer, men antar det betinger at du slipper å betale 750,- for overgangen, hør med Petit om de har noen igjen, eventuelt mekker du også den selv, cluet er skruen som står i senter på overgangen, når den er skrudd på SS patronen justere du den så den akkurat presser inn ventilen på SS patronen, ved siden av denne skruen er det hull som gassen slipper igjenom.
 
Oddvar Demmo skrev:
Jeg har mekket kobling til SodaSream patroner for å fylle dem fra 6 kg. flaska, overgang fra SS til regulator får du fra Petit.
Men du må ha rørdeler som gjør at SS/regulator kan settes på & kg. flaska.
Tror ikke SS koster mer enn Painball flsker og de er ihvertfall beregnet til næring.

Hva er SodaStream-patroner? Er ikke det slike bittesmå, mindre enn 12g?
 
de nye sodastream flaskene er på 425 gram. selges også på clas ohlson til 198,- nye, leverer du din tomme får du en ny får 98 kroner.
de trenger et slikt trapez adapter som selges på maltbua og humle.se til en stiv penge.

de adapterene selges også på: www.us-aquariumshop.com tror jeg å huske at det var. der selger de adapterene for 25 euro..
 
Christian skrev:
Med hensyn til paintball flasker så har Mølle Pakerns venner brygge gruppe på Tau brugt sådanne længe og med stor tilfredshed. Har selv haft fornøjelse flere gange uden andre bivirkninger end de sædvanelige ;) De efterfylder dem selv ved hjælp af en speical gjenge købt på nettet eller i Paintball shoppen i Sandnes  http://www.game-on.no/

Genialt...

Takk for tipset.
 
Lund-teknik i Danmark har overgang til SodaStreamflasker for 120,- danske. De har også manometer til 350,-. Har nettopp bestilt et sett, og det kom på 595,- norske. Kommer vel noe moms på toppen, men pyttsan, dette er vel det optimale 'ut på lang tur'-systemet. :skitbra:

http://www.lundteknik.dk/
 
Dag skrev:
Lund-teknik i Danmark har overgang til SodaStreamflasker for 120,- danske. De har også manometer til 350,-. Har nettopp bestilt et sett, og det kom på 595,- norske. Kommer vel noe moms på toppen, men pyttsan, dette er vel det optimale 'ut på lang tur'-systemet. :skitbra:

http://www.lundteknik.dk/

Se der ja, det var noe sånt jeg betalte i 2000 så det var et sjokk å se dem til 750,- men de så jo finere ut  :)
 
Litt på sida det her kanskje men når vi diskuterer alternative gassflasker hva da med disse engangsflaskene til slike minimig sveiseapparater som inneholder CO2, kan disse brukes?  Det er engangsflasker som inneholder 390 gram CO2 og det står bare på dem at det er komprimert/kondensert gass.  Pris vet jeg ikke nå men har ei tomflaske her som ser ut for å ha  kosta 246 kr sansynligvis i fjor engang.

Sverre
 
Dag skrev:
Lund-teknik i Danmark har overgang til SodaStreamflasker for 120,- danske. De har også manometer til 350,-. Har nettopp bestilt et sett, og det kom på 595,- norske. Kommer vel noe moms på toppen, men pyttsan, dette er vel det optimale 'ut på lang tur'-systemet. :skitbra:

http://www.lundteknik.dk/


Interessant!!
Hvor mini er denne miniregulatoren?
Jeg har brukt dette "ut på tur" systemet med disse små patronene på noen få gram og det er ikke veldig bra..
Sist jeg skulle skifte patronen i det gamle systemet hadde jeg smakt litt for mye på fatet og åpnet for gassen før jeg hadde koblet leketøyet til fatet.
Pang sa det, og faenskapet røyk i to. Fikk det sammen men den ble aldri helt god igjen.
 
Sverre K skrev:
Litt på sida det her kanskje men når vi diskuterer alternative gassflasker hva da med disse engangsflaskene til slike minimig sveiseapparater som inneholder CO2, kan disse brukes?  Det er engangsflasker som inneholder 390 gram CO2 og det står bare på dem at det er komprimert/kondensert gass.  Pris vet jeg ikke nå men har ei tomflaske her som ser ut for å ha  kosta 246 kr sansynligvis i fjor engang.

Sverre
Her må du også ha overgang, flaske og overgang kostet 1200.-
Grunnen til at jeg bruker andre systemer er at jeg kan fylle dem selv uten problemer, skal du kjøpe inn andre sytemer kan gassprisen fort ende opp på mot 1000 kr. kiloen.
 
Tilbake
Topp