Partial Mash -BIAB

VidarT

Norbrygg-medlem
Hei!

Er ny på forumet, og nybegynner når det gjelder brygging.

Har tidligere kun brygget ekstraktbrygg, men denne gangen har jeg planer om å brygge en Hefeweisen ved å lage en partial mash med BIAB.

Jeg planlegger å lage en batch på 20l. Problemet er at jeg kun har en gryte på 15l, og at jeg derfor ikke har mulighet til å få kokt hele volumet av batchen. Spørsmålet mitt er da om det vil by på problemer å lage en vørter med ekstra høy OG i gryta, for så å vanne ut i gjæringspannet for å oppnå riktig OG.

Oppskriften jeg har laget i Beersmith ser ut som følger:

2,00 kg Pilsner (2 Row) Ger (3,9 EBC) Grain 1 40,0 %
2,00 kg Wheat Malt, Bel (3,9 EBC) Grain 2 40,0 %
1,00 kg Wheat Dry Extract (15,8 EBC) Dry Extract 3 20,0 %
25,00 g Tettnang [4,50 %] - Boil 45,0 min Hop 4 8,6 IBUs
15,00 g Tettnang [4,50 %] - Boil 5,0 min Hop 5 1,1 IBUs
1,0 pkg Weihenstephan Weizen (Wyeast Labs #3068) [124,21 ml] Yeast 6 -

Est Original Gravity: 1,053 SG Measured Original Gravity: 1,046 SG
Est Final Gravity: 1,013 SG Measured Final Gravity: 1,010 SG
Estimated Alcohol by Vol: 5,3 % Actual Alcohol by Vol: 4,7 %
Bitterness: 9,7 IBUs Calories: 427,1 kcal/l
Est Color: 10,2 EBC

Planen er å lage en BIAB-mash med 8 liter,  og skylle med 5 liter. Under kokingen vil jeg tilsette 1 kg DME. Så er planen å fylle opp med springvann til 20 liter i gjæringsspannet.

Innspill og korrigeringer av opplegget mottas med takk :)
 
Takk for tips :) Planlegger å kjøpe en 36l gryte hos bryggselv.no om ikke lenge, for å benytte på min 3000w induksjonsplate. Men for dette brygget er jeg som sagt begrenset til en gryte på 15l
 
Eg har gjordt akkurat det noken ganger, og det funker helt fint. Det einaste "problemet" er at du må regne med er å bruke meir humle i forhold til om du hadde kokt 20l. Når du blander ut med vatn, så får ikkje du utnytta humlen like godt, og du må bruke litt ekstra. Eg bruker beercalc til å rekne ut kor mykje eg skal bruke.
 
5 kg malt er smertegrensa for min kjele på 26 liter! Så 4 kg på 15 liter blir for voldsomt. Faktisk så får jeg høyere OG ved å bruke 4,5 kg enn ved 5 kg pga effektivitet.

Prøv med 2,5 kg malt og 11,5 liter vann. Så skyller du et par liter 80 grader vann gjennom maltet etterpå. Da vil du nok få en god effektivitet tenker jeg.

Basert på egne erfaringer hvertfall  :)
 
Mange takk for god hjelp! :) Da prøver jeg med 2,5 kg malt, og 1,5 kg DME. Angående humleprofil, hvordan beregner jeg hvor mye ekstra humle jeg må bruke for å korrigere for at kokevolumet er lavere en batch-volumet?
 
VidarT skrev:
Mange takk for god hjelp! :) Da prøver jeg med 2,5 kg malt, og 1,5 kg DME. Angående humleprofil, hvordan beregner jeg hvor mye ekstra humle jeg må bruke for å korrigere for at kokevolumet er lavere en batch-volumet?

Då kan du bruke det gratis bryggeprogrammet som du finn på www.beercalc.dk Visstnok bruker også Mikeller dette programmet, så det burde duge.
For valet "hop variety" vel du modell Tinseth samt set av kor mange liter vørter du koker. Deretter justerer du til ønska humlemengde og tilsetting på ulike tidspunkt / kokelengde. Det kan vere at du ikkje blir nøgd første gong du bruker dette, men då kan du trøyste deg med at det er stor variasjon mellom "humleutbyttet" frå ulike program (Tinseth, Rager, Mosher etc), så det viktigaste er at du held deg til det du starta med / vil. Då lærer du deg etter kvart å vite kva bitternivå du vil treffe.

Lukke til!
 
Dersom du ikke har sett det så har bryggselv en finfin BIAB-pakke, hvor du får 36L gryte m/kuleventil, dyppkjøler, meskepose og en dugende bryggeskje.
All this for 2899,- (En meget allright pris)

Av bryggeprogram kan jeg varmt anbefale Beersmith2. Dette er ett knall program for amatører til pros.  :skitbra:
 
Dersom du ønsker å ha god kontroll på humlemengder, vanntilsetning, osv. kan Biabrewer.info sin Maxi-BIAB-kalkulator anbefales (http://www.biabrewer.info/viewtopic.php?f=89&t=595). Jeg har benyttet dette excel-arket til mine (få) BIAB-brygg, og ender opp med 20-30 L i gjæringsbøtten, med en gryte på 20 L. Prinsippet bak Maxi-BIAB er å utnytte plassen i gryten best mulig i alle trinn. Dette gjør prosessen litt mer kompisert enn vanlig BIAB, men du ender opp med mye mer vørter.  :biersmile:
 
Hannaas skrev:
Dersom du ønsker å ha god kontroll på humlemengder, vanntilsetning, osv. kan Biabrewer.info sin Maxi-BIAB-kalkulator anbefales (http://www.biabrewer.info/viewtopic.php?f=89&t=595). Jeg har benyttet dette excel-arket til mine (få) BIAB-brygg, og ender opp med 20-30 L i gjæringsbøtten, med en gryte på 20 L. Prinsippet bak Maxi-BIAB er å utnytte plassen i gryten best mulig i alle trinn. Dette gjør prosessen litt mer kompisert enn vanlig BIAB, men du ender opp med mye mer vørter.  :biersmile:

Spennende side! Takk for tipset!
 
Tilbake
Topp