Passivering av rustfritt stål

Finn Berger

Moderator
Noe jeg etter hvert blei klar over i løpet av de første par åra jeg brygga, var at stålkjeler trenger stell. De er rustfrie bare så lenge den beskyttende hinna av kromoksid er intakt, og vi kan slite ganske hardt på den. Stikkordet er passivering.

Det sirkulerer en del informasjon om dette som ikke, så vidt jeg kan forstå, er korrekt; kanskje særlig ideen om at vi kan passivere med StarSan. Av det jeg har funnet av informasjon, virker denne artikkelen mest solid: Passivation - Modern Brewhouse wiki

Nå har jeg ikke noe faglig grunnlag for å vurdere dette, så de av dere med metallurgisk kompetanse; er denne artikkelen så god som jeg tror?
 
Aner ikke :D.
Men fint at emnet blir diskutert.
Har aldri hørt om passivering av rustfritt stål før noen nevnte det på forumet for litt siden. Citric acid er det sitronsyre?
 
Aner ikke :D.
Men fint at emnet blir diskutert.
Har aldri hørt om passivering av rustfritt stål før noen nevnte det på forumet for litt siden. Citric acid er det sitronsyre?

Ja. Bryggeforretningene bør ha det. Men du får jo småpakker på kolonialen.
 
Eg har brukt å kjøpe sitronsyre i 300g pakkar hjå den lokale «orientsjappa». Hugsar ikkje prisen akkurat no. 40g pr liter for å få riktig blandingsforhold. Felleskjøpet har 25kg sekkar til rundt 800,- sist eg sjekka. Men SÅ ivrig på passiveringa er eg ikkje...

edit: såg at Ole M. Tipsa om det same
 
Jobber med rustfritt stål. Vi bruker "syrebeis", "beisepasta" kjært barn har mange navn osv.. Det er det som blir brukt profesjonelt for å "passivere" rustfritt stål.
 
Jobber med rustfritt stål. Vi bruker "syrebeis", "beisepasta" kjært barn har mange navn osv.. Det er det som blir brukt profesjonelt for å "passifisere" rustfritt stål.

Høres ut som noe som helt klart burde brukes på alt våpenstål på kloden:p.

Jeg regner med at det der er noe som er litt mindre harmløst enn sitronsyre?
 
Når vi først snakker om emne "Rustfritt" stål, vil jeg tilføye at det er mange forskjellige typer rustfritt stål. Det som forekommer mest i forbruker varer som feks kjeler er kvalitet 304L, som igjen kan deles inn i under kategorier 1.4301, 1.4307. 1.4306. Den andre som forekommer ofte er 316, som ofte omtales som "syrefast" stål. I tillegg er det mange andre "rustfrie" stål varianter som har forskjellige egenskaper ifht bruksområde.
 
Når vi først snakker om emne "Rustfritt" stål, vil jeg tilføye at det er mange forskjellige typer rustfritt stål. Det som forekommer mest i forbruker varer som feks kjeler er kvalitet 304L, som igjen kan deles inn i under kategorier 1.4301, 1.4307. 1.4306. Den andre som forekommer ofte er 316, som ofte omtales som "syrefast" stål. I tillegg er det mange andre "rustfrie" stål varianter som har forskjellige egenskaper ifht bruksområde.

Jeg har et par kjeler - 3 og 5 liter - som jeg mistenker ikke har så høy kvalitet som det blei påstått. (Kjøpt på Jernia.) Jeg bruker dem en del til å koke opp startervørter i, og det ser det ut som om de tåler det dårlig. De får "pinholes". Er det noe jeg kan gjøre med det, utover å passivere på vanlig måte etter alle kunstens regler? Jfr. artikkelen i den første posten her. (Og siden du jobber med sånt; er den god?)
 
Jeg har et par kjeler - 3 og 5 liter - som jeg mistenker ikke har så høy kvalitet som det blei påstått. (Kjøpt på Jernia.) Jeg bruker dem en del til å koke opp startervørter i, og det ser det ut som om de tåler det dårlig. De får "pinholes". Er det noe jeg kan gjøre med det, utover å passivere på vanlig måte etter alle kunstens regler? Jfr. artikkelen i den første posten her. (Og siden du jobber med sånt; er den god?)
Det vi ofte ser i industrien, er at det faktisk jukses mye med sertifisering av stål, dvs at den kvaliteten som oppgis ikke er reel. Dette er ofte stål fra østen som vi tester med en laser tester som oppgir nivåer av feks krom og nikkel. Vil ikke forbause meg om kjeler fra jernvarehandlere også lider under dette.
 
Det vi ofte ser i industrien, er at det faktisk jukses mye med sertifisering av stål, dvs at den kvaliteten som oppgis ikke er reel. Dette er ofte stål fra østen som vi tester med en laser tester som oppgir nivåer av feks krom og nikkel. Vil ikke forbause meg om kjeler fra jernvarehandlere også lider under dette.

Jeg fortsetter å plage deg, jeg:) - er den artikkelen jeg lenka til, god. Jeg starta jo denne tråden for å få sertifisert den, egentlig. Og når det så dukker opp en fagmann, ... :p.
 
Har ikke tid til å lese hele nå, men kan svare på det som omtales som "passivering". Det er jo det vi gjør for å bevare den rustfrie kvaliteten på stålet, etter feks sveising og sliping. Hvis jeg feks sveiser uten å syre vaske (passivere) vil ståle begynne vise rustdannelse og tæring etterhvert. Når det gjelder om det har noe med smak å gjøre(hvis jeg leste det riktig) har jeg ikke peiling. ;)
 
Tilbake
Topp