1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

PBW og kobber?

En tråd i 'Utstyr' startet av cjohansen, 18 Jul 2019.

1. cjohansen

cjohansen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg brygget mandag. Det ble litt sent, så kjelen ble bare fylt med varmt vann og PBW. Oppi gikk falskbunnen, noen slanger og kobberkjøleren min. Og etter å ha skylt og vasket i dag lurer jeg på om jeg har driti meg ut.

A8A3B600-8B9A-4ABC-A987-F651B182C897.jpeg

Vannet var som dere ser helt blågrønt. Nokså spektakulært. Kjøleren kom ikke blank ut, som forventet (etter litt Google er jeg usikker på om det er like greit), men med mer svarte/mørke flekker. Har jeg ødelagt den? Noen som vet hva som foregår?

2. per-ulv

per-ulv
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Uten at jeg er kjemiker så er det syrer du skal vaske kobber med. Legg kjøleren i varmt vann, hell oppi noen liter med eddik og la det stå slik i en 20 minutter. Skyll av med vann og tørk etterpå. Tipper kobberet vil bli blankt og pent.

cjohansen og Daggis liker dette.
  3. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Som vanlig er Palmer svaret:): Brewing Metallurgy - How to Brew:)

Palmer er metallurg, og har jobbet for NASA. Så hva dere nå måtte mene om å stole på ham forøvrig: Akkurat dette kan han.

cjohansen liker dette.
  4. msevland

msevland
    Expand Collapse
    Fylkesleder Oslo
    Fylkesstyre

NASA... Oppskrytt :)
    Eller mente du NEIPA?

5. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

hehe - nei, de er vel ikke kjent for å brygge så godt øl:p.

En god NEIPA kan utrette mye, men enn så lenge har jeg ikke hørt om en NEIPA som kan plassere en mann på månen;).

6. LarsUlv

LarsUlv
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det der med menner på månen er visst omdiskutert har jeg såvidt fått med meg i det siste.

Finn Berger liker dette.
  7. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

nene - hør på en gammel mann. Jeg var der - ja, eller her, da, foran TV-skjermen - da det hendte.

LarsUlv liker dette.
  8. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Klassisk konspirasjonsteori. Alt dette videomaterialet fra månen er "juks", men siden regissøren bak konspirasjonen skulle ha det så nøyaktig som mulig, så dro de til månen for å filme det.

Men det er nok oksidlaget til TS som har gått i allefall delvis oppløsning og farger vannet blått.

Finn Berger liker dette.
  9. Daggis

Daggis
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg vet ikke helt om jeg anser det å ha jobbet for NASA som positivt. Alt er ikke rakettforskning vet du :)
    Hilsen metallurg ;)

msevland liker dette.
  10. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Men at mannen er metallurg må da være tillitvekkende - når han uttaler seg om emner innafor faget, mener jeg;).

11. cjohansen

cjohansen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Der står det at det er bra å rense kobber med PBW, men ikke hva jeg skal gjøre når den etter to dager i PBW lagde grønt vann og ble betydelig svartere...

12. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

@Daggis ... :)!

13. per-ulv

per-ulv
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hiv det i en syreløsning og la syren fjerne oksidasjonsalget. Gjør som jeg beskrev tidligere..

14. cjohansen

cjohansen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ai, se der, den gikk meg hus forbi. Takk!

15. per-ulv

per-ulv
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Nada problemas. Blir nok som ny tenker jeg.

cjohansen liker dette.
  16. Daggis

Daggis
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Har så vidt kommet meg etter en sen natt, svaret er jo gitt av per-ulv. Syre gjør susen. Ikke bruk oksiderende på kobber. Det blir blågrønt.

17. AndyHagen

AndyHagen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det er vel ikke nevnt helt konkret her, men er ikke hovedproblemet her at det har vært galvanisk kontakt mellom høyverdig stål og kobber i vandig løsning, ikke nødvendigvis at det er PBW til stede?
    Her er både anode (kobber) og katode (stål) av betydelig størrelse slik at korrosjonsreaksjonen kan gå effektivt, og grønnfargen på vannet viser tydelig at kobberioner er blitt ofret til vannet.
    Ville det samme skjedd hvis kobberet hadde stått med PBW i en plastbøtte?

#17 AndyHagen, 20 Jul 2019
    Sist redigert: 20 Jul 2019
    LarsUlv og Jan Erik Johansen liker dette.
  18. Preacher

Preacher
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Galvanisk korrosjon vil nok forekomme, men ikke så raskt som dette. Vil tro PWB er en god syndebukk her, som en akselerator for korrosjonen.

19. cjohansen

cjohansen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Kjøleren ble som ny nesten før jeg hadde fylt i alt vannet sammen med en flaske eddik 35%. Topp tips!

20. Aleksander87

Aleksander87
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Kobberet mitt ble riktig så blankt etter å ha ligget en liten stund i en varm PBW-løsning.

Vedlagte filer:

Del denne siden