PBW og kobber?

Jeg brygget mandag. Det ble litt sent, så kjelen ble bare fylt med varmt vann og PBW. Oppi gikk falskbunnen, noen slanger og kobberkjøleren min. Og etter å ha skylt og vasket i dag lurer jeg på om jeg har driti meg ut.

A8A3B600-8B9A-4ABC-A987-F651B182C897.jpeg

Vannet var som dere ser helt blågrønt. Nokså spektakulært. Kjøleren kom ikke blank ut, som forventet (etter litt Google er jeg usikker på om det er like greit), men med mer svarte/mørke flekker. Har jeg ødelagt den? Noen som vet hva som foregår?
 
Uten at jeg er kjemiker så er det syrer du skal vaske kobber med. Legg kjøleren i varmt vann, hell oppi noen liter med eddik og la det stå slik i en 20 minutter. Skyll av med vann og tørk etterpå. Tipper kobberet vil bli blankt og pent.
 
Klassisk konspirasjonsteori. Alt dette videomaterialet fra månen er "juks", men siden regissøren bak konspirasjonen skulle ha det så nøyaktig som mulig, så dro de til månen for å filme det.

Men det er nok oksidlaget til TS som har gått i allefall delvis oppløsning og farger vannet blått.
 
Der står det at det er bra å rense kobber med PBW, men ikke hva jeg skal gjøre når den etter to dager i PBW lagde grønt vann og ble betydelig svartere...
Hiv det i en syreløsning og la syren fjerne oksidasjonsalget. Gjør som jeg beskrev tidligere..
 
Det er vel ikke nevnt helt konkret her, men er ikke hovedproblemet her at det har vært galvanisk kontakt mellom høyverdig stål og kobber i vandig løsning, ikke nødvendigvis at det er PBW til stede?
Her er både anode (kobber) og katode (stål) av betydelig størrelse slik at korrosjonsreaksjonen kan gå effektivt, og grønnfargen på vannet viser tydelig at kobberioner er blitt ofret til vannet.
Ville det samme skjedd hvis kobberet hadde stått med PBW i en plastbøtte?
 
Sist redigert:
Det er vel ikke nevnt helt konkret her, men er ikke hovedproblemet her at det har vært galvanisk kontakt mellom høyverdig stål og kobber i vandig løsning, ikke nødvendigvis at det er PBW til stede?
Her er både anode (kobber) og katode (stål) av betydelig størrelse slik at korrosjonsreaksjonen kan gå effektivt, og grønnfargen på vannet viser tydelig at kobberioner er blitt ofret til vannet.
Ville det samme skjedd hvis kobberet hadde stått med PBW i en plastbøtte?
Galvanisk korrosjon vil nok forekomme, men ikke så raskt som dette. Vil tro PWB er en god syndebukk her, som en akselerator for korrosjonen.
 
Kobberet mitt ble riktig så blankt etter å ha ligget en liten stund i en varm PBW-løsning.
 

Vedlegg

  • IMG_20190721_233630.jpg
    IMG_20190721_233630.jpg
    1,8 MB · Sett: 64
Tilbake
Topp