pH 7 kalibreringsløsning

Bjarte H skrev:
Edit: Takk for godt svar Lars B. Da skal jeg prøve å få noen på kjemi på NTNU til å kalibrere den for meg. Jeg trodde ikke at det var så nøyaktig/lav bufferkapasitet.

Jeg er forresten imponert hvis de er nøyaktige. Heg hat knust en glassprobe på et pH meter og det kostet over 10000 å erstatte den..

hvis du har lyst å teste ph-meteret mot noe med kjent pH, så kan vel Cola eller melk fungere? Cola har vel 2.5 og melk er vel rundt 7
 
Jobber til daglig med pH-måling, så føler meg over middels kyndig til å kunne håndtere pH.

Kalibrering:
Et pH-meter er et presisjonsinstrument.
Det skal kalibreres med buffer +/- 2 pH-enheter for det som skal måles.
Dvs. at for våres del er det pH 4 og 7 som skal benyttes.
Denne regelen er implementert i norsk standard for pH-måling i f.eks. drikkevann.

Oppbevaringsløsning:
En pH-elektrode måler strømflow i en løsning.
For at ioneflowen skal være optimal, må det være et gel-lag utenpå glasskula, og diafragmaet.
Oppbevaringsløsning er normalt 3M KCl.
Derfor kan en elektrode som ligger tørt ikke stoles på. Jeg ville hvertfall ikke rapportert resultat fra en slik elektrode.
Hvis en benytter tørr elektrode og kalibrerer denne, vil den begynne å fukte seg, man kan derfor se stor variasjon bare etter en time etter kalibrering. Oppbevar derfor alltid elektroden i 3M KCl.


Temperaturkorreksjon:
pH-meteret må kalibreres ved samme temperatur som mediet det skal måles i.
pH vil normalt øke med temperatur dersom man ikke gjør dette, og feilmåling er et faktum. Økt temp fører til økt ionestrøm osv.
Det finnes pH-metere som korigerer seg selv, men disse koster noe mer enn 10$ på eBay.
En løsning på denne problematikken kan være å varme opp bufferen til mesketemp og kalibrere.

Når en så måler vann fra krana for å sjekke pH på dette og ting ikke stememr overens, kan dette ha med temp å gjøre. Ble det benyttet kaldt vann? Var elektroden korrekt oppbevart? Er presisjonen virkelig så god som produsent skal ha det til?



pH er ingen enkel sak..  ;D
 
Lars B. skrev:
Bjarte H skrev:
Jeg fikk med 6.86 og 4.0 i pulverform. Den skulle blandes ut i CO₂-fritt, destillert vann. Jeg tok en råsjanse og brukte 250ml kokt, avkjølt springvann. Tenkte at bufferen i det minste burde klare det for å kunne kalle seg en buffer, men jeg burde vel kanskje heller brukt batterivann.

Hvis du kalibrerer springvann +buffer til å bli 6.9 og du så måler springvann til 6.9 etterpå, så er kanskje ikke bufferkapasiteten på bufferen allverden. Ville uansett aldri drømt om å bruke noe annet enn dobbeldestillert vann til slikt på en lab, så kam godt være at det er vannet som er problemet. Du tilsetter jobtross alt en ukjent mengde forskjellge salter til en blanding som skal ha en helt nøyaktig mengde av salter
Lars B. skrev:
Bjarte H skrev:
Edit: Takk for godt svar Lars B. Da skal jeg prøve å få noen på kjemi på NTNU til å kalibrere den for meg. Jeg trodde ikke at det var så nøyaktig/lav bufferkapasitet.

Jeg er forresten imponert hvis de er nøyaktige. Heg hat knust en glassprobe på et pH meter og det kostet over 10000 å erstatte den..

hvis du har lyst å teste pH-meteret mot noe med kjent pH, så kan vel Cola eller melk fungere? Cola har vel 2.5 og melk er vel rundt 7

Da har jeg testet pH-meteret opp mot cola som gav meg pH 2.5, vann fra springen pH 6.9, bufferløsning laget på kokt avkjølt vann som skal gi pH 6.86 til pH 6.9 og bufferløsning som skal gi pH 4.0 ble målt til pH 4.0.

Er det noen sannsynlighet for at vannet jeg har i springen faktisk har så lav pH som 6.9? Resten stemmer jo på en prikk.
 
Jeg har bufferløsninger og batterivann. Det står at bufferløsningene skal blandes ut i 250ml vann. Kan jeg blande det ut i batterivannet?
 
"Så lav ph som 6.9"? Det er jo nesten helt nøytralt, 7 er perfekt nøytralt, vil nok tro 6.9 er innafor normalen for vann fra springen i norge. Vil nok variere litt fra sted til sted, avhengig av hva slags kilde vannet kommer fra
 
Jeg driftet et renseanlegg og hadde ikke lov til å slippe ut surere vann enn pH 5,5. Ledningsvannet inn var ofte surere enn dette. Ironisk å ikke få lov til å slippe ut drikkevannet til kloakk!
6,9 er som en kommenterer i praksis nøytralt.
 
Nå er jeg åpenbart ingen kjemiker, men springvannet har noe bufferegenskaper, annen pH (8 istedet for 7..?) og sikkert flere ting ved seg som skiller det fra destillert vann.
Kalibreringsløsningene jeg fikk med var allerede løst opp (akkurat nok til de to kalibreringene jeg foretok..).
Etter å ha kalibrert pH-meteret ved 25 °C, målte jeg pH på batterivann fra Biltema til 6,0 ved 25 °C og 5,8 ved 25,1°C 10 minutter senere. :jaha:
Jeg målte ph på biltemas batterivann til 5.7. Er da måleren min på ville veier å må kalibreres? Jeg har ikke kalibrert enda fordi jeg ikke har skjønt helt hvordan det skal gjøres..
 
Jobber til daglig med pH-måling, så føler meg over middels kyndig til å kunne håndtere pH.

Kalibrering:
Et pH-meter er et presisjonsinstrument.
Det skal kalibreres med buffer +/- 2 pH-enheter for det som skal måles.
Dvs. at for våres del er det pH 4 og 7 som skal benyttes.
Denne regelen er implementert i norsk standard for pH-måling i f.eks. drikkevann.

Oppbevaringsløsning:
En pH-elektrode måler strømflow i en løsning.
For at ioneflowen skal være optimal, må det være et gel-lag utenpå glasskula, og diafragmaet.
Oppbevaringsløsning er normalt 3M KCl.
Derfor kan en elektrode som ligger tørt ikke stoles på. Jeg ville hvertfall ikke rapportert resultat fra en slik elektrode.
Hvis en benytter tørr elektrode og kalibrerer denne, vil den begynne å fukte seg, man kan derfor se stor variasjon bare etter en time etter kalibrering. Oppbevar derfor alltid elektroden i 3M KCl.


Temperaturkorreksjon:
pH-meteret må kalibreres ved samme temperatur som mediet det skal måles i.
pH vil normalt øke med temperatur dersom man ikke gjør dette, og feilmåling er et faktum. Økt temp fører til økt ionestrøm osv.
Det finnes pH-metere som korigerer seg selv, men disse koster noe mer enn 10$ på eBay.
En løsning på denne problematikken kan være å varme opp bufferen til mesketemp og kalibrere.

Når en så måler vann fra krana for å sjekke pH på dette og ting ikke stememr overens, kan dette ha med temp å gjøre. Ble det benyttet kaldt vann? Var elektroden korrekt oppbevart? Er presisjonen virkelig så god som produsent skal ha det til?



pH er ingen enkel sak.. ;D
Jeg fikk med bl.a buffer powder med ph 4.01 for kalibrering til apparatet. Istedet for å kaste dette etter bruk, kan jeg ikke oppbevare apparatet i den vesken da?
 
Jeg fikk med bl.a buffer powder med ph 4.01 for kalibrering til apparatet. Istedet for å kaste dette etter bruk, kan jeg ikke oppbevare apparatet i den vesken da?

Nei. Jeg husker ikke hva det heter, men du bør oppbevare proben i en løsning som er ment for dette. Ebay "ph probe storage solution" og lignende.
 
Jeg målte ph på biltemas batterivann til 5.7. Er da måleren min på ville veier å må kalibreres? Jeg har ikke kalibrert enda fordi jeg ikke har skjønt helt hvordan det skal gjøres..
Etter kalibrering viste batterivannet ph 6.1. Springvannet 5.9 ; den samme verdien som jeg fikk på labanalyse. Jeg vet ikke helt om det er en ph jeg bør korrigere?. Jeg leste ett sted at vørteren bør ha ph på 5.2-5.8(?), regner med det er etter koking ;-). Når bør en i såfall korrigere phen på vannet/vørteren ?
 
Det er pH i mesk som er desidert viktigst, og den påvirker pH nedstrøms i prosessen også. pH 5.2 - 5.5 er et fint intervall for meske-pH. Da målt ved romtemperert vørter. Måling direkte i mesken er ikke anbefalt.
 
Og batterivannet har pH 6.0 utifra merkingen av det? Bør vel ha to kjente punkt for å korrigere riktig, et over og et under intervallet du vil måle i. Tror ikke pH i springvann er særlig nøyaktig oppgitt, kan nok variere med rørnettet. I Trondheim tror jeg de tilsetter kalk for å heve til 7-8 for å unngå korrodering i rørnettet. Mener å ha målt vannet i Oslo til å være høyere enn 7 også.

Man kan kan sikkert korrigere vørteren til passe pH i ferdig øl. Det de fleste prøver å oppnå derimot, er at mesken og skyllevannet skal ha riktig pH. 5.5 er passe ja. Jeg justerer med kalk (opp) eller sauermalt/lactosyre (ned).

KCl-løsning er visstnok egnet for oppbevaring av proben, sjekk noen innlegg lenger oppe i denne tråden.
 
Batterivannet var ikke merket med noen phverdi.
Jeg kalibrerte med to forakjellige buffere ja, 4.01 og 6.86.
Vi har egen vannkilde så jeg mener phen jeg fikk oppgitt fra labprøven jeg sendte inn til analyse skal stemme. Ironisk nok får jeg da "rødt" på phverdien fra mattilsynet for bruk i ølbrygging. Men som jeg har skjønt det nå, er verdien i utgangspunktet gunstig for vørteren da...
Jeg fikk ph 5.6 på den ferdige vørteren ved 20grader.
 
Og batterivannet har pH 6.0 utifra merkingen av det? Bør vel ha to kjente punkt for å korrigere riktig, et over og et under intervallet du vil måle i. Tror ikke pH i springvann er særlig nøyaktig oppgitt, kan nok variere med rørnettet. I Trondheim tror jeg de tilsetter kalk for å heve til 7-8 for å unngå korrodering i rørnettet. Mener å ha målt vannet i Oslo til å være høyere enn 7 også.

Man kan kan sikkert korrigere vørteren til passe pH i ferdig øl. Det de fleste prøver å oppnå derimot, er at mesken og skyllevannet skal ha riktig pH. 5.5 er passe ja. Jeg justerer med kalk (opp) eller sauermalt/lactosyre (ned).

KCl-løsning er visstnok egnet for oppbevaring av proben, sjekk noen innlegg lenger oppe i denne tråden.

Ok, men når skal jeg måle mesken? Vil ikke phen forandre seg gjennom meskeprosessen?
 
Tilbake
Topp