PID- konvertere pid-relay til pid-SSR

Har blitt lurt på ebay, fått feil PID. Ikke akkurat den første i verden, siden mange sier de støtter SSR, men mangler denne.

Har undersøkt litt på nett, og sett at flere omgår eller fjerner det innebygde releet, og kan derfor styre SSR alikevel.
Trenger derfor litt hjelp til dette.

Min PID:

6311178643_26786c32cc.jpg

CD101FK02-M-AN (6 of 6) by vistadfoto, on Flickr

6311699834_4cbd7aa30a.jpg

CD101FK02-M-AN (5 of 6) by vistadfoto, on Flickr

6311699684_c47c7c6b66.jpg

CD101FK02-M-AN (1 of 6) by vistadfoto, on Flickr

6311178453_8c1da33118.jpg

CD101FK02-M-AN (2 of 6) by vistadfoto, on Flickr

6311228939_4cfbb53abb.jpg

CD101FK02-M-AN (4 of 6)2 by vistadfoto, on Flickr

Dette er vel releet som må omgås?

Her er et bilde fra noen som har gjort det med en annen PID:
6311699642_448939b0d5.jpg
[/url]
IMG_0031rs by vistadfoto, on Flickr
Fant denne her:http://mightyohm.com/forum/viewtopic.php?f=10&t=328&sid=e536e065c0ca435ab8c88605699001ab&start=10

Dette er teksten fra bildet:
This disconnects the #3 screw terminal trace tab from the relay secondary common, converts the #3 screw terminal trace to the - SSR output by taking the #3 terminal trace to ground, routes +12 to the relay common pole from the +12VDC trace at relay coil.

Note that the screw terminal #5 is +12VDC when the relay coil is non-energized.

If you need +12VDC always, and very little current is required, you can cut through the #5 screw terminal trace, between the relay pin and the slightly outboard via, and then connect the +12VDC from either the relay coil power pin or the, now, powered relay common pole pin.


Releet på kortet har betegnelsen JZC-33F, vedlagt pdf
Hvis flere bilder av noe er ønskelig skal jeg ordne det.

Håper noen kan hjelpe til her. Skal kjøpe flere PID (med SSR!!!), men greit å få brukt denne også. Samt gøy med modding...
 

Vedlegg

  • relais451.pdf
    184,1 KB · Sett: 156
SSR'en trenger vel bare en likespenning, typisk i området 8-32V, for å virke. Er det ikke mulig å koble SSR'en på alarmutgangene?
 
Du kan fint bruke spenningen som går til spolen på releet til å styre SSR-en. Sjekk berre først at den er i området SSR-en oppgir at den skal ha. Eller du kan bruke releutgangen til å trigge SSR med vha ei ekstern spenningskjelde.

Ellers så fell poenget med SSR litt vekk når ikkje PID-en er byggd for det syns eg. Når PID har SSR-utgang, vil denne utgangen slå seg av og på mykje raskare og med kortare pulsar, enn med releutgang. Vi snakkar millisekundar vs sekundar.

Releutgangen er tregare med lengre pulsar for å skåne releet og eventuelle andre elektromekaniske komponentar som blir tilkobla.

Bruk den du har til å styre eit gjæringskap med, om den er treg nok til å ikkje ta knekken på kompressoren, ev. bruk alarmutgangen til det. Og kjøp ein med SSR-utgang, feks denne: http://www.ebay.com/itm/PID-F-C-Tem...7?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item5645b8c4e3. -Det er mitt forslag.
 
Hjelp til hva ? :)
Du må lokalisere releet finne ut hvor pluss og minus til spolen er henne, fjerne releet, legge ledninger fra der spole var til utgangen på PIDen som er merket pluss og minus, så kobler du til styringen på SSRen.
Bilde av den som skal moddes kan kasje hjelpe.

ED: gode forslag fra protto kom før
 
Dag skrev:
SSR'en trenger vel bare en likespenning, typisk i området 8-32V, for å virke. Er det ikke mulig å koble SSR'en på alarmutgangene?
Mulig en kan koble til alarm utgangen, har ikke tenkt tanken. Helt ny på PID

protto skrev:
Du kan fint bruke spenningen som går til spolen på releet til å styre SSR-en. Sjekk berre først at den er i området SSR-en oppgir at den skal ha. Eller du kan bruke releutgangen til å trigge SSR med vha ei ekstern spenningskjelde.

Ellers så fell poenget med SSR litt vekk når ikkje PID-en er byggd for det syns eg. Når PID har SSR-utgang, vil denne utgangen slå seg av og på mykje raskare og med kortare pulsar, enn med releutgang. Vi snakkar millisekundar vs sekundar.
Det er dette jeg trenger hjelp til.Slik jeg har tolket så har denne SSR før det innebygde releet. Andre på nett har modifisert denne, og tatt signalene før det mekaniske og lagt dette ut på utgangen. Releet har jeg markert med røde punkter. (Burde nevnt det i første post) Hvor skal hvor hen på kortet hvis jeg fysisk avlodder det mekaniske releet. La ved datablad på det mekaniske releet. Har som sagt ikke så mye peil på dette, men her står det vel hvor "innsignalet"(SSR-signal?!?) til releet er. Altså signalet som trigger det interne...

Bruker STC-1000 på en 400 liters fryser til gjæring, fungerer kjempeflott!!!

Oddvar Demmo skrev:
Hjelp til hva ? :)
Du må lokalisere releet finne ut hvor pluss og minus til spolen er henne, fjerne releet, legge ledninger fra der spole var til utgangen på PIDen som er merket pluss og minus, så kobler du til styringen på SSRen.
Bilde av den som skal moddes kan kasje hjelpe.

ED: gode forslag fra protto kom før
Var jeg ikke tydlig nok kanskje :jaha: ;D ;D ;D
Hva er pluss og minus på denne? Har som sagt markert releet med røde prikker. Hadde jeg hatt litt mer elektrokunskaper hadde jeg tolket dette bedre. Desto større grunn til å kjøpe ny mulignes. Enig i det, men hvor er morroa da? Ser at dette blir et lite prosjekt, men et gøy et.
Legger ved en annen moddet PID. Ingen av disse er like, derfor er det ikke lett for en stakkar som meg :noway:
 

Vedlegg

  • c100.pdf
    89,4 KB · Sett: 41
Kort:
1) Lodd vekk reléet
2) Lodd på lasker som markert på bildet
3) SSR+ er nå klemme 4 og SSR- klemme 6 (Såvidt jeg kan se, muligens motsatt, mål viss du har multimeter)
 

Vedlegg

  • Untitled.png
    333,3 KB · Sett: 366
Oddvar Demmo skrev:
Hjelp til hva ? :)
Du må lokalisere releet finne ut hvor pluss og minus til spolen er henne, fjerne releet, legge ledninger fra der spole var til utgangen på PIDen som er merket pluss og minus, så kobler du til styringen på SSRen.
Bilde av den som skal moddes kan kasje hjelpe.

ED: gode forslag fra protto kom før
Var jeg ikke tydlig nok kanskje :jaha: ;D ;D ;D
Hva er pluss og minus på denne? Har som sagt markert releet med røde prikker. Hadde jeg hatt litt mer elektrokunskaper hadde jeg tolket dette bedre. Desto større grunn til å kjøpe ny mulignes. Enig i det, men hvor er morroa da? Ser at dette blir et lite prosjekt, men et gøy et.
Legger ved en annen moddet PID. Ingen av disse er like, derfor er det ikke lett for en stakkar som meg :noway:
[/quote]

Det kunne se ut som at du hadde kontroll :)
Bilde av din pid med markering av releet så kan det hende vi kan tegne inn ny kobling
 
Vistad skrev:
6312305190_f9ae996a7c.jpg

CD101FK02-M-AN (1 of 1) by vistadfoto, on Flickr

Da har jeg ihvertfall begynt.
Punkt 1 til Knut André  Checked

Avventer videre da det kanskje er enklere å se uten releet...

Har markert samme laskingen på den siden også.
Enkleste er å ta to ledninger, stikke dem gjennom hullene etter reléet, og lodde dem på samme side som reléet var loddet.

Viss dioden (D9 ?) er plassert den veien jeg tror den er, er + på klemme 4 og - på klemme 6, men som sakt, mål om du kan.
 

Vedlegg

  • Untitled.png
    343,7 KB · Sett: 333
Det som skjer når releet kobles fra er at det da induseres høy spenning i spolen med motsatt polaritet av den påtrykte spenningen som ødelegger elektronikken, når det da er satt inn en diode der kortslutter den høyspenningen og elektronikken overlever.
Streken på dioden i skjemaet tilsvarer streken på den dioden på printplata.
 

Vedlegg

  • relediode.jpg
    relediode.jpg
    12,3 KB · Sett: 264
Dette er tydligvis plankekjøring for dere, og det er jeg glad for!!!

Jeg tolker det dithen at jeg kan koble som posten sier, og at 4 er +, 6 er -, og det er takket være dioden at det går greit :jaha:

Beklager, men må ha det med bitte små skjeer.

Edit:
6313249944_6540356271.jpg

CD101FK02-M-AN (1 of 1)-2 by vistadfoto, on Flickr

Er det på den siden dioden har en ekstra strek som er + da... :roedme:
 
Flott med større bilde; + blir 4, som jeg trodde.
Med pluss på "streksiden" av dioden sperrer den, noe den normalt skal (ellers ville den kortsluttet reléet), men når strømmen kuttes leder den strømmen som reléet "genererer" (spoler motsetter seg forandringer i strøm)
 
Tilbake
Topp