Pils — tilsynelatende ingen aktivitet

Arne M

Dommer
Vi brygget vår første pils på speidelen på søndag, og alt gikk veldig bra. Endte opp med 20 liter med OG 1.055, hadde i gjæren (wyeast 2001, smacket kvelden før) og satte den ned i kjelleren, som holdt like under 10 grader.

Når jeg skulle sjekke hvordan det gikk på mandag, så jeg at temperaturen i kjelleren plutselig hadde sunket til 5 grader, og pakket inn gjæringsdunken i et pledd. På tirsdag var det fortsatt ingen aktivitet, så jeg tok med dunken opp i stua, hvor den står nå (på ca. 20 grader).

Nå er det torsdag, og det har ikke begynt å boble enda — trenger den bare litt tid, eller må vi ha i mer gjær?
 
En smackpack er nok litt lite til et brygg, spesielt dersom det gjelder en lager. Det at tempen hadde sunket til 5 grader gjør det nok ikke mye bedre, dessverre. Dersom dere kan få tak i noe fersk lagergjær så er det bare å pøse på. Det skal vanskelig gjøres å tilsette for mye lagergjær. ;)

Sørg gjerne for å få brygget på et sted med 10 grader igjen, for hvis gjæringen likevel setter i gang så vil 20 graders vørter medføre en del uønskede estere i ølet.
 
Vi sliter litt med å finne et sted med 10 grader. Vi mente kjellerboden holdt ca 10 grader ganske lenge i fjor, men var visst ikke så heldige i år. Den gode nyheten er at øllen starta å boble pent helt av seg selv. Nå står den i kjelleren igjen med pledd på, men huff, vi skulle virkelig hatt en ordentlig temperaturkontroller før vi satte i gang med å lage pils ;)
 
Veronica skrev:
Vi sliter litt med å finne et sted med 10 grader. Vi mente kjellerboden holdt ca 10 grader ganske lenge i fjor, men var visst ikke så heldige i år. Den gode nyheten er at øllen starta å boble pent helt av seg selv. Nå står den i kjelleren igjen med pledd på, men huff, vi skulle virkelig hatt en ordentlig temperaturkontroller før vi satte i gang med å lage pils ;)
Pass på, plutselig blir det kaldt! I morges var det 2,4 °C i yttergangen her, og kaldere skal det bli ;D
Dere kan låne en UT200 temperaturkontroller av meg. Jeg kommer stort sett til å befinne meg på Gløs 12 timer til dagen fremover, så en overlevering burde være overkommelig :)

Slik ser den ut:
0bb51ea8dbd4325fbca597c089c3a420_w180_h180_sc.jpg
 
Hei!
Jeg brygget for første gang på min 20 liter Speidel igår og brygget da en Tjekkisk pils. mesken viste 1060, jeg brukte Wyest 2206 Bavarian smack-
pack og rommet det er i, holder 8-9 grader
Siden jeg er grønn, må jeg høre med fagfolket her om det jeg har gjort er som det skal, eller om det er noe som må rettes på.
 
Det ser ut til å gå fint med pilsen vår nå, den står i kjelleren og bobler som bare det. Termometeret på innsiden av pleddet gjæringsdunken er pakket inn i viser 7 grader.
 
Nei, trengte ikke det. Kjøpte en pakke saflager for sikkerhets skyld, men gjæringen startet bra uten.
 
Som du ser la jeg mitt innlegg i ditt, og der ser du at jeg har brygget det samme som deg omtrent, så jeg ble litt redd for at jeg kanskje hadde brukt for lite gjær jeg også.
Da var det fint å få svaret ditt. Får vente på det første plopp. ;D
 
Når jeg skulle sjekke hvordan det gikk på mandag, så jeg at temperaturen i kjelleren plutselig hadde sunket til 5 grader, og pakket inn gjæringsdunken i et pledd. På tirsdag var det fortsatt ingen aktivitet, så jeg tok med dunken opp i stua, hvor den står nå (på ca. 20 grader).

Nå er det torsdag, og det har ikke begynt å boble enda — trenger den bare litt tid, eller må vi ha i mer gjær?
[/quote]

Dette er ganske vanlig for min del, jeg starter alltid kaldt med gjæringen og det er normalt at det kan ta noen dager før gjæringen starter.
Jeg reagerer ikke så mye på at tempen faller, bare den ikke stiger for mye. Det kan gjøre mere skade...
 
Tilbake
Topp