Planlegge gjærstarter til brygg:

Er de best å planlegge gjærstarteren sånn at den går rett i gjæringskaret etter ca to døgn, altså uten å avkjøle den? Eller bør den stå en stund i kjøleskap etter endt gjæring for å bunnfelle gjæren og dekantere? Hvor lang tid i forveien lager dere starteren?
 
Normen er vel å la den gå ferdig, for så å sette den kaldt. Ølet helles av, og kun gjæren går i dunken (noe øl må la være igjen, slik at du kan løsnet gjærkaken).

Men jeg vet om noen som tilsetter gjør i startervæsken på bryggedagen, og heller hele stasen i dunken. Blir fortsatt meget bra øl av det.
 
Jeg bruker begge deler. Når en tilsetter hele starteren er fordelen at du kan pitche når den er mest aktiv, og det kan være etter 12 timer for eksempel. Så hvis du la starteren gjære helt ut (ca 36 timer) da har du ikke en aktiv starter lengre og kan du like godt kjøle ned og helle av vørter.

3 liter oksydert starter på et 20 liters brygg går fint uten bismak (som regel :)) (ale)
:brygging:
 
Hvor lenge kan den stå i kjøleskap da før bruk? Planlegger å brygge neste tirsdag eller onsdag, passer best å lage starter idag.
 
Terje W skrev:
Hvor lenge kan den stå i kjøleskap da før bruk? Planlegger å brygge neste tirsdag eller onsdag, passer best å lage starter idag.

1-2 uker ingen problem. Det dør hver dag en mengde celler. det er det samme i rør som du kjøper. Men starteren er sikkert stor nok.

EDIT det er godt å helle av og ha på 1 liter ny vørter på bryggedagen. Da kan du pitche en 'våken' gjærstarter.
 
Hvilket jo faktisk er en starter i motsetning til den dekanterte varianten, som ikke er starter, men slurry.
 
Eg liker å la starteren få gjære ut og bunnfelle før eg heller den oppi. Men det er vel slik at om man har en liten starter, så gjør det ikke så mye å helle alt oppi. Men om man brygger lager øl eller sterk-øl, så kan det være greit å kun helle slurry.
 
Jeg mener man ikke skal la starteren gjære helt ut, grunnet celledød... Det beste er at starteren går i ca 24 timer, og da enten pitches, eller settes kjølig for bunnfellig og dekantering.
Hvis den får gjære helt ut, vil gjærceller starte en annen prosess, og lagtime vil øke i vørteren etterpå.
 
magne1972 skrev:
Jeg mener man ikke skal la starteren gjære helt ut..
Dette var nytt for meg. Jeg lar alltid starterene gå i 36 timer før jeg setter i kjøleskap, og dekanterer ved bryggestartens start. Lar så resten/slurry stå i den temperatur som brygget skal starte i. Jeg gjør altså feil her? Hvilken annen (uønsket?) prosess startes etter at starteren har gått ut?
 
Om gjæren ellers er fersk nok, vil jeg tippe på at de største fordelene med tidlig nedkjøling er innbilte.
 
.. og jeg leser: Dersom innholdet (vørteren) i din starter ikke er identisk lik det brygget du vil benytte starteren i, er det beste å la starteren gå helt ut.

Er jeg helt på jordet?
 
BaardS skrev:
.. og jeg leser: Dersom innholdet (vørteren) i din starter ikke er identisk lik det brygget du vil benytte starteren i, er det beste å la starteren gå helt ut.

Er jeg helt på jordet?

Det var slik eg las det også.
 
magne1972 skrev:
Jeg mener man ikke skal la starteren gjære helt ut, grunnet celledød... Det beste er at starteren går i ca 24 timer, og da enten pitches, eller settes kjølig for bunnfellig og dekantering.
Hvis den får gjære helt ut, vil gjærceller starte en annen prosess, og lagtime vil øke i vørteren etterpå.

Enig. Uten at jeg vet nok om teorien selv kan jeg nevne at blant nederlandske og belgiske hjemmebryggere er det de allerfleste som gjør det på denne måten.
 
BaardS skrev:
.. og jeg leser: Dersom innholdet (vørteren) i din starter ikke er identisk lik det brygget du vil benytte starteren i, er det beste å la starteren gå helt ut.

Er jeg helt på jordet?

Kan det ikke være fordi en vil ikke helle oppi en hel starter med feil farge og/eller smak. Da er det best å dekantere kanskje.

Når det gjelder å plannlegge en starter er det mange varianter. Hvis du gjør det på en måte som er praktisk for deg og du har gode resultater da går det vel fint?
 
BaardS skrev:
.. og jeg leser: Dersom innholdet (vørteren) i din starter ikke er identisk lik det brygget du vil benytte starteren i, er det beste å la starteren gå helt ut.

Er jeg helt på jordet?
Joda, hvis starteren er laget med andre sukkerarter. Dvs sukker el.l. Og ikke spraymalt, malt eller slikt som vørteren inneholder. Men det er vel ikke mange som lager starter på sukker?
Jeg leste en artikkel som beskrev det Huub sikter til, men husker ikke hvor.
Resultatet var ihvertfall best ved at starteren ikke gjæres helt ut.
 
Huub skrev:
Kan det ikke være fordi en vil ikke helle oppi en hel starter med feil farge og/eller smak. Da er det best å dekantere kanskje.
Jeg kommenterer artikkelen, og der står det en del om utviklingsprosessen til gjæren i forskjellige stadier...

Huub skrev:
Når det gjelder å plannlegge en starter er det mange varianter. Hvis du gjør det på en måte som er praktisk for deg og du har gode resultater da går det vel fint?
Jeg er fornøyd med den metoden jeg benytter, men er alltid åpen for å lære mer for å bli en bedre brygger. Er fryktelig redd for å komme til et stadie hvor "det jeg gjør er det eneste rette" og ikke er villig å ta til meg lærdom fra de som har andre meninger.

Men det må vel være lov å stille spørsmål/være tvilende/kjøre en debatt?
 
Espen Unnvik skrev:
BaardS skrev:
Men det må vel være lov å stille spørsmål/være tvilende/kjøre en debatt?

Selvfølgelig, det er jo derfor vi har dette forumet.  :brygging:
Enig, og dette er et tema som blir diskutert i det vide og brede overalt også, tror faktisk ikke det finnes en fasit på dette enda :)
 
Tilbake
Topp