Terje W skrev:Hvor lenge kan den stå i kjøleskap da før bruk? Planlegger å brygge neste tirsdag eller onsdag, passer best å lage starter idag.
Dette var nytt for meg. Jeg lar alltid starterene gå i 36 timer før jeg setter i kjøleskap, og dekanterer ved bryggestartens start. Lar så resten/slurry stå i den temperatur som brygget skal starte i. Jeg gjør altså feil her? Hvilken annen (uønsket?) prosess startes etter at starteren har gått ut?magne1972 skrev:Jeg mener man ikke skal la starteren gjære helt ut..
BaardS skrev:.. og jeg leser: Dersom innholdet (vørteren) i din starter ikke er identisk lik det brygget du vil benytte starteren i, er det beste å la starteren gå helt ut.
Er jeg helt på jordet?
magne1972 skrev:Jeg mener man ikke skal la starteren gjære helt ut, grunnet celledød... Det beste er at starteren går i ca 24 timer, og da enten pitches, eller settes kjølig for bunnfellig og dekantering.
Hvis den får gjære helt ut, vil gjærceller starte en annen prosess, og lagtime vil øke i vørteren etterpå.
BaardS skrev:.. og jeg leser: Dersom innholdet (vørteren) i din starter ikke er identisk lik det brygget du vil benytte starteren i, er det beste å la starteren gå helt ut.
Er jeg helt på jordet?
Joda, hvis starteren er laget med andre sukkerarter. Dvs sukker el.l. Og ikke spraymalt, malt eller slikt som vørteren inneholder. Men det er vel ikke mange som lager starter på sukker?BaardS skrev:.. og jeg leser: Dersom innholdet (vørteren) i din starter ikke er identisk lik det brygget du vil benytte starteren i, er det beste å la starteren gå helt ut.
Er jeg helt på jordet?
magne1972 skrev:[Jeg leste en artikkel som beskrev det Huub sikter til, men husker ikke hvor.
Jeg kommenterer artikkelen, og der står det en del om utviklingsprosessen til gjæren i forskjellige stadier...Huub skrev:Kan det ikke være fordi en vil ikke helle oppi en hel starter med feil farge og/eller smak. Da er det best å dekantere kanskje.
Jeg er fornøyd med den metoden jeg benytter, men er alltid åpen for å lære mer for å bli en bedre brygger. Er fryktelig redd for å komme til et stadie hvor "det jeg gjør er det eneste rette" og ikke er villig å ta til meg lærdom fra de som har andre meninger.Huub skrev:Når det gjelder å plannlegge en starter er det mange varianter. Hvis du gjør det på en måte som er praktisk for deg og du har gode resultater da går det vel fint?
BaardS skrev:Men det må vel være lov å stille spørsmål/være tvilende/kjøre en debatt?
Enig, og dette er et tema som blir diskutert i det vide og brede overalt også, tror faktisk ikke det finnes en fasit på dette endaEspen Unnvik skrev:BaardS skrev:Men det må vel være lov å stille spørsmål/være tvilende/kjøre en debatt?
Selvfølgelig, det er jo derfor vi har dette forumet. :brygging: