primær og sekundær ferm, , ?

Kan noen forklare hva spesifikt som menes med primær og sekundær gjæring ? Er det ment å stikke om øllet til nytt karr eller er der kun temp forskjeller ?
 

Vedlegg

  • 20210204_141548.jpg
    20210204_141548.jpg
    878,4 KB · Sett: 16
Gammel amerikansk rutine, veldig mange har droppet å omstikke til nytt gjæringskar da dette innebærer større sjangs for oksydering og infeksjon.
Har også inntrykk av at dette blir gjort sjelden som standard, selv om jeg ser at mange all-grain sett fortsatt har med dette i oppskriftene. Har sett / gjort det selv kun når man skal tilsette spesielle ting som kokos, frukt osv.
 
Kan noen forklare hva spesifikt som menes med primær og sekundær gjæring ? Er det ment å stikke om øllet til nytt karr eller er der kun temp forskjeller ?
Sekundærgjæring kalles vel nå helst for "modningsfasen" eller "oppryddingsfasen". Når gjæren har spist opp alt gjærbart sukker, er primærgjæringa over, og den hiver seg desperat over annet spiselig som måtte finnes. Det er bra for oss, for på den måten får vi rydda vekk en del avfallsstoffer som gjæren har produsert under primærgjæringa, og som vi vil oppleve som usmaker om de forblir i ølet. Derfor skal vi gi gjæren litt tid til å rydde opp i etterlatenskapene sine.

At vi må stikke om i det denne fasen begynner, er et gammelt dogme som de færreste nå bryr seg om. Begrunnelsen var at død gjær kunne begynne å gå i oppløsning (autolysere), og slippe ut smaksstoffer av heller tvilsom karakter i den prosessen.

Jeg skal ikke helt avskrive det. Hvis du har gjenbrukt gjær over flere brygg, kan det hende det har noe for seg - men sjøl da trur jeg risikoen er liten. Og har vi starta gjæringa med frisk og fin gjær, er det absolutt ingen grunn til å tenke på faren for autolyse. Da skal ølet kunne stå lenge på bunnfallet før noe galt skjer.
 
Takker for informativt svar Finn Tenkte å bruke gjærslurry fra tidlig i januar. Stått i kjøla sida den blei høsta 04.01 2021
 
  • Like
Reaksjoner: JoW
Tilbake
Topp