Problem med Wyeast 1318, Imperial A38, Verdant og andre slektninger.

Kold Brygg

Moderator
De 2 gangene jeg har brukt Verdant har jeg endt med 84% utgjæring. Begge med tørrhumling.

Siste batchen var splittet den ene bøtta stoppet på 75% før andre runde med tørrhumle. Men begge bøttene endte likt på 84% etter tørrhumling. Mesket litt lavere enn planlagt med 63° mot 65° som var planlagt.

Hvor ender dere med Verdant når det tørrhumles?

loebrygg

Norbrygg-medlem
Omtrent samme som meg da, 1.070 --> 1.012 etter første tørrhumling. Tappa på 1.011 etter totalt 12 dager og 2 tørrhumlinger (84%)

Marius K.

Norbrygg-medlem
De 2 gangene jeg har brukt Verdant har jeg endt med 84% utgjæring. Begge med tørrhumling.

Siste batchen var splittet den ene bøtta stoppet på 75% før andre runde med tørrhumle. Men begge bøttene endte likt på 84% etter tørrhumling. Mesket litt lavere enn planlagt med 63° mot 65° som var planlagt.

Jeg og mener jeg havnet rundt 84 % på forrige NEIPA som ble brygget med Verdant.

PetterL

Norbrygg-medlem
Verdant er sulten! Mon tro hvor god jobb den gjør i en Imperial Stout… Noen som har prøvd?

Jædr

Norbrygg-medlem

Kun brukt én gang på tørrhumlet øl, endte på litt over 80%

Finn Berger

Moderator
Jeg har også fått utgjæring på over 80% i tørrhumla øl med Verdant. Men i andre typer øl ligger den på +/- 74%. Jeg lurer på om ikke tørrhumlinga gir hopcreep, som konverterer dekstriner til gjærbart sukker.

Topp