Funker ispindelen greit med et tjukt lag av gjær?
Denne gjærtypen er en favoritt, men jeg blir rimelig sprø av oppførselen dens. Dels dreier det seg om at det er nokså uforutsigbart når den plutselig finner ut at den skal spy gjær over hele verden, og dels dreier det seg om at den stopper opp i det den burde ta fatt på den siste etappen av gjæringsprosessen - gjerne omkring 1.020.
Det var muligens et sjakktrekk å gi en ekstra dose oksygen. Som sagt tidligere, anbefaler Imperial å være raus med oksygenet når du bruker A38, og det burde vel gjelde for de andre to, også. Jeg har et brygg med Vestkyst stående nå, på sjette dagen. Der ga jeg godt med både gjær og oksygen, men like forbanna så stoppa den på 1.020. Den hadde sjølsagt skumma godt over tidligere, men jeg hadde vært forutseende nok tl å rigge meg for oppsamling av gjæren. Så nå satte jeg en liters "vitality starter", og heiv den oppi på full kräusen. Dermed kom den i gang igjen - og spydde sjølsagt mer gjær. Det hadde jeg ikke venta meg med så lite igjen å gå ned til FG. Det blei dog ikke så mye søl, og det så ut til å ha roa seg, så jeg satte bare i en rein gjærlås. Det klukka rolig og fint - men så, på morran i går, var låsen jaggu tett igjen. Da rigga jeg blow off - og dermed bestemte den seg for å oppføre seg pent. Det kom ikke mer. Nå har jeg montert vanlig gjærlås igjen, for å kunne følge med. Det klukker beherska, og jeg er spent på om den endelig skal oppføre seg normalt, og lande vakkert på 1.014-16, som jeg har forutsatt.
Denne skal ikke tørrhumles før den har gjort seg skikkelig ferdig med primærgjæringa. Da setter jeg den kjølig før jeg hiver i humla, og håper på null hopcreep.