Problem med Wyeast 1318, Imperial A38, Verdant og andre slektninger.

Min erfaring med 1318 er og at den kan falle til bunn og nekte å jobbe. Har fått for vane og sjekke den litt ut i gjæringen når den kan finne på å gi opp og prevantivt virvle opp gjæren. Ser ut til å hjelpe på. Setter den på en ølkasse under gjæring for å unngå at det kommer krypende kald luft og passer såklart religiøst på temperaturen på slutten. Holder den oppe. Hvor høyt tør dere å presse den? Opplever at den produserer en del esters på 22-22.5ºC - Ikke forstyrrende på mange øl men greit å vite at de dukker opp.
 
Min erfaring med 1318 er og at den kan falle til bunn og nekte å jobbe. Har fått for vane og sjekke den litt ut i gjæringen når den kan finne på å gi opp og prevantivt virvle opp gjæren. Ser ut til å hjelpe på. Setter den på en ølkasse under gjæring for å unngå at det kommer krypende kald luft og passer såklart religiøst på temperaturen på slutten. Holder den oppe. Hvor høyt tør dere å presse den? Opplever at den produserer en del esters på 22-22.5ºC - Ikke forstyrrende på mange øl men greit å vite at de dukker opp.
Stemmer godt med mine erfaringer. Jeg har ikke hatt den høyere enn 22 det jeg kan huske i farten, og da ville jeg gjerne ha et skikkelig avtrykk fra den. Var vel i en bitter. Ellers pleier jeg å ligge ikke høyere enn 19 så lenge den er noenlunde aktiv. For å ta ut det siste setter jeg den i vanlig romtemperatur og er ikke så nøye på temperaturen. Da er den stort sett ferdig med esterproduksjonen.
 
Etter å ha lest denne tråden ble jeg litt bekymret for de 3 bryggene jeg satte før jeg reiste på jobb. Det første fra en smackpack med starter. De 2 andre med topphøstet gjær. En golden ale med OG 1052. FG ble 1005!
En ESB med OG på 1060. FG ble 1010!
En Old ale med OG på 1072. FG ble 1018!
Og jeg som var bekymret for lav utgjæring. Mesket rundt 64-65 grader på de to første. 67 grader på Old ale.
3 forskjellige gjæringskar og 2 forskjellige kokekjeler brukt.
Har Googlet litt og funnet flere som har opplevd dette, men det er sjeldent.
Mistenker egentlig ikke infeksjon, men rett og slett gjæra som har vært hyper.
Har ikke rørt gjæringskar bortsett fra topphøstingen.
Noen her inne som har opplevd dette?
 
Etter å ha lest denne tråden ble jeg litt bekymret for de 3 bryggene jeg satte før jeg reiste på jobb. Det første fra en smackpack med starter. De 2 andre med topphøstet gjær. En golden ale med OG 1052. FG ble 1005!
En ESB med OG på 1060. FG ble 1010!
En Old ale med OG på 1072. FG ble 1018!
Og jeg som var bekymret for lav utgjæring. Mesket rundt 64-65 grader på de to første. 67 grader på Old ale.
3 forskjellige gjæringskar og 2 forskjellige kokekjeler brukt.
Har Googlet litt og funnet flere som har opplevd dette, men det er sjeldent.
Mistenker egentlig ikke infeksjon, men rett og slett gjæra som har vært hyper.
Har ikke rørt gjæringskar bortsett fra topphøstingen.
Noen her inne som har opplevd dette?
Hvilken gjær brukte du? 1318/A38/Verdant skal alle ha samme opphav, og være ute av stand til å nyttiggjøre seg maltose. 74% (72/18) er rimelig, 83% (60/10) er etter min erfaring på grensa til det usannsynlige, mens 90% (52/05) ikke er mulig uten at man enten har brukt en diastaticus, eller har fått noe annet som eter dekstriner blanda inn.

Tørrhumling som fører til hop creep kunne kanskej forklare ei høyere utgjæring enn normalt, men ingen av disse er vel tørrhumla?
 
He he. Jeg glemte å nevne gjærtype. Den var nevnt så ofte i tråden over at jeg tenkte ikke på det.
Det er 1318 ja.
Som nevnt så er det noen som har erfart det tidligere. Google 1318 high attenuation så ser du.
Men kom nå på at jeg så noe rart i liter målet med starsan som blow off tuben lå i. Skal ta bilde og legge ved.
Dette var det første brygget jeg laget med gjæren. Så hvis det stammer fra gjæren så er alle 3 infisert.
Men det er vel ikke usannsynlig at det har kommet noe ned i litermålet de 3 ukene det har stått slik.
Kjenner jeg blir litt bekymret . Kanskje jeg flasker potensielle flaskebomber?
IMG_20210413_195357077-picsay.jpg
 
Hvilken gjær brukte du? 1318/A38/Verdant skal alle ha samme opphav, og være ute av stand til å nyttiggjøre seg maltose. 74% (72/18) er rimelig, 83% (60/10) er etter min erfaring på grensa til det usannsynlige, mens 90% (52/05) ikke er mulig uten at man enten har brukt en diastaticus, eller har fått noe annet som eter dekstriner blanda inn.

Tørrhumling som fører til hop creep kunne kanskej forklare ei høyere utgjæring enn normalt, men ingen av disse er vel tørrhumla?
Håper faktisk de klarer å nyttegjøre seg maltosen... :cool:
 
Har kommet til at jeg behandler de 3 batchene som en infeksjon. Bitter en med OG 1060 er allerede flasket. Jeg får følge nøye med på utviklingen der. Old alen tror jeg går på fat. Det skulle vel være typeriktig med litt infeksjon i den, he he
Men 20 liter med golden ale går nok i sluket. Jeg har ingen ledige fat og orker ikke tanken på 60 infiserte flasker.
 
Har kommet til at jeg behandler de 3 batchene som en infeksjon. Bitter en med OG 1060 er allerede flasket. Jeg får følge nøye med på utviklingen der. Old alen tror jeg går på fat. Det skulle vel være typeriktig med litt infeksjon i den, he he
Men 20 liter med golden ale går nok i sluket. Jeg har ingen ledige fat og orker ikke tanken på 60 infiserte flasker.
Golden ale'n virker skummel, ja. Men se det an litt. Det kunne jo slumpe til at det er noe som ikke smaker så ille. Stopper den på 05 så blir det jo ikke bomber når du flasker, heller.

Men den vakre veksten du hadde bilde av så jo litt tvilsom ut:).

Jeg har opplevd at 1318 har vært oppe rundt 80%, ja - og kanskje over. Men normalt er den litt mer beskjeden.
 
Smakte på den og kjente ingen usmak.
Men får se det ann litt.
Har tenkt litt og kommet fram til at de 2 batchene som jeg brygget tidligere med BE-134 får skylda for den høye utgjæringen. Det startet med Old ale batchen. Der var det muligens rester av BE-134 i gjæringskaret. Så ble det topphøstet gjær til en ESB og derifra høstet gjær til en golden ale. Alle 3 batchene ser og lukter/smaker godt. Golden ale blir nok en Saison med FG på 1003.
Men veldig irriterende er det. Hadde store forhåpninger til Old ale med tilsatt Black treacle og likedan ESB som var en klone av Old salt Tavern.
Ja ja. Øl blir det nok.
Den skumle saken som lå rundt blow off slangen var nok resultatet av at det har svirret diverse i luften mens temperaturen har ligget på 22 grader.
 
Dette innlegget fra tråden "Hva skal du brygge idag" hører vel hjemme her, også:

En liten oppfølger:

Pitcha gjær fra starter som fikk en liter vørter på morran (SNS-style), og gjæringa var godt i gang på kvelden i går. Jeg ga forresten ekstra godt med oksygen, fordi Imperial sier at de har funnet ut at deres versjon (A38) av den samme gjæren trenger det. Fjerna "skitskummet" , som Espen Lothe kaller det, nå i dag tidlig, installerte utblåsningsoppsamlingsutstyr, og kledde godt på dunken. Temperaturen hadde forøvrig steget fra de 17 gradene jeg pitcha på, til 20, og den stiger sikkert litt til. Jeg ha funnet ut at det går veldig bra å gjøre det sånn. Jeg liker dette ølet med de trivelige esterne 1318 produserer.

Jeg regner med at det blir mye gjær i oppsamlingsflaska, og den skal jeg dels bruke til annet øl, og dels skal jeg mate den litt og føre tilbake i dunken mot slutten av hovedgjæringa, da den ellers har hatt en lei tendens til ikke å ville gå den siste kneika. (I et annet brygg - Kinns Påskeøl - ga jeg et skudd med skotsk gjær i fullt firsprang da A38 streika mot slutten, og dermed raste den i vei til en utgjæring på 87%. Jeg fikk en engelsk IPA på 8,3%, og det var jo ikke akkurat meninga. Så jeg må bruke den samme gjæren, ja.)

Jeg har vel vært inne på dette andre steder, men alle de tre gjærtypene som sies å stamme fra Boddington's - Wyeast 1318, Imperial A38 Juice og Lallemands Verdant - har hatt den samme tendensen til å kutte ut for tidlig. Jeg lurer litt på årsaken, og har tenkt at det enten kan være at jeg skulle gitt mer oksygen, eller at det rett og slett er blitt borte for mye gjær gjennom utvandring. Det har virkelig vært snakk om mengder.

Her er'n:
Veskyst med blow off.jpg
 
Brygga en IPA i går, som gjæres med Verdant. Leste gjennom denne tråden før jeg brukte den, så er uproporsjonalt nervøs.

Første jeg bemerket meg var den ekle fargen på rehydrert gjær. Mørkebrun og gusjete, omtrent som surdeigstarteren jeg hadde når den ble dårlig og begynte å stinke. Lukta forsåvidt greit av gjæren, har bare aldri opplevd at rehydrert tørrgjær ser så.... ekkelt ut.

Satte til gjæring på 18 grader i går, og i dag tidlig lå det meste på bunnen. Stormgjæring har nok ikke starta skikkelig ennå, så det gjør meg foreløpig ikke betenkt. Gav den et minutt med oksygen, som er min nye strategi for tørrgjær (ingen oksygenering før etter 12 timer), og sørga for å bruke oksygeneringssteinen til å få virvla opp det som lå i bunnen.

Tanken videre er å skru opp til 20 grader når stormgjæringa er på hell, og generelt følge med på utgjæring. Bygde meg en ispindel for et par måneder siden, og har enda ikke somla meg til å kalibrere den. Kommer alltid på det idet jeg setter til gjæring, og det er litt sent. Dette ville jo vært det perfekte øl å bruke ispindel, så jeg hadde sluppet å følge så mye med inni kjøleskapet for å oppdage om gjæringa stopper opp. Oh well..
 
Brygga en IPA i går, som gjæres med Verdant. Leste gjennom denne tråden før jeg brukte den, så er uproporsjonalt nervøs.

Første jeg bemerket meg var den ekle fargen på rehydrert gjær. Mørkebrun og gusjete, omtrent som surdeigstarteren jeg hadde når den ble dårlig og begynte å stinke. Lukta forsåvidt greit av gjæren, har bare aldri opplevd at rehydrert tørrgjær ser så.... ekkelt ut.

Satte til gjæring på 18 grader i går, og i dag tidlig lå det meste på bunnen. Stormgjæring har nok ikke starta skikkelig ennå, så det gjør meg foreløpig ikke betenkt. Gav den et minutt med oksygen, som er min nye strategi for tørrgjær (ingen oksygenering før etter 12 timer), og sørga for å bruke oksygeneringssteinen til å få virvla opp det som lå i bunnen.

Tanken videre er å skru opp til 20 grader når stormgjæringa er på hell, og generelt følge med på utgjæring. Bygde meg en ispindel for et par måneder siden, og har enda ikke somla meg til å kalibrere den. Kommer alltid på det idet jeg setter til gjæring, og det er litt sent. Dette ville jo vært det perfekte øl å bruke ispindel, så jeg hadde sluppet å følge så mye med inni kjøleskapet for å oppdage om gjæringa stopper opp. Oh well..
Funker ispindelen greit med et tjukt lag av gjær?

Denne gjærtypen er en favoritt, men jeg blir rimelig sprø av oppførselen dens. Dels dreier det seg om at det er nokså uforutsigbart når den plutselig finner ut at den skal spy gjær over hele verden, og dels dreier det seg om at den stopper opp i det den burde ta fatt på den siste etappen av gjæringsprosessen - gjerne omkring 1.020.

Det var muligens et sjakktrekk å gi en ekstra dose oksygen. Som sagt tidligere, anbefaler Imperial å være raus med oksygenet når du bruker A38, og det burde vel gjelde for de andre to, også. Jeg har et brygg med Vestkyst stående nå, på sjette dagen. Der ga jeg godt med både gjær og oksygen, men like forbanna så stoppa den på 1.020. Den hadde sjølsagt skumma godt over tidligere, men jeg hadde vært forutseende nok tl å rigge meg for oppsamling av gjæren. Så nå satte jeg en liters "vitality starter", og heiv den oppi på full kräusen. Dermed kom den i gang igjen - og spydde sjølsagt mer gjær. Det hadde jeg ikke venta meg med så lite igjen å gå ned til FG. Det blei dog ikke så mye søl, og det så ut til å ha roa seg, så jeg satte bare i en rein gjærlås. Det klukka rolig og fint - men så, på morran i går, var låsen jaggu tett igjen. Da rigga jeg blow off - og dermed bestemte den seg for å oppføre seg pent. Det kom ikke mer. Nå har jeg montert vanlig gjærlås igjen, for å kunne følge med. Det klukker beherska, og jeg er spent på om den endelig skal oppføre seg normalt, og lande vakkert på 1.014-16, som jeg har forutsatt.

Denne skal ikke tørrhumles før den har gjort seg skikkelig ferdig med primærgjæringa. Da setter jeg den kjølig før jeg hiver i humla, og håper på null hopcreep.
 
Funker ispindelen greit med et tjukt lag av gjær?

Denne gjærtypen er en favoritt, men jeg blir rimelig sprø av oppførselen dens. Dels dreier det seg om at det er nokså uforutsigbart når den plutselig finner ut at den skal spy gjær over hele verden, og dels dreier det seg om at den stopper opp i det den burde ta fatt på den siste etappen av gjæringsprosessen - gjerne omkring 1.020.

Det var muligens et sjakktrekk å gi en ekstra dose oksygen. Som sagt tidligere, anbefaler Imperial å være raus med oksygenet når du bruker A38, og det burde vel gjelde for de andre to, også. Jeg har et brygg med Vestkyst stående nå, på sjette dagen. Der ga jeg godt med både gjær og oksygen, men like forbanna så stoppa den på 1.020. Den hadde sjølsagt skumma godt over tidligere, men jeg hadde vært forutseende nok tl å rigge meg for oppsamling av gjæren. Så nå satte jeg en liters "vitality starter", og heiv den oppi på full kräusen. Dermed kom den i gang igjen - og spydde sjølsagt mer gjær. Det hadde jeg ikke venta meg med så lite igjen å gå ned til FG. Det blei dog ikke så mye søl, og det så ut til å ha roa seg, så jeg satte bare i en rein gjærlås. Det klukka rolig og fint - men så, på morran i går, var låsen jaggu tett igjen. Da rigga jeg blow off - og dermed bestemte den seg for å oppføre seg pent. Det kom ikke mer. Nå har jeg montert vanlig gjærlås igjen, for å kunne følge med. Det klukker beherska, og jeg er spent på om den endelig skal oppføre seg normalt, og lande vakkert på 1.014-16, som jeg har forutsatt.

Denne skal ikke tørrhumles før den har gjort seg skikkelig ferdig med primærgjæringa. Da setter jeg den kjølig før jeg hiver i humla, og håper på null hopcreep.
Hmm, hvor mye frirom har du i gjærkaret ditt? Jeg har 21,5 liter væske + gjær i en 30-litersbøtte. Burde kanskje rigge opp en blowoff for å være sikker. Syns kräusen er skuffende pinglete foreløpig, men etter erfaringene til deg og andre, skjønner jeg det kan forandre seg fortere enn du klarer å si reinheitsgebot.
 
Funker ispindelen greit med et tjukt lag av gjær?

Denne gjærtypen er en favoritt, men jeg blir rimelig sprø av oppførselen dens. Dels dreier det seg om at det er nokså uforutsigbart når den plutselig finner ut at den skal spy gjær over hele verden, og dels dreier det seg om at den stopper opp i det den burde ta fatt på den siste etappen av gjæringsprosessen - gjerne omkring 1.020.

Det var muligens et sjakktrekk å gi en ekstra dose oksygen. Som sagt tidligere, anbefaler Imperial å være raus med oksygenet når du bruker A38, og det burde vel gjelde for de andre to, også. Jeg har et brygg med Vestkyst stående nå, på sjette dagen. Der ga jeg godt med både gjær og oksygen, men like forbanna så stoppa den på 1.020. Den hadde sjølsagt skumma godt over tidligere, men jeg hadde vært forutseende nok tl å rigge meg for oppsamling av gjæren. Så nå satte jeg en liters "vitality starter", og heiv den oppi på full kräusen. Dermed kom den i gang igjen - og spydde sjølsagt mer gjær. Det hadde jeg ikke venta meg med så lite igjen å gå ned til FG. Det blei dog ikke så mye søl, og det så ut til å ha roa seg, så jeg satte bare i en rein gjærlås. Det klukka rolig og fint - men så, på morran i går, var låsen jaggu tett igjen. Da rigga jeg blow off - og dermed bestemte den seg for å oppføre seg pent. Det kom ikke mer. Nå har jeg montert vanlig gjærlås igjen, for å kunne følge med. Det klukker beherska, og jeg er spent på om den endelig skal oppføre seg normalt, og lande vakkert på 1.014-16, som jeg har forutsatt.

Denne skal ikke tørrhumles før den har gjort seg skikkelig ferdig med primærgjæringa. Da setter jeg den kjølig før jeg hiver i humla, og håper på null hopcreep.
Glemte å svare på ispindel-spørsmålet: Jeg vet ikke. Har ikke testa den enda. Har skjønt at den kan bli forvirra i høy kräusen. Men den funker uansett for å sjekke om utgjæring har stoppa opp.
 
Hmm, hvor mye frirom har du i gjærkaret ditt? Jeg har 21,5 liter væske + gjær i en 30-litersbøtte. Burde kanskje rigge opp en blowoff for å være sikker. Syns kräusen er skuffende pinglete foreløpig, men etter erfaringene til deg og andre, skjønner jeg det kan forandre seg fortere enn du klarer å si reinheitsgebot.
Jeg må jo innrømme at gjerne presser kapasiteten litt; jeg fyller opp til 26-litersmerket. Dermmed er det bare 4 liter å gå på, men normalt så funker det greit så lenge jeg bare passer på å starte gjæringa litt lavt. Og det bør man jo gjerne gjøre, uansett.

Men med denne gjæren må jeg nesten regne med at noe presser seg ut, og derfor rigger jeg meg til med slange over i ei desinfisert flaske. Jeg bare passer på å skumme av og hive det første gjærskummet som bygger seg opp. Dermed er dette egentlig bare en grei måte å topphøste på. Det som er kjipt, er at den etter å ha tatt det med ro, kan finne på å bli vulkansk igjen. Og jeg vil gjerne ha en vanlig gjærlås for å kunne følge med mot slutten.

Jeg må nok mekke et system med gjærlås på oppsamlingskaret. Det bør vel ikke være så fryktelig vanskelig å få til.
 
Jeg tror Verdant leste tankene mine i går da jeg tenkte at det var en pinglete kräusen, for den har definitivt vokst. Glad jeg rigga om til blowoff i går. Takk til @Finn Berger som overbeviste meg ;)
 
Yes, der begynte blowoff å fylles! Lukter skikkelig digg. Velhumla øl med Bonsak Frutopia Pale som basemalt. Lukter syrlig hermetisk fersken.

Dette er ved 18 grader. Tør jeg gå opp til 20 allerede i dag?
 
Jeg må jo innrømme at gjerne presser kapasiteten litt; jeg fyller opp til 26-litersmerket. Dermmed er det bare 4 liter å gå på, men normalt så funker det greit så lenge jeg bare passer på å starte gjæringa litt lavt. Og det bør man jo gjerne gjøre, uansett.

Men med denne gjæren må jeg nesten regne med at noe presser seg ut, og derfor rigger jeg meg til med slange over i ei desinfisert flaske. Jeg bare passer på å skumme av og hive det første gjærskummet som bygger seg opp. Dermed er dette egentlig bare en grei måte å topphøste på. Det som er kjipt, er at den etter å ha tatt det med ro, kan finne på å bli vulkansk igjen. Og jeg vil gjerne ha en vanlig gjærlås for å kunne følge med mot slutten.

Jeg må nok mekke et system med gjærlås på oppsamlingskaret. Det bør vel ikke være så fryktelig vanskelig å få til.
Akkuratt slik jeg høsta Verdant på forrige ipa’en for 3 uker siden:
Ball lock til ball lock, og litt løs kork på flaska:
67EA1CC7-12D2-4CDD-AAFD-275235BFB571.jpg
Fikk topphøsta ca 2 dl flott gjær. Skal pitches i kveld i en APA
 
Tilbake
Topp