Problemer med å lage/forstå oppskriftene til Grainfather

Jeg har aldri sett den FAQ-en, og mistenker den er feil. Om du bruker kalkulatoren på hjemmesiden hos Grainfather, så vil du se at det varierer en liter mellom 220V og 110V om man har 60 minutters koketid. Det er også ganske enkelt å regne på.

Bottom line: Om du starter koking med ca x liter, så ender du opp med x-5 liter i gjæringsbøtta ved 60 min kok på 220V. Av de 5 literne som forsvinner, så er ca 2 liter trub/svinn i kjøler og systemet og 3 liter boil off. 3l/t er normalt for 220V-versjonen.

NB: Husk at det er et visst varmetap til omgivelsene også. Til syvende og sist er dette tommelfingerregler. Du vil finne ut av hvordan det fungerer for deg gjennom erfaring.
 
Dette stemmer veldig bra med det jeg opplever også. Ble litt frustrert i dag da jeg tenkte å være veldig nøye med vannmengdene og se hva jeg fikk til med nyinnkjøpte Micro Pipes og en modifisert oppskrift av David Heath’s Juicy IPA. Beregner og plotter inn hos GrainFather og ender for det første opp med 7 L istedenfor 10 L - og en ekstremt mye høyere OG. Så her har det vært bom med at jeg beregner for lav effektivitet og i tillegg så opplever jeg at losses er større. Hadde ca 12 L pre-boil så det stemmer bra.

Jeg ser at man kan stille «losses» og effektivitet direkte i oppskriften, er det noen som har erfaringer med at det blir mer rett da? Se vedlagt eksempel. Er jo ganske frustrerende dersom det ikke er mulig å lage korrekte oppskrifter uten noen form for etter-justeringer. Tilleggsspørsmål - finnes det annen (bedre) software som gir tilsvarende funksjonalitet som at den kommuniserer direkte med Connect-enheten?
 

Vedlegg

  • 0BEC8A52-2ABA-4638-8E5F-61CFABAA5473.jpeg
    0BEC8A52-2ABA-4638-8E5F-61CFABAA5473.jpeg
    92,7 KB · Sett: 25
Hehe nei på det tidspunktet fikk jeg forsåvidtbange anelser, så jeg skulle hatt både mer mash og sparge-vann seff. Men jeg vil fortsatt veldig gjerne ha en god oppskriftskalkulator som faktisk gir fornuftige verdier ut. Er for dumt dersom man må regne ut ting ved siden av.
 
12L pre-boil og du forventa 10L til gjæring? :rolleyes:

Apropos det - når i prosessen vil man evt tilsette mer vann i dette tilfellet? Jeg har lest at dersom man ikke treffer OG - fyller man på i Gjæringskaret - går det an å toppe opp mer etter sparge i dette tilfellet? Eller bare fortsette med sparge?
 
Apropos det - når i prosessen vil man evt tilsette mer vann i dette tilfellet? Jeg har lest at dersom man ikke treffer OG - fyller man på i Gjæringskaret - går det an å toppe opp mer etter sparge i dette tilfellet? Eller bare fortsette med sparge?

Får du for høy SG når du tapper etter endt mesking, kan du fortsette å skylle med mer vann så lenge det du skyller ut, ikke synker under 1.010. Er den for lav, kan du tilsette tørrmalt i koken.

OG kjenner du jo ikke før du har kokt ferdig, og er den for lav, er det ikke så mye du kan gjøre. Er den for høy, kan du blande ut med kokt vann.
 
Driver og snuser på Brewfather etter at David Heath ser ut som har gått over til å bruke det istedenfor GF Community. Lekte meg rundt og likte veldig godt interfacet. Nice touch at den regner ut pris og inventory dersom man har plottet inn det. Har blitt litt irritert på Grainfather sin app - har opplevd å miste endringer mange ganger. Jeg har lagt opp en Equipment Profile og en oppskrift på Brewfather som jeg skal prøve å se om jeg treffer bedre på neste gang.
 
Testet en ny batch i går og brukte Brewfather. Syns den gav en veldig god oppsummering og viser hvor det blir tap. Beregnet selv til sammen 5 L tap men kom opp i hele 7 L. Det ene var fordi jeg innbilte meg at der var 2 L/timen avkok av en eller annen grunn. Men hadde også hele 3 L Trub/Chiller loss. Kjørte Whirlpool på slutten så det var rimelig mye grums på bunnen slik at pumpefilteret ble tett.

Ser andre oppskrifter operere med lavere tap, men usikker på hva som er mulig å gjøre annerledes
 

Vedlegg

  • B1EA360D-C3D8-412B-8B2C-85CA1F5E75E3.jpeg
    B1EA360D-C3D8-412B-8B2C-85CA1F5E75E3.jpeg
    388,1 KB · Sett: 24
Tilbake
Topp