Problemer med gjæringsskap av gammel fryser, UT-200 og frostvakt fra Biltema

Garberg

Norbrygg-medlem
Står i kjeller ( ca. 14-15 grader), og UT-200 innstillt på 18 grader +- 0,2. Får ikke opp temperaturen, står oftest på 14-15-16 grader. Kjøpte ny frostvakt i dag, da jeg trodde det var feil med den, men ser i instruksjonsheftet at frostvakta slår seg på når man setter i støpslet, men vil ikke koble inn før den kommer under en viss temperatur.

Flere som har problemer med dette? Går ikke denne løsningen når romtempen er for nær gjæringstemp?

Og hvordan blir ølet (Ale) når den gjærer på lavere temp?
 
Garberg skrev:
Står i kjeller ( ca. 14-15 grader), og UT-200 innstillt på 18 grader ± 0,2. Får ikke opp temperaturen, står oftest på 14-15-16 grader. Kjøpte ny frostvakt i dag, da jeg trodde det var feil med den, men ser i instruksjonsheftet at frostvakta slår seg på når man setter i støpslet, men vil ikke koble inn før den kommer under en viss temperatur.

Flere som har problemer med dette? Går ikke denne løsningen når romtempen er for nær gjæringstemp?


Frostvakt er for å sikre mot at temperatur går under 0 grader.  Dei har ofte ein termostat som ein kan stilla inn for NÅR frostvakta skal slåas på og denne termostaten går vel frå eit par grader og litt oppover - men eg tvilar vel på at den går til 18 grader.    edit: Oddvar har rett.  Ser at frostvakta til f.eks. ClasOhlsson (kuldevakt) går frå 2 til 35 grader..   

Ein vanleg  varmeovn (av typen ein har i små rom som f.eks. toalett) vil gjera det du treng.
 
Frostvakt (som er iorden) fungerer bra til noen og tyve grader, hvis rommet ikke er altfor stort, en varmeovn gir deg bare ett alt for stort etterslep (hysterese)

edit: temperaturen på frostvakta må seff. stå på maks.
 
Tror ikke du trenger å tilføre så mye varme om du ikke har lokket på boksen mye oppe.

I skapet mitt bruker jeg en varmepære for akvarier. tror den er på 20 W.

Det funker.
 
Jeg bruker en 25W varmeplate som de selger på Felleskjøpet. Tror egentlig den er beregnet på å holde lunk på vaskevann for egg. Setter gjærbøtta direkte oppå plata. Funker veldig bra det, har veldig stabil temperatur i kjøleskapet mitt i alle fall. En slik Biltema-frostvakt er vel på 200W eller noe slikt, men man trenger altså ikke så mye effekt som dette. Fordelen med den varmeplata er at den er "lukket". Altså gjør det ikke noe om man søler litt væske på den. Det er bare å tørke av den. I tillegg er overflatetemperaturen svært beskjeden. Begge disse egenskapene mener jeg gjør den sikrere mtp brann- og el-sikkerhet.
 
Enig med de 2 siste talerer, så lenge skapet ikke står i -30 som det gjør hos noen av oss, da må det litt mere watt til.
 
Takk for mange svar her. Spørs om jeg må modde termostat på frostvakta, eller evt. bytte varmekilde.
 
Har et oppsett med varmeplate på 20-30 W(husker ikke nøyaktig), kjøpt på bryggebutikk, og et med 40W lyspære. Begge fungerer greit, men i forhold til trådstarter må det nevnes at disse står i rom som er varmere enn ønsket gjæringstemperatur. Dermed kan de være behov for litt mer "futt" om en faktisk mister varme og ikke vare skal hindre at kjølingen fortsetter for langt ned.
Det er uansett viktig å måle så tett på vørteren som mulig. Dette fordi det er denne temperaturen en ønsker å styre og i tillegg gir det en forsinkelse og dermed en mer stabil temperatur.
 
StoreMy skrev:
Har et oppsett med varmeplate på 20-30 W(husker ikke nøyaktig), kjøpt på bryggebutikk, og et med 40W lyspære. Begge fungerer greit, men i forhold til trådstarter må det nevnes at disse står i rom som er varmere enn ønsket gjæringstemperatur. Dermed kan de være behov for litt mer "futt" om en faktisk mister varme og ikke vare skal hindre at kjølingen fortsetter for langt ned.
Det er uansett viktig å måle så tett på vørteren som mulig. Dette fordi det er denne temperaturen en ønsker å styre og i tillegg gir det en forsinkelse og dermed en mer stabil temperatur.

Hvordan fungerer det med varmeplate? Jeg har vurdert å gå til anskaffelse av noen, men er litt usikker på en ting. Hvordan er tempforskjellen i bunn og toppen av dunken? Har du målt? Jeg tenker at jeg vil helst forandre temperaturen i hele dunken samtidig, iom at jeg kun har plastdunk og ikke konisk hvor jeg harvester gjær i bunn. Det vil vel ta en viss tid før en sensor som er festet f.eks midt på dunken registrerer at det er ok temperatur og slår av elementet, og da vil vel tempen i bunn alerede være noen grader høyere enn det sensoren registrerer?
 
Her er min løsning. Varmekabel for reptiler og en ut-200. Dette er første gang jeg bruker oppsettet, men ser ut til å fungerer veldig bra - har ligget veldig jevnt på 20 grader. Og jeg vil tippe varmen fordeles jevnere enn ved en varmeplate...

asugevut.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Miguel skrev:
StoreMy skrev:
Har et oppsett med varmeplate på 20-30 W(husker ikke nøyaktig), kjøpt på bryggebutikk, og et med 40W lyspære. Begge fungerer greit, men i forhold til trådstarter må det nevnes at disse står i rom som er varmere enn ønsket gjæringstemperatur. Dermed kan de være behov for litt mer "futt" om en faktisk mister varme og ikke vare skal hindre at kjølingen fortsetter for langt ned.
Det er uansett viktig å måle så tett på vørteren som mulig. Dette fordi det er denne temperaturen en ønsker å styre og i tillegg gir det en forsinkelse og dermed en mer stabil temperatur.

Hvordan fungerer det med varmeplate? Jeg har vurdert å gå til anskaffelse av noen, men er litt usikker på en ting. Hvordan er tempforskjellen i bunn og toppen av dunken? Har du målt? Jeg tenker at jeg vil helst forandre temperaturen i hele dunken samtidig, iom at jeg kun har plastdunk og ikke konisk hvor jeg harvester gjær i bunn. Det vil vel ta en viss tid før en sensor som er festet f.eks midt på dunken registrerer at det er ok temperatur og slår av elementet, og da vil vel tempen i bunn alerede være noen grader høyere enn det sensoren registrerer?

Har ikke målt.
Ettersom jeg har et (litt for) lavt kjøleskap har jeg varmeplaten stående på høykant ved siden av plastdunken.
 
Jeg brukte frostvakt fra biltema sammen med STC-1000 uten problem. Gjæret i et avslått kjøleskap på kjøkkenet som kunne være nede i 11-12 grader.
 
Lager skrev:
Her er min løsning. Varmekabel for reptiler og en ut-200. Dette er første gang jeg bruker oppsettet, men ser ut til å fungerer veldig bra - har ligget veldig jevnt på 20 grader. Og jeg vil tippe varmen fordeles jevnere enn ved en varmeplate...

asugevut.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk

Denne var ikke dum.
 
Hvor mange watt er varmekabelen på, Lager? Er det samme som i denne linken http://www.petworld.no/no/artiklar/reptil/varme/varmekabel-50-w.html ? Jeg må si at det oppsett ser veldig kjekt ut. Jeg vurderer også gjæringsskap etter ester-bonanza grunnet for varm romtemp-gjæring i sommer. Planen er å bruke fryseboks med ut-200 sommerstid, og bruke avslått fryser med ut-200 og varmekilde vinterstid. Grunnen til det siste er at gjæringsskapet mitt vil stå i garasjebod med frost. Vet noen mer elektro-kyndige hvor mange watt (i f.eks varmekabel) som trengs for å holde en gjæringsdunk i fryser på ca 20C Når temp utenfor boksen er ned mot -5C?
 
Stemmer, linken du viser til er akkurat den jeg har, altså 50 watt. Planen er som du nevner at dersom det blir veldig mye kaldere i kjelleren, så putter jeg alt inn i kjøleskapet eller pakker det inn i noe isolasjon...
 
Varmeplate er sikkert ikke dumt. Da vil vel vørteren i bunnen bli varmet opp, noe som vil gi en viss sirkulasjon når den varme vørteren stiger og den kalde vørteren øverst synker. Vil kanskje gi en jevnere temp. på vørteren?
 
Skrev siste innlegg tidlig i dag, men ble ikke registrert før nå pga. dårlig dekning. Det oppsettet med kabel vil nok gi en veldig jevn oppvarming ja.
 
Tilbake
Topp