Problemer med "grub" / Forstoppelse i kranen

Når jeg skal tappe nedkjølt vørter over i kar så ender jeg ofte opp med forstoppelse i kranen. Er det noen som har gode tips for å forhindre dette? Jeg bruker en nyere Braumeister 50L.

Så langt har jeg klart å bruke et strips som jeg dytter inn i kranåpningen for å prøve å løsne det som eventuelt tetter. Det har fungert med varierende resultat så langt.

Gjør jeg noe feil kanskje?
 
Prøv med whirpooling. Da skal etter sigende trub lage seg et tårn i mindten av gryta slik at det blir lettere og tappe ut. Samt at du bør tappe sakte ut slik at det ikke blir trub blir sugd mot kranen.
Brukte en dedikert stavmikser på siste brygg. Det var svært effektivt.
 
Jepp. Bytt til kuleventil først som sist. Både du og Speidelen blir gladere!
 
Må da vel ikke bytte kran? Har brygget med original kran i over to år. La værtyper stå i ro i ca en time før du starter å tappe over til gjæringskaret.
 
Ellers enig med @Newman. Whirlpooling funker fin-fint i Braumeister. Jeg har bare brukt en øse og den greier fint å samle sammen trub og humle i en haug. Har dog ikke spiralkjøler. Mistenker at det ikke blir like effektivt med en spiral oppi der.
 
Brygger du med humleblomst rett i vørter eller pellets med litt dårlig kvalitet kan dette skje. Har over 50 brygg med 20literen og original kran uten problemer.
Whirlpool slutta vi med etter kort tid, det gjorde ingen forskjell. Humlen ligger på samme måte ved bunn uansett.
Venter 30-120 minutter etter avslutta kjøling og all humla er under avtappingshøyden.
Tipper kjelen på slutten og lar 1,5 - 4 liter trub ligge igjen, alt etter hvilken type øl som brygges. Vet om noen som faktisk bruker pellets i humlepose også og da er det nesten ikke trub å snakke om
 
Tilbake
Topp