Produksjonsdato tørrgjær

Til helgen skal jeg gjøre et lite brygg, men siden jeg bestemte meg for dette gankse spontant, har jeg ikke rukket å ordne med flytende gjær og gjærstarter som er det jeg pleier å bruke. Jeg har en pakke tørrgjær liggende til nettopp en slik anledning, leste et tips om det et annet sted på forumet (Mener det var Eduard som kom med tipset. Takk!).

Men på gjærpakken står det ingen produksjonsdato,  kun en "best før"-dato og et annet nummer. Kan jeg anta at produksjonsdato er f.eks. nøyaktig 12 måneder før "best før"-dato? Eller kan det tolkes ut fra det nummeret som står ved siden av "best-før"-datoen på noe vis? Jeg trenger produksjonsdatoen for å få brukt pitching-rate kalkulatoren så jeg ikke over- eller underpitcher.

Det er snakk om en pakke Nottingham tørrgjær.
 
Kan du ikke like godt med en gang lage starter med tørrgjærpakken? Da har du den i gang før du få svar.

Har du bare en pakke? skal du da ustere OG og/eller bryggevolume for å pitche riktig? (i.s.f. å kunne regulere celmengde)
 
Det gir vel ikke så stor mening å lage starter hvis jeg ikke vet noe om viabiliteten til gjæren før jeg setter igang?

Om jeg justerer, OG, volum eller gjærmengde får jeg se an, men først må jeg ha en viss peiling på hvor jeg er hen.

Tipset til Gahr høres rimelig ut, men i såfall var gjæren ca 1 år gammel når jeg kjøpte den.
 
Kalkulatoren til Jamil beregner viabiliteten også for tørrgjær. Med tørrgjær skal det ikke være nødvendig å lage starter, det er mye enklere å bruke nok gjær rett fra pakke (om du har det tilstrekkelige antall pakker, selvsagt).
 
Det er nettopp kalkulatoren jeg ønsker å bruke, men da må jeg vite produksjonsdato. Foreløpig er det beste jeg har å gå etter altså 2 år før best før..
 
Tilbake
Topp