Prosjekt Lambic Solera (Allrounder 60L)

All Rounder 60L på halv pris nå for de som vil hive seg på lignende prosjekt :p


Frister VELDIG å utvide Solera kapasiteten med en 60L til, men må nok rive meg i øret og si nei, nei gutt! Dette må bli slutt!

Det holder kanskje med 6 stk Fermzilla tanker i hus.... :p
Surølsgalskap er en lei diagnose å leve med, man blir ikke kvitt den, den må håndteres med viljestyrke.
Vareopptelling hos meg:
1x30l og 2x 20l eikefat, 2x19l stålfat, 1x30l og 1x10l vinballong, 2x20l og 2x10l plastdunker, 1x27 flatbotton, 1x 25l gjæringsbøtte ….
Måtte sette ned foten der …. men det kommer jo en bærhøst i 2023 også :oops:
 
All Rounder 60L på halv pris nå for de som vil hive seg på lignende prosjekt :p


Frister VELDIG å utvide Solera kapasiteten med en 60L til, men må nok rive meg i øret og si nei, nei gutt! Dette må bli slutt!

Det holder kanskje med 6 stk Fermzilla tanker i hus.... :p
Takk for tips, dette er så latterlig billig at jeg var fristet til å kjøpe to.
Det ble bare en, men måtte slenge på en bucket blaster i tillegg bare for å få gratis frakt :D
 
11.01.2023 - Flasking av Aprikos Lambic

Delvis karbonert øl (0,275bar @ 2°C = 1,9 CO2 vol)

Flasket med rehydrert EC-1118 og sukkerbiter for å sikre at karbonering går greit for seg.

Tilsetter 4g sukker og 20ml rehydrert gjær (rehydrerte 2,5g gjær i 500ml vann) per 0,75L flaske.

Kalkulert total karbonering = 3,2 CO2 vol
  • 4 stk 0,5L (NM)
  • 17 stk 0,75L - naturkork og 29mm kronekapsel
Vis vedlegget 60288

Alkoholprosent:

med frukttilsetning, vann(gjærslurry) og sukkerbiter så får man dra fram litt matte for å få siste desimalen på plass i abv tallet :p

Kalkulert OG øl med frukttilsetning:
- 16,7 liter Lambic @ 1,052 OG
- 5,09 kg aprikospuré = 4,86L ((5,09kg/12 Brix = 5,09kg/1,0485SG)
- 4g sukker = (16,7x1,052 + 5,09) KG / (16,7 + 4.86) L = 1,0509 OG

Kalkulert OG og volum av tilsetninger ved flasking:
20ml vann (syltynn gjærslurry) = 20g
4g sukker = 4g x 0,63 ml/g = 2,52ml
= (20 + 4) g / (20 + 2,52) ml = 1,066 SG

Flasking 0,75L:
727,5ml fruktøl @1.051 OG
+22,5 ml vann/sukker @ 1,066 OG
=750ml @ 1,0514 OG ((727,5 x 1,051 + 22,5 x 1,066) g / 750 ml)

Målt FG = 1,008

ABV Alternativ formel = 5,8%

Hadde jeg bare tilsatt 4g sukker og ikke de 20ml vann/gjærslurry så hadde kalkulert OG steget til 1,0527 og ABV hadde steget til 6,0%, en ørliten forskjell altså :p

Det blir forresten vanvittig mye frukt "gugge" igjen etter 5kg med puré som jeg ikke har en god måte å få silt ut ølet av. Planlegger gjenbruk av denne frukten - fortsettelse følger :)

Vis vedlegget 60289

En litt forsinket oppdatering:

24.01.2023 - Aprikos Lambic / Saison

Jeg hadde en liten baktanke bak Saison'en jeg brygget i januar ;)

89% Pilsner (Jæren Korn og Malt)
11% Råhvete (Jæren Korn og Malt)

EKG @ 60min til 18 IBU
EKG @ WP 80C 20min, 2g/l

BE-134, 20C gradvis opp til 26C

1,056 OG
1,003 FG
7,1% ABV (Alternativ formel)

7,5 liter aprikos lambic fruktsuppe ble tilsatt 15 liter med ferdiggjæret saison. Gjenbruk er inn i tiden og jeg ser for meg at dette kan blir et interessant øl!

Aprikos lambic hadde en FG på 1,008 og en fruktkonsentrasjon på 300g/l. Det er mye fruktfiber igjen her så hvor mye aprikossmak som blir med videre blir spennende å se, men ser for meg et fint og tydelig hint av aprikos.

Bitterheten i saison'en og hvor næringsfattig den er pga utgjæring samt høyere alkoholprosent sier meg at det blir tøffere forhold for brett og peddio kulturene og de blir nok holdt litt i sjakk. Jeg håper på et fint samspill mellom alle komponenter med bidraget fra BE-134 som en herlig prikk over i-en.

BE-134 dro ned saison'en til 1,003 så den satte fort i gang å tygge videre på fruktsuppa (1,008 FG). Litt usikker på hvor lenge jeg skal la denne stå før flasking, men det er da lov med en prøvesmak underveis :)
20230124_204004425_iOS.jpg
 
Sist redigert:
Første året som da egentlig er en straight lambic, ikke en geuze enda, ble sendt inn til NM for å få litt kvalifiserte tilbakemeldinger. Den kom videre til finalerunden men mangler kompleksitet for å nå helt til topps Dette er jo selvsagt som forventet :)

Men nyttige tips å ta med seg fra dommerskjemaene! I finalen var samtlige dommere enig i at det er for mye bitterhet/humlesmak, jeg har brukt opp humlen fra første rundene (Wai-iti 2015 fra humle.se) og gått over til lambic humle fra freshops.com som virker å være mye mer modnet. Kanskje jeg må vurdere å koke lenger enn de 90min jeg har kokt til nå også, eventuelt redusere humlemengden.

Dommerskjema fra innledende flight (39, 38 og 38 poeng)

Dommerskjema fra finalen (37, 37 og 35 poeng)

Blir spennende å følge videre utvikling, så jeg må nok sende inn til NM flere ganger for å se hvor det bærer etterhvert som Soleraen begynner å få litt mer tid på seg :)
Det gikk visst hakket bedre på årets NM så Solera prosjektet går rett vei :) :beercheers:
IMG_5023.jpeg
IMG_5024.jpeg
 
Det er på tide flere starter opp Solera prosjekt for dette er gøy altså :)

 
En litt forsinket oppdatering:

24.01.2023 - Aprikos Lambic / Saison

Jeg hadde en liten baktanke bak Saison'en jeg brygget i januar ;)

89% Pilsner (Jæren Korn og Malt)
11% Råhvete (Jæren Korn og Malt)

EKG @ 60min til 18 IBU
EKG @ WP 80C 20min, 2g/l

BE-134, 20C gradvis opp til 26C

1,056 OG
1,003 FG
7,1% ABV (Alternativ formel)

7,5 liter aprikos lambic fruktsuppe ble tilsatt 15 liter med ferdiggjæret saison. Gjenbruk er inn i tiden og jeg ser for meg at dette kan blir et interessant øl!

Aprikos lambic hadde en FG på 1,008 og en fruktkonsentrasjon på 300g/l. Det er mye fruktfiber igjen her så hvor mye aprikossmak som blir med videre blir spennende å se, men ser for meg et fint og tydelig hint av aprikos.

Bitterheten i saison'en og hvor næringsfattig den er pga utgjæring samt høyere alkoholprosent sier meg at det blir tøffere forhold for brett og peddio kulturene og de blir nok holdt litt i sjakk. Jeg håper på et fint samspill mellom alle komponenter med bidraget fra BE-134 som en herlig prikk over i-en.

BE-134 dro ned saison'en til 1,003 så den satte fort i gang å tygge videre på fruktsuppa (1,008 FG). Litt usikker på hvor lenge jeg skal la denne stå før flasking, men det er da lov med en prøvesmak underveis :)
Vis vedlegget 60744
Første prøvesmak av denne i dag, Jeg gir gjerne meg selv litt selvskryt for å være tålmodig! :p Og smaken: Mamma Mia!!!

Definitivt klar til å flaskes og for et øl om jeg må få lov å si det selv! Smaker definitivt lambic, men her ligger aprikos i bakgrunnen og saison preget er bare såvidt med i bakgrunnen som økt kompleksitet.

Denne går nok på noen 0,5L flasker også til neste NM :)

IMG_5159.jpeg
 
Første prøvesmak av denne i dag, Jeg gir gjerne meg selv litt selvskryt for å være tålmodig! :p Og smaken: Mamma Mia!!!

Definitivt klar til å flaskes og for et øl om jeg må få lov å si det selv! Smaker definitivt lambic, men her ligger aprikos i bakgrunnen og saison preget er bare såvidt med i bakgrunnen som økt kompleksitet.

Denne går nok på noen 0,5L flasker også til neste NM :)

Vis vedlegget 62655
Trur jeg dropper deltakelse neste år;).
 
Har fyllt kjlleren med surøl men har startet en 12L beholder som har stått 1/2 år. Har frisket den opp en gang. Veldig lovende det jeg tok ut. Lavt volum til jeg har kapasitet til å brygge mere. Kulturen virker sterk og spennende. Har passet på å tilsette oppfrisking med nok humle for å selektere for en kultur som kan hantere nok humle.
 
Cantillon har akkurat begynt bryggesesongen sin! :)

Så da må jeg vel få fingen ut å brygge påfyll til Solera tanken og kjøre en runde med flasking av Solera Lambic. Har ikke bestemt meg enda for om det blir noen fruktvarianter av denne runden, står 60+ liter ferdig lambic på tanken. Jeg har 10kg med selvplukka lokale bringebær i fryseren så det kan jo hende det blir noe i den retningen. Drømmer om en versjon med multer men det blir dyrt :p
 
Ikke hvis du kommer deg til fjells og plukker selv. Men multe er jo ikke akkurat pakket med smak, så det skal noen liter til.
Litt seint å plukke i november vel :p

300g/l ser jeg har blitt gjort før, og det er vel omtrent der det ofte ligger i fruktlambic'er. 6kg multer til 20 liter lambic har jeg helst ikke lyst å handle over disk hos en velassortert (=dyr) matbutikk :p
 
En prøvesmak fra Solera tanken må da være lov. :beercheers:

Definitivt klar for flasking, overføring til nytt kar med frukt samt en ny runde med påfyll av primærgjæret øl.

Artig å tenke på at det har stått øl nå på den opprinnelige gjærkaka i snart 2-1/2 år :p

IMG_5913.jpeg
 
En prøvesmak fra Solera tanken må da være lov. :beercheers:

Definitivt klar for flasking, overføring til nytt kar med frukt samt en ny runde med påfyll av primærgjæret øl.

Artig å tenke på at det har stått øl nå på den opprinnelige gjærkaka i snart 2-1/2 år :p

Vis vedlegget 65315
Håper det blir prøvesmaking dersom det blir brygging i Stavanger i forbindelse med ÅHB :)
 
Tilbake
Topp