Prosjekt ny kokekjele (igjen)

Nå har vel trådstarter gått bort fra gjennomføringer, men hvordan var det tenkt å lage hull til disse med OD 41mm? Har lett høyt og lavt, men finner ikke hulltager/hole punch i denne størrelsen uten at det koster en formue. Stegbor? @Miguel @LarsUlv

Du finner faktisk et slags «tool» for den slags dim på ali. En av butikkene som selger ferruler selger også denne dingsen.
 
Den hull boren som er linket til Ali express er ikke noe å kjøpe. Jeg har en. Den lager ovale hull og mistet to tenner etter 2 hull. Ikke kjøp den. Mye enklere med Q.Max sine punch out tools.
 
Det ser ut som om det er mange som driver med oppgraderingsprosjekter...

Jeg sysler med planer for dette selv, og kunne tenke meg å få til kjeler med sveiste Tri-Clamp gjennomføringer. De tyske som er linket til i denne tråden ser bra ut, men de stopper på 57 liter. Hadde tenkt å gå opp et hakk fordi det er bekvemt å ha litt å gå på. Byggingen og delene ellers blir det samme uansett kjelestørrelser.

@namco og @LarsUlv Har noen av dere kjennskap til noen som driver med rustfri sveis i Bergen til en overkommelig pris?

Se ellers denne linken til en kar i Canada som tar dette alvorlig: https://onbrewing.com
Ser at det blir et omfattende prosjekt å gjøre noe slikt. Interessant med Raspberry Pi og Node-RED for kontroll også.

Roar Eide
 
Det ser ut som om det er mange som driver med oppgraderingsprosjekter...

Jeg sysler med planer for dette selv, og kunne tenke meg å få til kjeler med sveiste Tri-Clamp gjennomføringer. De tyske som er linket til i denne tråden ser bra ut, men de stopper på 57 liter. Hadde tenkt å gå opp et hakk fordi det er bekvemt å ha litt å gå på. Byggingen og delene ellers blir det samme uansett kjelestørrelser.

@namco og @LarsUlv Har noen av dere kjennskap til noen som driver med rustfri sveis i Bergen til en overkommelig pris?

Se ellers denne linken til en kar i Canada som tar dette alvorlig: https://onbrewing.com
Ser at det blir et omfattende prosjekt å gjøre noe slikt. Interessant med Raspberry Pi og Node-RED for kontroll også.

Roar Eide
Kjenner dessverre ikke til noen som sveiser.
Men de finnes sikkert.
 
Det ser ut som om det er mange som driver med oppgraderingsprosjekter...

Jeg sysler med planer for dette selv, og kunne tenke meg å få til kjeler med sveiste Tri-Clamp gjennomføringer. De tyske som er linket til i denne tråden ser bra ut, men de stopper på 57 liter. Hadde tenkt å gå opp et hakk fordi det er bekvemt å ha litt å gå på. Byggingen og delene ellers blir det samme uansett kjelestørrelser.

@namco og @LarsUlv Har noen av dere kjennskap til noen som driver med rustfri sveis i Bergen til en overkommelig pris?

Se ellers denne linken til en kar i Canada som tar dette alvorlig: https://onbrewing.com
Ser at det blir et omfattende prosjekt å gjøre noe slikt. Interessant med Raspberry Pi og Node-RED for kontroll også.

Roar Eide

Et alternativ er jo og gjøre det selv. Kjøp deg sølvlodd med 56% sølv (må være uten kadmium!), skikkelig flussmiddel, Mapp-gass fra jula og brenner til den (jeg kjøpte selve brenneren fra ebay, sparte mye der) og hullborr eventuelt hull-punch i korrekt størrelse.

Selve loddingen bør utføres utendørs eller med skikkelig avsug da det flussmiddelet avgir noen skikkelige stygge gasser.

Se noen videoer på YouTube om hvordan du sølvlodder og voila, nå kan du bygge ting selv, og det kostet ikke en fot eller arm :)







Sorry for å spamme tråden din Miguel!
 
Lagt på is. Type kryo-opplegg. Kommer ikke til å skje noe på ukjent tid. Brygging har ikke fokus lengre før jeg får lyst og mulighet igjen.

Skjønner. Motivasjon er alt - og er det ikke gøy/er det for mye styr, så er det på tide med en pause.

Men jeg håper jo det er en pause;).
 
Skjønner. Motivasjon er alt - og er det ikke gøy/er det for mye styr, så er det på tide med en pause.

Men jeg håper jo det er en pause;).

Ja vi får nå se. Har iallefall ikke solgt de bitene som er hassle å skaffe igjen. Custom-kjøleskapene mine, HERMS, og iallefall styreskap, samt at fat og slikt er igjen. Bare solgt kjelene egentlig, mao.. Så hvis det skulle bli veldig lenge til så sitter jeg og kjører T-Ford mens alle andre kjører noe som svever og er usynlig.
 
Jeg vet at du har lagt det skikkelig på is @Miguel, men er det mulig å få en tenkt systembeskrivelse av 2 kjelers oppsettet ditt? Var det tanken å kjøre no-sparge?
Jeg er litt der selv akkurat nå, har 3 kjelers HERMS som utgangspunkt, bygde det så om til et 3 kjelers RIMS system, som er blitt 2 kjelers RIMS system, som jeg nå vurderer å gjøre til 2 kjelers no sparge, uten RIMS.... HAr selvfølgelig alle deler slik at jeg kan gå tilbake, nerd som jeg er...
Så litt for meg noe som dette:
Da det forenkler endel...
 
Jeg vet at du har lagt det skikkelig på is @Miguel, men er det mulig å få en tenkt systembeskrivelse av 2 kjelers oppsettet ditt? Var det tanken å kjøre no-sparge?
Jeg er litt der selv akkurat nå, har 3 kjelers HERMS som utgangspunkt, bygde det så om til et 3 kjelers RIMS system, som er blitt 2 kjelers RIMS system, som jeg nå vurderer å gjøre til 2 kjelers no sparge, uten RIMS.... HAr selvfølgelig alle deler slik at jeg kan gå tilbake, nerd som jeg er...
Så litt for meg noe som dette:
Da det forenkler endel...

Mener jeg har sett den der før.

Men jeg tenkte egentlig samme som jeg hadde fra før, bare større og alt med TC. Er egentlig ikke noe spesielt.

To kjeler no sparge med herms, en pumpe. Kontinuerlig sirkulering.

Når mesk er ferdig:

Flytte enden av slange mellom pumpe ut og herms inn, slik at den står pumpe ut kokekjelekran, pumpe den veien.

Når man er ferdigpumpet, flytte enden som står på kokekjele inn, til WP inn. slik at det er pumpe ut -> WP inn. Samtidig flytte hele slangen som står mellom meskekran og pumpe inn, til kokekjelekran -> pumpe inn.

Kan jo tappe via WP inn og, men det ville jeg ikke for da plukker man opp mer luft enn ved underletting.

For å få med det som står i hermsen koblet jeg fra herms ut -meskekjele inn, blåste i den slangen samtidig som jeg holdt en kopp ved det som egentlig var innløpet til hermsen og helte det oppi kokekjelen.

Det som stod igjen i slange og pumpehus etter mesking koblet jeg bare fra før jeg flyttet og drenerte det i et litermål og.
 
Sist redigert:
Takk for svar @Miguel.
Jeg skal testbrygge med det nye oppsettet snart, bruker ikke HERMS eller RIMS denne gangen, kun to kjeler med varmestyring under hele mesken og så koker jeg vørteren i en av dem, så får jeg se om jeg liker det eller ikke! :)
Håper å tror det kan spare inn litt tid på bryggedagen!
 
Takk for svar @Miguel.
Jeg skal testbrygge med det nye oppsettet snart, bruker ikke HERMS eller RIMS denne gangen, kun to kjeler med varmestyring under hele mesken og så koker jeg vørteren i en av dem, så får jeg se om jeg liker det eller ikke! :)
Håper å tror det kan spare inn litt tid på bryggedagen!
Det funker sikkert helt knall. Jeg liker resirkulering fordi jeg er anal på å ikke måtte gjøre noe selv, og samtidig ha jevn temperatur i hele mesken hele veien. Helt unødvendig for å lage godt øl, men gøy å nerde.
 
Tilbake
Topp