Prosjekt større bryggeri spsm og etterhvert bilder

Brygger i dag i ett kjøleboksoppsett uten sirkulering med 36 l kjele. Fungerer upåklagelig, men har fått med noen interesserte kompiser så jeg ser at kapasiteten er for liten. Så det må skaleres opp.

HLT skal være kjøleboks med varmeelement og Pid styrt temp

Har fått tak i en ekspansjonstank som er 44 cm i diameter og 72 høy i rustfritt stål. Denne er tenkt til mesketank. Regner med at denne kappes noe. Denne skal installeres med silbunn og kran. I forhold til bunnareal, er det noen måte å regne ut hvor mye av høyden som kan utnyttes?

Blir sirkulereing via HERMS med pid til tempstyring. Usikker på detaljene her enda.

Kokekjele blir en gammel steamkokekjele fra en resturang på 80-100l (har ikke fått denne enda). Satser på at det er elementer nok i denne til oppvarming av vann til mest og oppkok av vørter. Har 2500kw dypparmer som kan få hjelpe til.

I første omgang blir det kjølt med dyppkjøler så får vi se om vi synes vi får rask nok kjøling.

Kommer til å holde dette enkelt og funksjonellt uten bling. Dette er ett prosjekt som skal få ta noen mnd før det er oppe og står.

Takknemlig for alle tilbakemeldinger fra folk som har vært gjennom samme prosessen eller ser at det er ting vi åpenbart ikke har tenkt på.
 
Jeg har ikke et fnugg av peiling på dette, men hvordan får du varmeelement i kjøleboksen uten å smelte plast?
 
Får henta steamkjelen i morgen. Gleder meg til å se hva slags kreatur det er.... Og hva den kan brukes til og levere av effekt.
 
Har henta kjelen. Den var bare på 65 l. Usikker på om den skal brukes som kokekjele el om jeg skal dele den slik at jeg kan benytte yttertanken. Vedlagt bilder.

2iaquzm.jpg


20jpheb.jpg
 
Kran for fylling av tank på ve side. Kan kobles til kaldt og varmt vann. Motorisert vippefunksjon for å tømme via arm i den høyre "bropillaren". Kjenner jeg er litt irritert på at kapasiteten ikke er på 80++
 
Kjelen er på 12 kW. Burde klare å varme opp 65 liter rimelig fort. Bare du har 32A 3fas uttak tilgjengelig...
 
Min bryggekompis er strømansvarlig. Han påstår at det er nok av strøm. Men selv for meg som er ukunnig om strøm høres det veldig mye ut...

Det må vi selvfølgelig få klarhet i om vi har nok strøm tilgjengelig. Får se om yttertanken blir brukt eller at denne tanken blir brukt til noe annet.
 
Tilbake
Topp