Protagonist

Hold oss oppdatert!

I mitt eget brygg har tilsatt av enzym og EC-1118 gjort null og niks. Jeg ligger på rundt 1.040 og vurderer nå nye tiltak for å få den lengre ned. Har allerede 33L med søt ekstremstout til lagring. Trenger overhode ikke 33L til.

1.040 er da ikke såå ille hvis vi begynner på >1.160
 
Tenkte fortynning ja, men var ikke ment seriøst. Så bare for meg at du helte oppi en hel kanne med kaffe og lurte på hvorfor fg hadde blitt lavere :p

Hehe, har ofte lurt på om gjæra har fått litt boost av koffeinen, men evt. liten fortynning har jeg regnet med ;)
 
Er ikke den champagnegjæren en killer yeast, som kan utkonkurrere ølgjæren man tilsetter?
Ja, det stemmer. Derfor er det antagelig en god idé å la hovedgjæren jobbe seg ferdig før man tilsetter vingjæren. Men amigasen spiller jo også en viktig rolle. Den spalter dekstrinene til glukose, slik at Lanvin 1118 kan nyttiggjøre seg det meste av sukkeret som er ufordøyd etter hovedgjæren. Litt usikker på hva amigase gjør med maltotriose. Vil tro den også spalter trisakkarider, men kan ikke huske å sett det dokumentert.
 
Ja, det stemmer. Derfor er det antagelig en god idé å la hovedgjæren jobbe seg ferdig før man tilsetter vingjæren. Men amigasen spiller jo også en viktig rolle. Den spalter dekstrinene til glukose, slik at Lanvin 1118 kan nyttiggjøre seg det meste av sukkeret som er ufordøyd etter hovedgjæren. Litt usikker på hva amigase gjør med maltotriose. Vil tro den også spalter trisakkarider, men kan ikke huske å sett det dokumentert.
Blingsa litt da jeg sitterte på forrige. Det var egentlig en kommentar til å tilsette mer ølgjær (wlp099) når det allerede er champagne gjær der, da det kan være bortkastet om champagnegjæren tar livet av ølgjæren.
 
Ble inspirert – og mesket et tilsvarende øl i dag. Siktet mot 25 plato, men støtte på problemer underveis. Stuck mash pluss at filteret falt av festet i bunnen av kjelen. Pumpa virket derfor bare innimellom – og det det ble mye røring. Til slutt tok temperaturføleren kvelden. Endte 10 poeng under målet, men det får være bra. Laget en sub-Crabtree starter på WLP007 i uken som gikk, og vørteren gjærer allerede nå noen timer etter pitching. Kommer til å følge regimet til Dark Horizon, som jo ikke er veldig ulikt Protagonist.

Vis vedlegget 59812
Den elleville gjæringen dabbet av på dag 3, og Amigase ble tilsatt. Det tok ikke lang tid før det putret jevnt igjen. Så det er ingen tvil om at dette enzymet er effektivt. Spent på SG etter at det har gjort sitt.
 
Begynner sterkt vurdere gjære denne med noe annet enn US-05. Hva tror folk om å slippe løs beistet WLP530?
 
Begynner sterkt vurdere gjære denne med noe annet enn US-05. Hva tror folk om å slippe løs beistet WLP530?

Jeg tror ikke U.S.-05 vill gjøre no dårlige jobb enn wlp530
Har brygga både imp Stout og Quad. med begge
men kanskje det er lurt og vente et par dager med amigase og droppe andre sukkertilsetning…
 
Skulle jeg gjort dette igjen i dag, hadde jeg ventet til US-05 gjorde seg ferdig med stormgjæringen før jeg tilsatte enzymer, og ventet til US-05 var bortimot ferdig med jobben sin før jeg tilsatte champagnegjær. Og fôret den mer gradvis med sukker.
 
Jeg tror ikke U.S.-05 vill gjøre no dårlige jobb enn wlp530
Har brygga både imp Stout og Quad. med begge
men kanskje det er lurt og vente et par dager med amigase og droppe andre sukkertilsetning…
US-05 har jobbet jevnt og trutt her, og tok neste steg først i dag etter 12 dager. SG 1.026 før tilsats sukkerlake og E-1118.

Målte ikke FG, men ser @loebrygg målte 1.133 etter at ferskvørter var tynnet ut med 1.7l vann. Imponerende jobb av US-05 - Brewfather-kalkulatoren estimerer 14% abv. Alternativformel over 16 1671049376584.png
 
Sist redigert:
Tilsynelatende stoppa på 1,056 her nå. Tror jeg gir meg med det. Smaker på SG-prøven nå. Det er jo søtt, og veldig vinøst akkurat nå. Men det er jo ikke vondt. Har ikke tilsatt kaffe ennå. Når jeg gjør det og lagrer på fat en stund, kanskje jeg kan leve med en søt, sterk stout? Hva vil du anslå alkoholstyrken er nå, @loebrygg?
 
Tilsynelatende stoppa på 1,056 her nå. Tror jeg gir meg med det. Smaker på SG-prøven nå. Det er jo søtt, og veldig vinøst akkurat nå. Men det er jo ikke vondt. Har ikke tilsatt kaffe ennå. Når jeg gjør det og lagrer på fat en stund, kanskje jeg kan leve med en søt, sterk stout? Hva vil du anslå alkoholstyrken er nå, @loebrygg?

Ta en refractometer avlesning og prøv deg frem https://www.brewersfriend.com/refractometer-calculator/ ;)

Skulle ikke du sende den inn til analyse? Hadde vært moro å gjort det samme med min

nei, men skal vi se; med begge sukkerposene skule du vel ligge på 1.164, med litt fortynning kanskje 17,5%.?
 

Vedlegg

  • Screenshot 2022-12-14 at 21.12.52.png
    Screenshot 2022-12-14 at 21.12.52.png
    546,6 KB · Sett: 5
Tilbake
Topp