Punk IPA, Brew Dog

kjøpt på polet idag:
http://www.vinmonopolet.no/vareutvalg/overgjeret/skottland/brew-dog-punk-ipa/sku-1566602

Første gang jeg smaker en ale (drikker stort sett pils) , det etter å ha vært her på forumet i 4 dger.
Dette pga mye snakk her om forskjellige typer ales.
Noen som vet om dette er en "vanlig" Pale ale?

Dette pga at jeg vurderer å prøve på en ale, men greit å vite hva det er først.

syns denne var ganske god, men selvfølgelig ganske bitter for en som bare drikker pils.
 
Grensa mellom Pale ale og IPA (india pale ale) er bokstavelig talt flytende, men hvis et bryggeri brygger både pale ale og IPA, vil IPA'en være et knepp bitrere og ha heftigere humlearoma sammenlignet med Pale ale'en. Prøv en Sierra Nevada Pale Ale, som du også får på polet, hvis du vil prøve et klassisk eksemplar av en amerikansk pale ale, som er et "referanseøl" for mange. Du har mye godt i vente:) Lykke til!
 
ole84 skrev:
kjøpt på polet idag:
http://www.vinmonopolet.no/vareutvalg/overgjeret/skottland/brew-dog-punk-IPA/sku-1566602

Første gang jeg smaker en ale (drikker stort sett pils) , det etter å ha vært her på forumet i 4 dger.
Dette pga mye snakk her om forskjellige typer ales.
Noen som vet om dette er en "vanlig" Pale ale?

Dette pga at jeg vurderer å prøve på en ale, men greit å vite hva det er først.

syns denne var ganske god, men selvfølgelig ganske bitter for en som bare drikker pils.

Den er, som navnet tilsier, en India Pale Ale - ikke en vanlig Pale Ale. Jeg synes den er ganske "snill" til å være IPA, kanskje det er det som er "punk"-biten.. gå mot strømmen? Uansett synes jeg også at den er god! Hvis du liker den, så kan du jo prøve Flying Dog sin IPA, Snake Dog. Ikke helt ulik og jeg synes den også er fryktelig god.

Kommer i farta ikke på noe godt eksempel på "standard" Pale, men det er ganske vanlig å brygge slikt selv (kanskje spesielt fordi den kan gjæres i romtemperatur og trenger lite lagring, i motsetning til pilsner). Et tips er å se på IBU-tallet, enten på nett eller på etiketten til enkelte øl. Det sier noe om hvor bittert ølet er. Punk IPA har 45, så kanskje om du ser etter et ølsett som skal gi sånn mellom 30 og 40 et sted?

Uansett, velkommen og skål  :biersmile:
 
ole84 skrev:
kjøpt på polet idag:
http://www.vinmonopolet.no/vareutvalg/overgjeret/skottland/brew-dog-punk-IPA/sku-1566602

Første gang jeg smaker en ale (drikker stort sett pils) , det etter å ha vært her på forumet i 4 dger.
Dette pga mye snakk her om forskjellige typer ales.
Noen som vet om dette er en "vanlig" Pale ale?

Dette pga at jeg vurderer å prøve på en ale, men greit å vite hva det er først.

syns denne var ganske god, men selvfølgelig ganske bitter for en som bare drikker pils.

Det finnes mange varianter av "vanlig" pale als så der må du nok prøve deg fremta for deg de norske produsentens utvalg først.
Har handlet mye på Meny,Rema og Vinmonopolet her i Sandnes/Stavanger område og de har ok utvalg

Er 100% sikker på at etter du har testet en del als så vil du nesten ikke ha noe annet
 
...men hold deg til de norske mikrobryggerienes utvalg ;) De større har et noget utvannet forhold til hva som er Pale Ale, IPA osv. En god norsk IPA (IMHO den beste norske) er Kinn Vestkyst.

Brew Dog er vel litt på kanten på enkelte områder, og har er kanskje ikke det beste bryggeriet om man skal ha typeriktige øl? Nevertheless er jeg meget glad i øl fra BrewDog, da særlig de med litt mer humlepunch enn Punk IPA, selv om den også er veldig god :)
 
Jærbrygg skrev:
Det finnes mange varianter av "vanlig" pale als så der må du nok prøve deg fremta for deg de norske produsentens utvalg først.
Har handlet mye på Meny,Rema og Vinmonopolet her i Sandnes/Stavanger område og de har ok utvalg

Er 100% sikker på at etter du har testet en del als så vil du nesten ikke ha noe annet
har kikket på polet på nett, fant denne: http://www.vinmonopolet.no/vareutvalg/overgjeret/usa/flying-dog-doggie-style-classic-pale-ale/sku-574502 som jeg tror jeg skal få bestillt til det lokale polet.

Skal snarest råd sette en pils, har lest en god del om brygging så tar sjansen på en pils. har kjellerbod som per dags dato holder 11 grader, så skal ha fin temp for brygging av en pils. Til sommer er det ikke automatisk lager-gjær-forhold i kjellern, så da kan det være kurant med en ale.  Men kjedelig å lage en ale hvis man ikke liker å drikke den..........da er det meste av poenget borte.
 
Litt av poenget med å lage als i starten er jo det at als er enklere å få et ok resultat avog lære om prosessen
Det å brygge god pils krever litt mere kontroll på bryggeprosessen,skulle du få en eller flere dårlig resultat her er sjansen stor for at du legger hele bryggekarieren på hylla

Vi ønsker bare at du får dette til og blir en del av hjemmebrygger folket

Uansett så skal du ha lykke til
 
Istemmer med siste taler! Dessuten er det jo en klar fordel å LIKE øl før man begynner å brygge det. Øl er jo som kjent mye mer en bare pils  ;D

Ok, det var litt ertete sagt, men hvis du synes Punk IPA var spennende og er klar for å prøve mer, så har du en spennende reise foran deg! De færreste som aldri har smakt kaffe synes en beksvart espresso er godt, og de færreste som aldri har smakt whisky synes en Laphroig er stas. Så prøv deg frem litt etter litt, så finner du fort ut at smaken endrer seg med erfaring, og at det er en god ting!
 
Hadde selv omtrent bare drukket industripils fram til i fjor. Var rimelig skeptisk til mye humlearoma og bitterhet, men det skulle ikke mye øvingen til før jeg fikk helt dilla på pale ale. For tiden hopper jeg glatt forbi pilshylla og rett bort til hjørnet med lervig og de andre.

Lucky Jack er en sikker vinner. Blir dyrt i lengden så det er viktig å spe på med litt egenbrygget også.
 
Jeg får tilføye at hveteøl og ikke minst wit var en oppdagelse for meg. Ingen dårlig erstatning for pils som tørsteslukker. Blond ale scorer også høyt. Regner med at horisonten utvides etterhvert. Gleder meg til å smake mer snop under publikumsfavoritten (NM)
 
Nøgne Ø Pale Ale er ganske "snill" synes jeg, og er en fin ale-start for en pils-drikker. En Bitter er også fin å begynne med.
 
ble en tur innom meny idag.
Kjøpte en Pale ale fra haandbryggeriet, en aass pale ale, og en Lervig Lucky Jack.
Så når det er slukt så skal jeg vel vite litt mere om hva en ale er  :yes:

Weissbier har jeg smakt før, erdinger.
Prøvde også haandbryggeriets Humlesus i sommer på en pub i Drammen. God den og, men det er ikke en øl jeg kommer til å drikke mange av på en kveld....
 
Haandbryggeriets PA og Lervigs LL er supergode begge to. Aas lager masse godt øl (særlig bokkølen), men jeg syns ikke pale alen dems er det helt store. Skål og godt nyttår! :)
 
Hvis du synes Lucky Jack er for "skarp" i humlesmaken kan jeg anbefale Hoppy Joe fra samme bryggeri.
 
Erling A skrev:
Hvis du synes Lucky Jack er for "skarp" i humlesmaken kan jeg anbefale Hoppy Joe fra samme bryggeri.

Hoppy joe er gode saker. Definitivt det beste butikkølet fra lervig i mine øyne.
 
audun! skrev:
Haandbryggeriets PA og Lervigs LL er supergode begge to. Aas lager masse godt øl (særlig bokkølen), men jeg syns ikke pale alen dems er det helt store. Skål og godt nyttår! :)
Etter nå å ha prøvd en 6-7 forskjellige utgaver av Pale Ale, ble det helt klart Aass sin som traff mine smaksløker best.
Dette har vel sin enkle forklaring i at det er den som vel skiller seg minst ut fra min vante pils........en god nummer to er nok Punk IPA.
 
ole84 skrev:
kjøpt på polet idag:
http://www.vinmonopolet.no/vareutvalg/overgjeret/skottland/brew-dog-punk-IPA/sku-1566602

Første gang jeg smaker en ale (drikker stort sett pils) , det etter å ha vært her på forumet i 4 dger.
Dette pga mye snakk her om forskjellige typer ales.
Noen som vet om dette er en "vanlig" Pale ale?

Dette pga at jeg vurderer å prøve på en ale, men greit å vite hva det er først.

syns denne var ganske god, men selvfølgelig ganske bitter for en som bare drikker pils.

Punk IPA'en er en veldig fin begynner øl for de som ikke har prøvd så mye forskjellig.
Jeg pleiet å gi den til venner som er helt nye i ølverden. Godt valg!
 
Bestilte en Punk IPA på Jekyll & Hyde på Lillestrøm her om dagen, men syntes den var litt alkoholsterk, og da fikk jeg ikke humle-aroma-smaken som jeg forventet. Neste øl var en Sierra Nevada, men synes den var relativt lik i smak, og alkoholsterk.

Men den Sierra Nevada IPA Clone, som jeg brygget selv, og landet på ca 5,5% abv - og hvor jeg glemte siste STORE humleposen i koken, ble fantastisk. Humleposen ble istedet lagt i gjæringskaret som tørrhumling under hele gjæringsperioden.

Dette er mitt aller beste xPA brygg så langt, med fantastisk humlearoma!

/Pål
 
Tilbake
Topp