Råd for å optimalisere min BB60 prosess (Må gjøre noe feil..)

ADale

Norbrygg-medlem
Jeg følger bruksanvisningen, men har hele tiden (8 batcher) slitt med de samme problemene:

-For lav OG
-For lite tappe volum

Går det f.eks greit å øke pre-boil til 2 X 20 liter istedenfor de 2x15 liter som står i bruksanvisningen? Det betyr jo at vi enten må enten øke vannmengden initielt eller skylle med mer vann (bruker ikke falsk bunn, bruker BB sil som settes på toppen under skyllingen). Hva bør jeg gjøre?

Jeg sluttet helt å sirkulere under meskingen pga forstoppelse i kranen ved et tilfelle. Er dette noe jeg bør begynne med igjen? Enten med pumpe eller manuelt?


Her er let konkret eksempel fra min siste batch for en Blonde:

Endte jeg opp med 19 liter, selv om jeg hadde 2 kar med 15 liter slik oppskriften sier. Jeg kokte riktignok lenger, men jeg regnet ut at :


2t og 15 min koking tilsvarer da: 2,25 X 2 = 4,5 liter. Tapte altså 1,5 liter der. Hvor ble det av resten?

SG var 1,050 på 43 grader før skylling. Ny prøve etter skylling med 18 liter vann viste 1,025 på 29 grader. (1,027 på 20). Jeg kokte det derfor litt lenger. Endte da på OG 1,048 ved 20 grader. Sett i lyset av det jeg skrev over om for lite volum etter koking og dette problemet med for lav OG, hva bør jeg gjøre bede neste gang for å få en høyere OG?

Bonus-spørsmål:

Flere i forumet sier man må riste dunken i 5 minutter etter at gjæren er tilsatt. Jeg bruker en aerator påfestet slangen (strålen sprer seg). Trenger jeg da fortsatt å riste febrilsk i 5minutter?
 
Glem bruksanvisningen og finn ut hva som faktisk skjer. Og så innretter du deg etter det. Det er ikke du som gjør noe galt. Det dreier seg rett og slett bare om å få kunnskap om hvor mye svinn du må beregne på de ulike trinnene. Følg samme framgangsmåte hver gang, så finner du fort ut at det er lett å beregne på forhånd hvor mye vann du trenger.

Jeg koker bort 5 liter per time i min BB60 (ikke auto), og det blir igjen ca. 4 liter i bunnen av kjelen etter kok. (Du kan sette det bort til videre bunnfelling i en kolbe eller lignende, og gjenvinne en del.) Så der har du et svinn på 9 liter. Men du må finne ut at dette stemmer for deg, også.

Det går helt greit å ikke sirkulere under meskingen. Jeg gjør det ikke.
 
Ok. Men for å kompensere, ska jeg øke vannmengden til og begynne med, eller skylle med mer vann? Jeg visste ikke 5 l fordamper i timen. I eksempelet mitt over, så koker det jo i 2 t og 15 min.
 
Jeg ser ikke helt hva slags metode du bruker, men jeg regner med at du driver med batch sparging, dvs. at du tapper ut alt, og så fyller på ny runde. Da er det greit å styre det sånn at du får ut like mye i hver runde. For å bruke mitt eget system som eksempel:

Si jeg brygger med 5 kilo malt, og skal ha 24 liter til gjæring. Da må jeg først regne legge til de 9 literne som blir borte i kokekjelen (se forrige post). Jeg skal altså ha 33 liter til koking. Så regner jeg at malten holder på 1 liter vann per kilo, altså 5 liter. Nå er vi oppe i 38 liter. I tillegg må jeg regne et svinn på 3 liter væske som jeg ikke får tappet ut, og dermed er vi oppe i totalt 41 liter.

Det er altså 8 liter som går tapt på veien fra mesk til kjele. Det som må fordeles på de to rundene, er da 33 liter. Det blir altså 16,5 liter som skal tappes ut i hver runde. Det betyr at du i den første runden bruker 24,5 liter vann, men du i den andre har i 16,5. (Det vannet som skal gå tapt, er jo allerede i kjelen etter at du har tappet ut første omgang.)

Det betyr ikke at du heller i 24,5 liter med en gang. Først lar du vannmengden under meskingen bestemmes av hvor tjukk mesk du vil ha. La oss si 3:1, altså 15 liter vann til de 5 kiloene med malt. De resterende 9,5 literne kan du koke opp og bruke til å drive temperaturen opp til utmesktemperatur (76-78 grader). Vent et kvarter, sirkuler til vørteren er noenlunde klar, og tapp ut. Fyll på de siste 16,5 (som må holde noe over 80 grader), og gjenta prosedyren.

Summen av dette er vel et "ja" på det aller første spørsmålet ditt - om det går greit å øke til 2x20 liter:).

NB! Disse tallene er fra mitt system. Du må finne ut hvilke tall du får på ditt, selvfølgelig. Men regn rolig med at det blir borte mye. Det sjokkerte meg første gangen jeg brygget. Jeg trodde jeg skulle få mye mer øl ut av det:(.

edit: Hvis du driver med kontinuerlig skylling, blir det 15 liter til meskingen, og så skyller du med 26 liter.

Det er mulig å meske med både mer og mindre vann, selvfølgelig. Men vær obs på at det påvirker vørterens gjærbarhet.
 
Sist redigert:
Hei, ja jeg har til nå drevet med kontinuerlig skylling. Men jeg har ikke vært flink til å sirkulere. Bør jeg kanskje starte med det igjen?

Uansett så bruker jeg kanskje metoden din neste gang, fordi da kommer jeg raskere opp i 77-78 grader (men jeg bruker ikke standard BB60 utstyr, jeg kjøpte den ekstra silen som settes oppi og bruker ikke falsk bunn).

Fasiten her er vel at bruksanvisningen til BB60 burde vært modifisert for å oppnå 25 liter.
 
Hei, ja jeg har til nå drevet med kontinuerlig skylling. Men jeg har ikke vært flink til å sirkulere. Bør jeg kanskje starte med det igjen?

Uansett så bruker jeg kanskje metoden din neste gang, fordi da kommer jeg raskere opp i 77-78 grader (men jeg bruker ikke standard BB60 utstyr, jeg kjøpte den ekstra silen som settes oppi og bruker ikke falsk bunn).

Fasiten her er vel at bruksanvisningen til BB60 burde vært modifisert for å oppnå 25 liter.

Ja - hvis bruksanvisningen sier at du skal få ut 25 liter med utgangspunkt i 30 liter, så er den laget av noen som aldri har brygget en liter øl.
 
Ja - hvis bruksanvisningen sier at du skal få ut 25 liter med utgangspunkt i 30 liter, så er den laget av noen som aldri har brygget en liter øl.
Står det i den som fulgte med fra olbrygging.no. Kanskje den var uklar eller en tidlig versjon. Kjøpte ikke du din derfra? Hvis du har bruksanvisningen ennå, så kan du jo sjekke hva som står der. Det står bare vannmengden helt først, så står det at vi skal skylle og tappe samtidig inntil vi får 2X15 l for 25 l batch, og 3X20 l for 50 liter batch. Sistnevnte er vel da mere riktig, men jeg skal gjøre en kontrollregning på den også med de nye opplsysningene fra deg. :)
Hvo rmye rister du gjæringsdunken? Hvis du bruker spreder unde rhele tappingen så trengs vel ikek det så mye?
 
Jeg ser ikke helt hva slags metode du bruker, men jeg regner med at du driver med batch sparging, dvs. at du tapper ut alt, og så fyller på ny runde. Da er det greit å styre det sånn at du får ut like mye i hver runde. For å bruke mitt eget system som eksempel:

Si jeg brygger med 5 kilo malt, og skal ha 24 liter til gjæring. Da må jeg først regne legge til de 9 literne som blir borte i kokekjelen (se forrige post). Jeg skal altså ha 33 liter til koking. Så regner jeg at malten holder på 1 liter vann per kilo, altså 5 liter. Nå er vi oppe i 38 liter. I tillegg må jeg regne et svinn på 3 liter væske som jeg ikke får tappet ut, og dermed er vi oppe i totalt 41 liter.

Det er altså 8 liter som går tapt på veien fra mesk til kjele. Det som må fordeles på de to rundene, er da 33 liter. Det blir altså 16,5 liter som skal tappes ut i hver runde. Det betyr at du i den første runden bruker 24,5 liter vann, men du i den andre har i 16,5. (Det vannet som skal gå tapt, er jo allerede i kjelen etter at du har tappet ut første omgang.)

Det betyr ikke at du heller i 24,5 liter med en gang. Først lar du vannmengden under meskingen bestemmes av hvor tjukk mesk du vil ha. La oss si 3:1, altså 15 liter vann til de 5 kiloene med malt. De resterende 9,5 literne kan du koke opp og bruke til å drive temperaturen opp til utmesktemperatur (76-78 grader). Vent et kvarter, sirkuler til vørteren er noenlunde klar, og tapp ut. Fyll på de siste 16,5 (som må holde noe over 80 grader), og gjenta prosedyren.

Summen av dette er vel et "ja" på det aller første spørsmålet ditt - om det går greit å øke til 2x20 liter:).

NB! Disse tallene er fra mitt system. Du må finne ut hvilke tall du får på ditt, selvfølgelig. Men regn rolig med at det blir borte mye. Det sjokkerte meg første gangen jeg brygget. Jeg trodde jeg skulle få mye mer øl ut av det:(.

edit: Hvis du driver med kontinuerlig skylling, blir det 15 liter til meskingen, og så skyller du med 26 liter.

Det er mulig å meske med både mer og mindre vann, selvfølgelig. Men vær obs på at det påvirker vørterens gjærbarhet.


Et oppklaringsspørsmål: I posten over skrev du at du hade igjen 4 liter i bunnen av kjelen, så i denne posten skrev du at 3 liter var svinn, som ikke kunne tappes ut. Er ikke disse to det samme?Er et svinn tatt med 2 ganger?
 
Står det i den som fulgte med fra olbrygging.no. Kanskje den var uklar eller en tidlig versjon. Kjøpte ikke du din derfra? Hvis du har bruksanvisningen ennå, så kan du jo sjekke hva som står der. Det står bare vannmengden helt først, så står det at vi skal skylle og tappe samtidig inntil vi får 2X15 l for 25 l batch, og 3X20 l for 50 liter batch. Sistnevnte er vel da mere riktig, men jeg skal gjøre en kontrollregning på den også med de nye opplsysningene fra deg. :)
Hvo rmye rister du gjæringsdunken? Hvis du bruker spreder unde rhele tappingen så trengs vel ikek det så mye?

Tror ikke jeg har lest den bruksanvisningen, og borte er den. Men det de mener er nok at du skal ha to bøtter med 15 liter hver til kok, og da stemmer det. 30 liter minus 5 liter som fordamper i løpet av 60 minutters koking gir deg 25 liter. Men de regner ikke inn det som blir igjen i kjelen av trub, så det du egentlig får der, er bare 21-22 liter (om du ikke tar med noe trub over i gjæringskaret.)
 
Hei alle, Tilbake til spørsmålene mine helt til og begynne med, hva kan være årsaken til for lav OG? Selv med ekstra lang koketid, fikk jeg OG på 10 under det som var estimert. Min teori er at hydrometeret jeg kjøpte på Europris (mine fine dyre knuste), ikke holde rmål, så nå skal jeg kjøpe et skikkelig et og måle OG med det. Har prøven ennå.
 
ja, men de fleste måler vel ikke en gang så ofte? Jeg målte på 27 grader etter skylling. Da var den altfor lav og jeg måtte koke lenger. Skylte ikke med unormalt mye vann (18 liter). Så kan ikke se noen annen grunn enn hydrometeret da..
 
Det gir ikke mening å måle sg før du har alt som skal opp i kjelen, på plass i kjelen. (Bortsett fra for å sjekke at du ikke får for lav ph på det siste du tapper ut, da. Når du driver med kontinuerlig skylling, altså.) Rør godt, og ta en hydrometerprøve. Bruk så denne: http://www.brewersfriend.com/dilution-and-boiloff-gravity-calculator/ ,så vet du hvor mye du må koke vekk, eller eventuelt ha i ekstra. (Det forutsetter at du vet hva SG før kok skal være for at du skal nå ønsket OG.)

Det er vanskelig å vurdere OG'en din uten å ha oppskriften.

Til bonusspørsmålet: Tror ikke noen aner hva effekten av den dingsen der er, men den hjelper sikkert. Jeg ville likevel ristet i tillegg.
 
Hei Finn. Kanskje du er inne på noe. Jeg rører jo ikke i mesken elle oppkoket når jeg skal ta prøver. Ofte kommer det ut litt bunnfall i prøven også...Men da skulle vel OG heller vært høyere enn lavere, skulle man tro. Men kanskje dette gir et feilaktig bilde av SG/OG, for væsken er jo da ikke uniform i det hele tatt.

Her er oppskriften

Hvor lenge rister du?
 
Jeg rører jo ikke i mesken elle oppkoket når jeg skal ta prøver. Ofte kommer det ut litt bunnfall i prøven også...Men da skulle vel OG heller vært høyere enn lavere, skulle man tro. Men kanskje dette gir et feilaktig bilde av SG/OG, for væsken er jo da ikke uniform i det hele tatt.
For å måle PGB (pre-boil gravity) må du ha mest mulig «jevn» vørter. Jeg pleier å vente til det har kokt i 5 min, og ta en prøve som jeg kjøler ned. Da har sukkeret fått fordelt seg mer jevnt. Hvis du tapper en prøve fra bunnen under/etter skylling, uten å ha fordelt sukkeret, vil du mest sannsynlig få en PGB som har mye mer sukker enn resten av vørteren – følgelig blir OG mye lavere enn forventet. Been there, done that. :confused:
 
Ja, dette er noe som kan skje. Men min PGP prøve var jo lav...Kan det tenkes at det motsatte skjedde, at PGP prøven hadde for lite sukker?Jeg kokte den 45 min ekstra og OG ble nesten riktig (1,050 vs 1,060).
 
For å måle PGB (pre-boil gravity) må du ha mest mulig «jevn» vørter. Jeg pleier å vente til det har kokt i 5 min, og ta en prøve som jeg kjøler ned. Da har sukkeret fått fordelt seg mer jevnt. Hvis du tapper en prøve fra bunnen under/etter skylling, uten å ha fordelt sukkeret, vil du mest sannsynlig få en PGB som har mye mer sukker enn resten av vørteren – følgelig blir OG mye lavere enn forventet. Been there, done that. :confused:

Det skulle ikke være noe problem når du brygger på den måten trådstarter gjør, dvs. tapper ut i to bøtter, som du så heller tilbake til kok. Da blander det seg veldig godt av seg sjøl. Jeg brygger også på den måten (bruker hevert når jeg tapper fra bøttene og over i kokekjelen). Rører litt ekstra for sikkerhets skyld før jeg tar prøve. Jeg har kontrollmålt flere ganger mot en prøve tatt et par minutter ut i koket, og det er ikke noe avvik.
 
Hei Finn. Kanskje du er inne på noe. Jeg rører jo ikke i mesken elle oppkoket når jeg skal ta prøver. Ofte kommer det ut litt bunnfall i prøven også...Men da skulle vel OG heller vært høyere enn lavere, skulle man tro. Men kanskje dette gir et feilaktig bilde av SG/OG, for væsken er jo da ikke uniform i det hele tatt.

Her er oppskriften

Hvor lenge rister du?

Jeg bruker oksygen, men kraftig risting i et par minutter burde gjøre susen. Du kan bruke malingblander på drill; det er antakelig det mest effektive, men min erfaring meed det, var at jeg ripet opp gjæringskarene. Plasten tåler jo nesten ingenting, så det skal ikke mye til.

Jeg tror jeg skal gjøre greie for hvordan jeg ville håndtert den oppskriften der:

Jeg må begynne med å legge inn oppskriften i en kalkulator for å se hvordan den vil fungere på mitt oppsett. Det er høyst sannsynlig at jeg må justere den gjennom å enten bruke mer eller mindre malt. Når du bruker et sånt ølsett, og finner ut at du får et annet resultat enn det du "skulle" fått, så er det ikke nødvendigvis din måte å brygge på eller oppsettet ditt som er "feil". Det er rett og slett bare sånn at ulike måter å brygge på, og ulike oppsett, gir ulike resultater. Derfor må du alltid justere i forhold til din måte/ditt oppsett.

Nå har jeg lagt inn oppskriften på blond'en i den kalkulatoren jeg bruker. (Denne: http://www.brewersfriend.com/allgrain-ogfg/) Jeg har lagt inn at jeg starter med 34,5 liter til kok, og at jeg koker inn til 27 liter. Da får jeg antakelig 23,5 liter i bøtta, men så utvinner jeg halvannen liter av trubet, som jeg lar stå i en kolbe til dagen etter, sånn at jeg da kan dekantere klar vørter. Den bruker jeg til karbonering, og dermed svarer dette til 25 liter i gjæringsbøtta, som oppskriften sier.

Jeg har en effektivitet på 82% med batch sparging på oppsettet mitt, som ikke på noen måte er avansert. ( Jeg snakker om meskeffektivitet, som er det du skal legge inn i kalkulatoren jeg linket til). For å få den OG'en som oppskriften sier du skal få, hadde jeg bare trengt en effektivitet på 77%. (Det finner jeg ut ved hjelp av kalkulatoren.) Jeg ville altså fått et sterkere øl om jeg skulle fulgt oppskriften. I oppskriften står det forøvrig at det er kalkulert med en effektivitet på 72%. Det er ikke meskeeffektivitet. Jeg er litt usikker på hvilken type effektivitet det er snakk om, men det er ikke så farlig. Poenget er at oppskriften ikke regner med noen særlig høy effektivitet, sånn at de fleste her ville fått et sterkere øl om de fulgte den.

Skulle jeg brukt denne oppskriften, måtte jeg justert maltmengden ned for å få 25 liter med OG på 1.061. Men la oss nå for enkelhets skyld forutsette at jeg har 77% meskeeffektivitet, som oppskriften altså forutsetter. Når jeg så skal gå i gang med bryggingen etter å ha gjort disse beregningene, må jeg først beregne hvor mye vann jeg trenger. Da regner jeg med at malten vil holde på 7 liter, og at jeg i tillegg vil ha et tap på 3 liter som jeg ikke får tappet ut. (Dette er basert på erfaring med mitt system, og jeg vet derfor at det blir riktig.) Altså: Jeg vil trenge 10 liter mer enn det jeg skal ha til kok, og da blir det 44,5 liter vann totalt.

Og så er det bare å gå i gang:).

Bruksanvisningen til BB60'n må du kaste - eller i alle fall glemme. Du kan ikke overføre det som står der, til virkelige oppskrifter. Du må erstatte den bruksanvisningen med det dine egne erfaringer forteller deg skjer når du brygger. Og derfor er det også viktig at du holder deg til én bestemt måte å gjøre tingene på - i alle fall en stund framover. Når du så er blitt trygg på den måten å gjøre det på, kan du eventuelt begynne å forsøke deg fram med endringer, om du føler for det.
 
Kan jeg som Speidelbrygger få stille et par spørsmål her.
På min S 20l begynner jeg med 25 liter, det jeg skal ende opp med før kok. Skyllingen etter mesk begrenser seg til å erstatte den vesken som følger med maltet når jeg løfter opp maltrøret. Ender opp med ca 19 l i gjæringskaret og 2 liter trub i bunnen av kjelen. Kan en bruke ca samme framgangsmåte på deres utstyr?
Og en ting til. Speidelen sirkulerer hele tiden. Hvorfor ikke gjøre det på BB30/60 ?
 
Kan jeg som Speidelbrygger få stille et par spørsmål her.
På min S 20l begynner jeg med 25 liter, det jeg skal ende opp med før kok. Skyllingen etter mesk begrenser seg til å erstatte den vesken som følger med maltet når jeg løfter opp maltrøret. Ender opp med ca 19 l i gjæringskaret og 2 liter trub i bunnen av kjelen. Kan en bruke ca samme framgangsmåte på deres utstyr?
Og en ting til. Speidelen sirkulerer hele tiden. Hvorfor ikke gjøre det på BB30/60 ?

Det der høres ut som en modifisert no sparge-mesking. Og det kan en selvfølgelig bruke uavhengig av utstyr. Det gir dårligere utbytte, men skal gi bedre øl. (Jeg merker ingen forskjell fra batch sparging.)

Sirkulere kontinuerlig? Tja, det er ingen vits i å gjøre det;).
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp