Råd for å optimalisere min BB60 prosess (Må gjøre noe feil..)

Dårlig utbytte? :) vel med rundt 5 kg malt ligger jeg på 80 til 85 %. Rundt 75 % ved 6 kg.
Grunnen til at jeg spør er at jeg ønsker meg et bryggeri med større kapasitet. Speidel 50l er for dyr, så derfor har jeg sett litt på BBA60.
 
Tror ikke jeg har lest den bruksanvisningen, og borte er den. Men det de mener er nok at du skal ha to bøtter med 15 liter hver til kok, og da stemmer det. 30 liter minus 5 liter som fordamper i løpet av 60 minutters koking gir deg 25 liter. Men de regner ikke inn det som blir igjen i kjelen av trub, så det du egentlig får der, er bare 21-22 liter (om du ikke tar med noe trub over i gjæringskaret.)
Nå er jeg litt usikker hva som er best. Produsenten sier at jeg skal ta med trub (tippe kjelen og ta med alt som renner). Er det det beste?Eller skal jeg kompansere for trub og få mer vørter, slik du foreslår? Det blir jo mest øl av det du foreslår, men jeg er litt usikker på hvorfor de vil ha med trub.
 
Om du tar med trub får du mer øl, og smaksmessig har det ingenting å si. Det negative er at trub gjør det mer omstendelig å gjenbruke gjær fra karet og trub tar opp plass i gjæringskar.
 
ok, men vil OG bli like høy om jeg kompanserer for trub (3-4 liter) og sender mer vørter til koking?
 
Mer vann vil senke OG.

Jeg tar med trub når jeg ikke skal vaske gjær, og eller når jeg ser at gjæringsbøttene ikke er fulle nok :)
 
For ordens skyld: Det er vel stadig delte meninger om hvorvidt det er negative sider ved å ta med trub. Jeg tror ikke det har merkbar effekt, men jeg har et par-tre gode grunner for å unngå det likevel. (Og så er det jo den tanken at det jo kan hende det er bra å kvitte seg med det;).)
  • Jeg prøver å få så mye øl som mulig ut av hver batch, og trub'et tar altså opp plass jeg trenger til øl.
  • Jeg trenger vørter til karbonering, og den får jeg ved å tappe av trub'et for seg og la det stå et døgn til jeg kan dekantere klar vørter. (Kan brukes til starter, også) Jeg hiver sjelden mer enn et par liter med grønn guffe, og det er et akseptabelt tap.
  • Jeg får veldig rein og fin gjær liggende igjen når jeg har tappet opp ølet. Ikke noe behov for vasking. Det er ikke alltid jeg bruker det, men det er kjekt å ha. (Fyller godt i kjøleskapet:).)
Men for all del; hiv trub'et oppi. 100 mot 1 på at ingen ville merke forskjell.
 
Men her er min status: Når jeg skyller mer (altså tilfører mer vann), blir OG for mitt øl for lite. Med en mesk på 18 l og 19 liter skyllevann, fikk jeg 26 liter til gjæring. OG var da 1,042 (skulle vært 1,052).

Så etter 16 dagers gjæring er FG 1,010 (Skulle vært 1,002). Jeg skal nå ladet stå 1 uke til og håper SG vil bevege seg ned til det området. Dette var en Lavkarbo IPA. Noen som har tro på at det kan bevege seg lenger ned?

Brygget så en Blonde hvor jeg skylte mindre, fordi jeg tok med trub i kalkuleringen. Her ble OG og FG bedre,men jeg fikk jo my emindre gjæret øl.

Bry
 
Men her er min status: Når jeg skyller mer (altså tilfører mer vann), blir OG for mitt øl for lite. Med en mesk på 18 l og 19 liter skyllevann, fikk jeg 26 liter til gjæring. OG var da 1,042 (skulle vært 1,052).

Så etter 16 dagers gjæring er FG 1,010 (Skulle vært 1,002). Jeg skal nå ladet stå 1 uke til og håper SG vil bevege seg ned til det området. Dette var en Lavkarbo IPA. Noen som har tro på at det kan bevege seg lenger ned?

Brygget så en Blonde hvor jeg skylte mindre, fordi jeg tok med trub i kalkuleringen. Her ble OG og FG bedre,men jeg fikk jo my emindre gjæret øl.

Bry

Du må ganske enkelt bruke mer malt. Hvordan så oppskriften ut på den lavkarbo-ipa'en? 1.010 høres ut som god utgjæring - så lenge vi ikke snakker om belgisk ølgjær. 1.002 er ekstremt. Hva slags gjær brukte du?
 
Du må ganske enkelt bruke mer malt. Hvordan så oppskriften ut på den lavkarbo-ipa'en? 1.010 høres ut som god utgjæring - så lenge vi ikke snakker om belgisk ølgjær. 1.002 er ekstremt. Hva slags gjær brukte du?
5,6 Kg Pilsne rMalt, 0,4 Kg Sur malt, humle Mauribrew Ale 514. Brukte også Amigaseog Sukrin.Gjæringstemp. 20 C.
Tenkt eå tilsette 1 Kg LME, for i følge BeerSmith2 kalkulatoren vil det bringe OG opp til 1,052. Jkoker derfor opp 1 Kg og tilsetter det og rører forsiktig.
 
5,6 Kg Pilsne rMalt, 0,4 Kg Sur malt, humle Mauribrew Ale 514. Brukte også Amigaseog Sukrin.Gjæringstemp. 20 C.
Tenkt eå tilsette 1 Kg LME, for i følge BeerSmith2 kalkulatoren vil det bringe OG opp til 1,052. Jkoker derfor opp 1 Kg og tilsetter det og rører forsiktig.

Grei strategi:).

Jeg tenkte jeg skulle legge inn oppskriften i kalkulatoren jeg bruker for å se hva som eventuelt ikke stemmer. Men har ikke tid akkurat nå. Holder på å brygge:).
 
5,6 Kg Pilsne rMalt, 0,4 Kg Sur malt, humle Mauribrew Ale 514. Brukte også Amigaseog Sukrin.Gjæringstemp. 20 C.
Tenkt eå tilsette 1 Kg LME, for i følge BeerSmith2 kalkulatoren vil det bringe OG opp til 1,052. Jkoker derfor opp 1 Kg og tilsetter det og rører forsiktig.

Et øyeblikk. Tenker du å tilsette 1 kg LME til det ferdig utgjærede ølet? Mye mulig det funker, men jeg er usikker. Jeg tror du burde få laget en liten starter i så fall, og så tilsette den.

Kikket på den oppskriften, og den skulle gi deg 26 liter med OG 1.052 med en meskeeffektivitet på 76-77% tror jeg. Og det er ingen veldig høy effektivitet. Så jeg skjønner egentlig ikke hva du gjør for å få så lav OG.

Jeg skjønner ikke helt hva du har gjort for å klare å ende opp med 26 liter i bøtta, heller:). Du har totalt 37 liter vann, og du må regne at 6 liter blir igjen i masken. Hvis du så tar med alt bunnfallet videre til koking, starter du kokingen med 31 liter. Det er pilsnermalt, så du skal koke i 90 minutter. Da ville jeg tro du koker bort mer enn 5 liter, og da kan det ikke bli 26 liter i gjæringskaret. Men OK, hvis du har kokt bort 5 liter, så har du akkurat 26 liter i kjelen etter kok. Så da må du ha tatt med alt bunnfallet fra kokekjelen også videre i gjæringskaret?
 
hei, ja usikker hvordan tilsett LME. Beersmith kalkulator sa jo 0 liter dilution, så jeg trodde det betød ingenting. Uansett for sen tå gjøre noe mer. Jeg kokte massen opp og helt kladden nede når den var ca 30 grader (for ikke å kille gjæren).

Men jeg tok med absolutt alt, ja, inkludert trob, for denne gangen å få litt mengde øl...Jeg får jo som du vet, alltid for lite øl...

Men tror du gjæren vil gjære ned noe av den LME? Tilsatte ikke 1 Kg. Hadde ikke mer enn 500 g. Hvis SG ikke beveger seg ned, så tyder vel det på at det ikke gjærer mer?
 
Det begynte omsider å ploppe litt etter 3-4 dager (mulig lokket ikke var tett tidligere). Målte før det en forhøyet SG med refraktometer. Går utifra at det er greit å bruke refraktometer til å registrere endringer? Tenkte at når det ikke går ned lenger, så er den ferdig.
 
Jeg har refraktometer, og benytter det, men aldri under gjæring. Hydrometer er det jeg benytter under gjæring, da vet jeg.
Men det er garantert noen som kan dette med refraktometer mye bedre enn meg, og det skal finnes en kompensasjontabell for alkohol allerede dannet i gjæringsprosessen som kan kompensere på refraktometeret, men jeg har den ikke dessverre.
 
Tilbake
Topp