Red X

Harald

Norbrygg-medlem
Hva slags malt er egentlig Bestmalz Red X ?
og finnes det tilsvarende malt fra andre produsenter?
Etter beskrivelsen å dømme kan den kanskje klassifiseres som en ekstra mørk Münchener malt, og en erstatning kan kanskje være Münchener iblandet litt Biscuitmalt?
Jeg er ikke så opptatt av fargetallene egentlig, men vil gjerne ha betraktninger fra noen som har SMAKT produktet.
Harald
 
Jeg har aldri testet Red X, men i og med at Bestmalz har en utmerket mørk münchener som bare er noen få EBC lysere vil jeg tro at de skiller seg fra hverandre på andre måter.
 
Jeg har lagt en American "pale" ale med 60% Red X og 25% Pale som base. Dette ble nok mer en humlet amber ale.. Den fikk en utrolig fin farge!

Denne ble litt søtere enn forventet og smakte litt mer karamell enn jeg hadde trodd, men god, det ble den! (favorittølet til kjerringa)
 
Gammel tråd, men uvesvart og like aktuelt tema.

Best Malz sier det er laget til et P12 øl. Så vidt jeg kan forstå er det et alkoholfrit/svakt øl og henspeiler til et polsk øl Grodziskie.

Videre sier de at ølet er til "For all reddish beers, ales, Alt, Dunkel and wheat beers." Usikker på om de her sikter til undergjeæret når de sier beer eller om det bare betyr øl generelt.

De mener man kan bruke det i 100%, men ved høyere OG bør man supplere med pils malt.

Så fortsetter de å beskrive hva caramel malt er.

På forumet her har jeg sett det sammenlignet med munich.

At det gir rødfarge, sier seg selv. Men hva slags mat er det egentlig og viktigst, hva slags smak gir det?
 
Jeg har 10kg liggende som skal testes på en flam-ish red, (brett’en får endel å gomle på), og en hoppy red lager - som nok suppleres med mais eller ris for å tørre den litt ut. Så da for jeg se, da …
Har brukt den noen ganger før, men da kun rundt 30%, så vanskelig å få noe markant intnrykk.

Edit: ved nærmere (bok-)ettersyn oppdaget jeg denne (fra 2021):
IMG_1162.jpeg
… så JA jeg har brygget med mer enn 30% Red X, men (25l) av denne står fortsatt på plastdunk og modner. Har ikke smakt på den :rolleyes:
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp