Rehydrering tørrgjær - hvorfor

Kanon

Norbrygg-medlem
Har brygget ett års tid og har i overkant av 20 brygg bak meg. Prøver å være mest mulig profesjonell i bryggingen og synes selv jeg har godt øl. Har lest mye forum og bøker for å lære. Mye bra her inne, men også mye motstridende informasjon som gjør det vanskelig å finne den rette vei. Så til mitt spørsmål: hvorfor rehydrere tørrgjær ? På pakkene fra produsenten står det at pakken skal strøs direkte i vørteren. En biokjemiker opplyste at det hadde null verdi å bløte den i vann før man har den i vørteren. Har prøvd begge metoder på US 05 og en tørrgjær til pils uten å merke forskjell. Er det noen der ute som kan overbevise meg om at det er en bedre metode å rehydrere tørrgjæren eller om dette bare er tull?

Kort fortalt: halvparten av gjæret dør om du ikke gjør det.
Hvorfor dør den ? Er det i tilfelle ett problem? Jeg opplever at gjæring starter like raskt og utgjæring og smak blir den samme. Har sett argumenter om at det er sjokk for gjæren å komme i sukkerholdig vørter og at det kan resultere i død blant gjærcellene men savner litt belegg for den påstanden. Det er jo ikke nødvendigvis sant selv om noen skriver det.

Hvorfor dør den ? Er det i tilfelle ett problem? Jeg opplever at gjæring starter like raskt og utgjæring og smak blir den samme. Har sett argumenter om at det er sjokk for gjæren å komme i sukkerholdig vørter og at det kan resultere i død blant gjærcellene men savner litt belegg for den påstanden. Det er jo ikke nødvendigvis sant selv om noen skriver det.
Så hvorfor skal du tro på noe jeg sier?
Når tørkede gjærceller rehydrerer er de avhengige av at det er rent vann som trekker gjennom celleveggen, da den ikke klarer å styre osmosen den vanligvis ville brukt til å spise sukker.
Det blir litt som at jeg skulle stappet en hel burger ned i gapet på deg uten å la deg tygge, rett etter du har våknet. Du ville nok også vært ganske sjokkert; og, med litt uflaks, død.

Har sett argumenter om at det er sjokk for gjæren å komme i sukkerholdig vørter og at det kan resultere i død blant gjærcellene men savner litt belegg for den påstanden. Det er jo ikke nødvendigvis sant selv om noen skriver det.

Vel, litt vanskelig å skaffe belegg for en påstand om man velger å ikke tro på det man leser :p ;)

Uansett, her er en kar som har eksperimentert litt: http://seanterrill.com/2011/04/01/dry-yeast-viability/

rehydration.png

Om du ikke godtar at det beste er å rehydrere, så kjøp boka "yeast" der står det ganske overbevisende forklart.

Jeg pleier å ligge rundt 27-28 grader. Men som han skriver (og som du kan lese ut fra tabellen) spiller temperaturen en mindre rolle, det er mediet gjæren rehydreres i som gjør det store utslaget (i favør rehydrering i vann).

@Kanon - det evige problemet med denne diskusjonen (og de fleste som omhandler pitch-rate) er det faktum at du kan over- eller under-pitche kraftig og allikevel vil gjæren (som er badass på nivå med John McClane) fortsatt klare å gjennomføre jobben og lage øl til deg!

Det man dog også virker enige om er at gode vilkår for gjæren gir minst sjanser for overraskelser, og når alt kommer til stykket er forutsigbarhet i bryggingen noe av det viktigste for å produsere konsistente resultater imho.

Så hvorfor skal du tro på noe jeg sier?
Når tørkede gjærceller rehydrerer er de avhengige av at det er rent vann som trekker gjennom celleveggen, da den ikke klarer å styre osmosen den vanligvis ville brukt til å spise sukker.
Det blir litt som at jeg skulle stappet en hel burger ned i gapet på deg uten å la deg tygge, rett etter du har våknet. Du ville nok også vært ganske sjokkert; og, med litt uflaks, død.
Hei. Jeg synes det er greit å ha en begrunnelse for noe, ikke at det bare er sånn

Hei. Den var interresant og lærerik. Ser utfra hans tester at han får markant flere levende gjærceller utfra å rehydrere tørrgjær i vann som holder ca 35 grader. Som jeg skrev i åpningsinnlegget har jeg flere ganger hatt like godt resultat ved å tilsette tørrgjæren rett i vørteren. Jeg har fulgt mengde gjær som anvist på pakka. Tror du det er mulig at produsenten har tatt høyde for at antall levende celler er høyt nok når gjæren tilsettes direkte i vørteren?

Hei. Den var interresant og lærerik. Ser utfra hans tester at han får markant flere levende gjærceller utfra å rehydrere tørrgjær i vann som holder ca 35 grader. Som jeg skrev i åpningsinnlegget har jeg flere ganger hatt like godt resultat ved å tilsette tørrgjæren rett i vørteren. Jeg har fulgt mengde gjær som anvist på pakka. Tror du det er mulig at produsenten har tatt høyde for at antall levende celler er høyt nok når gjæren tilsettes direkte i vørteren?
Har du prøvd å regne på hvor mange celler du trenger kontra hvor mange du har tilsatt (minus drept)?

He
Ja, er det ikke dekt i denne tråden tror jeg vi bare dropper det.
Hei. Jeg er ikke ute etter å krangle, jeg ville bare vite hvorfor og gjerne med en henvisning til en kilde. Når jeg sier at jeg ikke tror ting bare for at det er skrevet mener jeg det er viktig å kunne henvise til noe og ikke bare si at det er sånn. Glennrlie viste feks til en meget interessant artikkel hvor en kar har tatt seg bryderiet med å telle gjærceller ved bruk av henholdsvis vørter og vann. Jeg har vært litt mellom bleieskift og norbrygg forum og har ikke alltid vært helt oppdatert på hva andre har skrevet når jeg har svart deg. For ordens skyld så har jeg fått svar på mitt spørsmål og takker deg og de andre som har bidratt til det. Ser jeg deg og den fine barten din på Christans kjeller skal jeg spandere en øl

Tilbake
Topp