Rengjøring av piknik tap?

LJS

Norbrygg-medlem
Hei, jeg har akkurat begynt med fat. Og lurer på om man må rengjøre piknik tapen hver gang? I tilfellet hvordan gjøres det? Hvor lang tid kan det gå uten? Og hvordan oppbevare den?
 
Om den bør rengjøres mellom hver gang du tapper en øl vil jeg si kommer ann på hvor ofte du tapper en øl. Jeg har stort sett vasket mine picnic kraner når fatet de står på blir tomme.

Når fatet er tomt kjører jeg først varmt vann igjenom ved å koble kranen den på denne trykksprøyten fra jula og denne ventilen passer rett på trykksprøyten om du fjerner den som er der ved kjøp.

Noen ganger kjører jeg vaskemidler igjennom og en sjelden gang blir det pipeline, jeg kobler av ball lock og kran så slangene får tørke helt ut, sånn blir det oppbevart til den skal brukes neste gang.

Skal sies at når trykksprøyten en dag ryker så blir den erstattet med en av disse som enkelt kan skrus på en hvilken som helst vanlig flaske :)
 
Sist redigert:
Også kan du demontere både ball lock og selve pic nic krana enkelt ved å skru den fra hverandre
Anbefales også å gjøres innimellom, bare for å være sikker på at det ikke er no skummelt inni der
At pic nic blir litt misfarget av øl over tid er uungåelig
 
Også kan du demontere både ball lock og selve pic nic krana enkelt ved å skru den fra hverandre
Anbefales også å gjøres innimellom, bare for å være sikker på at det ikke er no skummelt inni der
At pic nic blir litt misfarget av øl over tid er uungåelig
Slutter meg til det. Jeg har selv opplevd å få "flak" av mugg (så ut som mørkt papir eller deler av et vepsebol) i ølglasset mitt etter å ha tappet fra picnic-kran (som lå i kjøleskap). Da jeg skrudde opp krana, var det ikke et appetittelig syn som møtte meg...
 
Jeg tømmer ut den lille ølskvetten og spruter Starsan i tappekranen om den skal henge litt. Ser likevel at silikonproppen blir angrepet av sort, hardt stoff jeg ikke får vekk. Bytter derfor piknikkranene ut med nyinnkjøpte innimellom.
Får man kjøp kun kranen noe sted?
 
Jeg tømmer ut den lille ølskvetten og spruter Starsan i tappekranen om den skal henge litt. Ser likevel at silikonproppen blir angrepet av sort, hardt stoff jeg ikke får vekk. Bytter derfor piknikkranene ut med nyinnkjøpte innimellom.
Får man kjøp kun kranen noe sted?
Vestbrygg, Brewshop, Bryggselv, Ølbrygging, Borrebygg, for å nevne noen :)
 
Er man i tvil kan vel picnic-kraner kokes?
Har ikke prøvd det, men regner med at de tåler det.
 
Tilbake
Topp