Renhold, rengjøring og desinfeksjon

Hei, ølbryggerentusiaster ! Mitt første innlegg på dette forum. Jeg har lest mange av artiklene her og er glad for at så mange deler informasjon nyttig for meg som fersking i gamet.

Har for tiden mitt første brygg gående. Kjøpte ekstrakt av Per Inge i Grimstad (sommerøl 50 liters batch). Dette har stått omlag en mnd til gjæring på hytta i Mandal. I helgen var det dags for flasking og jeg fikk prøvd min nyinnkjøpte stout- og sterkrens levert fra Petit agentur. Jeg benyttet i denne omgang 1,5 liters brusflasker med ca 2 teskjeer sukker til karboneringen. Mitt brygg er målt til å ha OG 1045 og FG 1012, så jeg vil få et mørkt men alkoholsvakt og mektig øl. Dette er litt mindre utgjæring enn forventet. Kanskje noe jeg vil mestre bedre ved neste sett ved å regulere ned vannmengden for å få en alkoholprosent på omlag 5,5-6%.

Vel, nok om det. Det jeg har lest om rengjøring er at det er svært viktig for et godt resultat. Jeg har lest om klor, krystallsoda, idophor, Star San, Sterkrens, Stoutrens, kaustisk soda, oppvaskmaskinpulver, virkon og oksygenmidler (hydrogenperoksid ?). Videre noe amerikanske greier "don't mind the foam (?)". Meninger er sikkert forskjellige, med hensyn til produktvalg.

Det jeg imidlertid savner på dette forum er en gjennomarbeidet artikkel i FAQen med rengjøring og deinfeksjon som tema. Litt sånn "renhold for dummies". Hva man gjør, hvordan, rekkefølge, praktiske tips, hva man ikke må gjøre, hvilke kjemikaliekonsentrasjoner som er farlige for hender, vaskevannstemperaturer etc.
Tør jeg utfordre noen av dere garvede hjemmebryggere til å lage en slik artikkel ? Sikker på at den hadde blitt flittig lest. 

med hilsen
StåleS
(bryggefersking)
 
Det er enkelt og greit
- Vask
- Desinfiser

Fra halvseriøst til seriøst:

Jeg vasker alt utstyret med noe som heter kombi, et vaskemiddel bøndene bruker for å vaske melkeanlegget, da blir det rent og pent!
Dette er basisk og tar også knekken på de fleste bakterier.
Deretter desinfiserer jeg med sterkrens som er surt, da skulle det ikke være mye bakterier igjen. Denne skyller jeg ikke vekk, da den går over til vann når det har reagert ferdig, men jeg prøver å la så mye som mulig renne vekk før jeg bruker utstyret.

Prøv å holde alt lukket til du skal bruke det.
Jeg har alt desifisert utstyr i en gjæringsbøtte med 10L vann/sterkrens blanding og har på lokk så lenge jeg ikke bruker noe derfra.

Med denne metoden har jeg ikke hatt et eneste problem med bakterier.
 
Eventuelt karboneringssukker bør forøvrig ikke tilsettes direkte i flaskene uten at det først har vært kokt. Hvis ikke kan det også føre til infeksjoner. Kok lake og hell dette i en desinfisert dunk. Stikk så ølet over på denne, sukkeret vil da blande seg greit med ølet. Fyll deretter flaskene.

Ellers finner man relativt mye litteratur som også tar for seg vaske- og rensemidler. En god bok for en som starter opp uten å la seg avskrekke av mange nerdete detaljer er "How to Brew" av John Palmer.
 
Hei Ståle, og velkommen til forumet!

Ja, vasking og desinfisering er et gjenganger innenfor brygging. Jeg tror det har mye å gjøre med at man generelt sett ikke er så klar over forskjellen mellom vasking og desinfisering. Det er to forskjellige saker, som riktignok kan gjøres samtidig.

Det er bra at du påpeker at en slik artikkel ville være ønsket av mange, og jeg er sikker på at den vil dukke opp på nettsiden før eller senere. I mellomtid er det bra at vi har et forum der vi kan spørre hverandre ;). For det er mye å ta hensyn til. Hva skal man vaske/desinfisere, hvor skittent er det, har det vært forurensende bakterier før, mye eksponering av ting, i hvilket stadium av brygging skal det gjøres, hvilke materialer tåler ikke visse midler, osv osv.

Veldig enkelt sagt så kan man bruke alkaliske vaskemidler (lut) for fjerning av skitt. Jo skitnere dunkene er, desto sterkere blandingsforhold. Etter vasking kan man bruke vann med litt klor/fosforsyre/iodophor for å desinfisere. Noen saker må skylles ut etterpå (klor), andre ikke. Her kommer det også an på hvor mye du stoler på vannet du bruker.

Det er også litt trial and error, og når man bruker sunn fornuft kommer man langt, også når det gjelder vasking og desinfisering.

[  :angel:-modus] Jeg tar samtidlig anledning til å promotere underforumet for medlemmer i Norbrygg. Når man er medlem i foreningen så vil man få adgang til et ekstra underforum hvor det finnes en del artikler. Disse artiklene omhandler enn så lenge ikke grunnleggende aktiviteter som rengjøring, men de er sikkert interessant for dem som vil vite mer om gjær, enzymer, mesking osv.  [ / :angel:-modus]
 
Flott artikkel Eduard! Takk skal du ha.

Mitt første brygg er nå i boden til lagring. Jeg testet en 1,5 litersflaske etter en uke (klarte ikke å holde meg lenger...), og det var så vidt kullsyre i øllet, og litt tungt i smaken.
Jeg håper det blir mer futt i det etter noen flere dagers lagring. Til helgen har det stått 3 uker på flaske, og jeg klarer neppe la vær å teste en ny da.

mvh
StåleS
 
Hvor lang tid skal man regne før sterkrensen er "ferdig reagert" og jeg kan regne innholdet i cornelius som vann?
 
Har aldri brukt "Sterkrens" selv, men på Petit-Agentur sine hjemmesider står det at en skal skylle med rikelig mengde vann etter bruk av "Sterkrens".
Men dette er kanskje ikke nødvendig, da det tydeligvis er mange her på forumet som ikke skyller etter bruk av "Sterkrens".  :confuzed:
 
Borgar skrev:
Hvor lang tid skal man regne før sterkrensen er "ferdig reagert" og jeg kan regne innholdet i cornelius som vann?
Hvis du lager sterkrensblandingen din med destillert vann, har den tilnermet ubegrenset holbarhet. Jeg ville ikke stolt på at en udestilert blanding holder mer en 12 timer.
 
Som vaktmester har eg tillgang på baseng klor,dette er noko skikeleg krutt og er svært konsentrert,tar knekken på alle bakterier,er det nokon som veit om dette er brukeleg til og desinfisere fat og anna brygeri utstyr med,eller er det rett og slett for kraftig kost og bruke????
 
Hvis bassengklor kun inneholder natriumhypokloritt og ikke aromastoffer osv så vil det vare godt brukbart, i likhet med klor fra butikken forøvrig. Klor fra slike kanner skal selvfølgelig utvannes før bruk. Hvilken konsentrasjon av natriumhypokloritt inneholder bassengklorkannen?
 
Du kan bruke klor på plast og glass, men hold det langt unna alle typer metall, ellers vil det kunne danne seg irr og rust. Husk også å skylle godt etterpå med rent vann, for bare små mengder klor vil lage vond smak på ølet. Jeg har pleid å bruke klorin til gjæringskar og flasker, uten problemer, men det er selvfølgelig bedre å bruke ting som ikke må skylles bort.
 
Jeg er klar over at det ikke er ideelt, men jeg har brukt klorin til desinfeksjon av fat m mange år. De eldste corneliusfatene mine har jeg hatt i ti år, uten at det er noen antydning til rust. Jeg tror det viktigste ved bruk av klor er at man begrenser kontakttiden mad metallet. Jeg bruker aldri mer enn 20 minutter. Som sagt, jeg vet det rent offisiellt er "no-no", men det funker i praksis hvis man er forsiktig... Det største problemet er at man må skylle kloren bort. Da bruker jeg kokende vann.
 
Madammen fylte ren klor i sluket på badet, og etter noen dager ble slukristen ødelagt! Hun hadde ingen stor stjerne i heimen da...
 
Jeg har latt klor/lut-blandinger ligge i rustfrie tanker i opptil 2 uker uten at det noen gang har vært antydning til rust. Det kan hende at stålet får en litt annen farve, men funksjonsmessig så skjer det ikke noe stort. Tror altså ikke man trenger å være så veldig redd for det. Men klor i gassform er andre boller. Fikk ved et uhell en del klorgass og ventilerte ikke rommet. Dagen etter så var det heftig rustforming på både kobber og rustfritt stål! Kobberrørene var heldekket i grønn kobberoxid og rustfrittstål fikk rustflekker også. Så pass på hvis man f eks skyller ut ting som er vasket med lut/klorblandinger med syre!
 
Richard skrev:
Madammen fylte ren klor i sluket på badet, og etter noen dager ble slukristen ødelagt! Hun hadde ingen stor stjerne i heimen da...
Ja, det har jeg også opplevd. Slukeristen ble riktignok ikke ødelagt men fikk dels en annen farve. Etter noen måneder derimot så forsvant feilfarvingen og nå er risten som før.
 
Eduard skrev:
Richard skrev:
Madammen fylte ren klor i sluket på badet, og etter noen dager ble slukristen ødelagt! Hun hadde ingen stor stjerne i heimen da...
Ja, det har jeg også opplevd. Slukeristen ble riktignok ikke ødelagt men fikk dels en annen farve. Etter noen måneder derimot så forsvant feilfarvingen og nå er risten som før.

Klorin er i utgangspunktet ikke noe for rustfritt, og ren klor i et sluk hvor det ikke dusjes i hver dag er døden for sluket. Utblandete løsninger og skylling går nok bra, men selv lever jeg veldig godt med StarSan. Petit selger Sterkrens som er tilsvarende StarSan, og dette vil jeg på det varmeste anbefale.
 
Hei,

Jeg sliter med å få fjernet lukten av gjæring i gjæringsbøtta. Rett etter tapping av det ferdig gjærede ølet spyler jeg bøtta med varmt vann og gnikker med klut for å få vekk gjærrester osv. Deretter fyller jeg den med klorvann. Den sto så i et døgn før jeg skylte grundig.
Men uansett så forsvinner ikke lukten av gammelt øl. Bør jeg skaffe meg en ny bøtte eller er gjenværende lukt uproblematisk?
Vil tilføre at jeg desinfiserer med Star San før denne tas i bruk.
 
Vasker mine omtrent på samme måte, skyller med litt klorvann før jeg setter dem på lagret etter bruk. At det lukter øl av dem når jeg skal bruke dem igjen, er bare bra synes jeg :) Ingen grunn til å kjøpe nye pga. det.
 
StåleS skrev:
Det jeg imidlertid savner på dette forum er en gjennomarbeidet artikkel i FAQen med rengjøring og deinfeksjon som tema. Litt sånn "renhold for dummies". Hva man gjør, hvordan, rekkefølge, praktiske tips, hva man ikke må gjøre, hvilke kjemikaliekonsentrasjoner som er farlige for hender, vaskevannstemperaturer etc.
Tør jeg utfordre noen av dere garvede hjemmebryggere til å lage en slik artikkel ? Sikker på at den hadde blitt flittig lest.

Jeg lurer litt på om det kunne vært en god idé å opprette en avstemning om hva folk ønsker seg av nye artikler i medlemsseksjonen, hvis det ikke da fins en slik tråd allerede.

Når det gjelder spørsmålet ditt, så anbefaler jeg Brew Strong -podkasten sin episode om emnet. Jeg har ikke hørt akkurat denne episoden selv ennå, men jeg har fått enorm nytte av å lære fra Jamils podkaster.
 
Tilbake
Topp