renhold?

gustavf skrev:
Leffe skrev:
Jeg følger opp denne! Noen som vet hvordan det er å ta inn starsan fra Sverige? Det er jo syre og greier, tar det lang tid? Begynner å miste litt tålmodighet med vinogbar. Eller ikke vinogbar,men fraktselskapet som blir brukt.

Nå gikk det an å desinfisere før StarSan ble lett tilgjengelig også. Kan jeg få anbefale jodofor eller klorin? Det skader uansett ikke å veksle litt på hva man bruker, for å hindre oppbygging av resistens.

joda, men starsan virker å være gull for klodriker, jeg sitter med stoutrens (ph 13.7) og sterkrens (ph 1) og skjelver i buksa..

neslekkim skrev:
joda, men starsan virker å være gull for klodriker, jeg sitter med stoutrens (pH 13.7) og sterkrens (pH 1) og skjelver i buksa..

Husk, vann i syre blir uhyre >:D Ellers så står jo blandingsforhold på, så det er jo ikke akkurat stress å bruke sterkrens heller.

stress og stress, regner med det er bedre når man har brukt det litt, problemet er mer ukjente ting ang syre etc :) (Var ingen kløpper i kjemitimene)

på flaska står det 5L vann, 5ml sterkrens gir ph2.
For meg virker Ph2 fortsatt å være veldig lavt, vil jeg stikke hånda nedi det?, eller må jeg bruke hansker til alt?

20 liter vann, og 5 ml sterkrens gir Ph3, virker å være veldig konsentrert dette?

Men f.eks, hva er pH på en sitron til sammenligning?, eller cola?

Er bare det at dette er ukjente ting, så jeg vet ikke hvordan jeg skal/bør håndtere det uten å skape en katastrofe som gjør at jeg er litt redd, et lite kjemikurs hadde nok vært tingen :)

EDIT: Ser at lime er veldig syrt, 1.8-2
http://www.jackeden.com/tips/phmat.html
Og lime er jeg ikke redd for å håndtere, så det bør jo bety at jeg nesten kan drikke Sterkrens?? eller?

neslekkim skrev:
på flaska står det 5L vann, 5ml sterkrens gir ph2.
For meg virker Ph2 fortsatt å være veldig lavt, vil jeg stikke hånda nedi det?, eller må jeg bruke hansker til alt?

20 liter vann, og 5 ml sterkrens gir Ph3, virker å være veldig konsentrert dette?

Men f.eks, hva er pH på en sitron til sammenligning?, eller cola?

Cola har en ph på ca 2,5 og inneholder det samme som sterkrens: fosforsyre.
Blandet ut til en ph på 2 er ikke dette farlig å få på hendene (eller drikke for den saks skyld.. Bare husk på tannpussen etterpå ;D ).

Når det gjelder håndtering av sterkrens i konsentrert form så bør man være litt mer påpasselig. Får man litt på hendene går det bra så lenge man skyller kjapt i vann. Men øynene skal man holde langt unna!
Vil man være på den sikre siden kan man bruke gummihansker og vernebriller i det man blander ut løsningen.
Jeg bruker selv en 10ml sprøyte (fås på apotek for en femmer) for og måle opp og blande ut til en ph på ca 2.

På ebay får man 0,5 L med starsan til under 200,- med frakt, så det er bare å løpe og kjøpe!
http://cgi.ebay.com/STAR-SAN-SANITIZER-CLEANER-STARSAN-HOMEBREW-PBW-BEER-/230536066350?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item35ad05352e#ht_936wt_907

Om det er noen restriksjoner på å innføre noe sånt privat vet jeg ikke(men skulle ikke tro det?).
Å handle på ebay i seg selv har jeg imidlertid bare positive erfaringer med!

oi, her ble der aktivitet. og jeg som bare lurte på å sende fra sverige :) men det er bra! jeg tror jeg kjører en runde med klor, husker også at Truels Prahl fra Ferm sa det med å bytte mellom desinfeksjonsmiddel. men jeg skal ha starsan fordet, så jeg bestiller fra sverige tenker jeg. flott med så mye tilbakemeldinger!

VegardB skrev:
Om det er noen restriksjoner på å innføre noe sånt privat vet jeg ikke(men skulle ikke tro det?).

Er restriksjoner på endel varer, f.eks alkohol(inkl parfyme), og andre vesker, og ofte så gidder man ikke å sende pga masse styr med det.
Mulig andre har erfaringer på dette?

VegardB skrev:
Å handle på ebay i seg selv har jeg imidlertid bare positive erfaringer med!

Ebay fungerer bra ja, har handlet mye der, men vurderer jo hva jeg kjøper først da:)

en på vin og bar sa at fordi det var det det er, sikkert syre da, så måtte det sendes med båt. at det var derfor det tok så lang tid. skjønner ikke  helt hvorfor det ikke skulle kunne sendes med fraktfly men...

Leffe skrev:
en på Vin og Bar sa at fordi det var det det er, sikkert syre da, så måtte det sendes med båt. at det var derfor det tok så lang tid. skjønner ikke  helt hvorfor det ikke skulle kunne sendes med fraktfly men...
Det er nok en generell regel for kjemikalier. Om ett kjemikalie skulle gå lekk trenger det ikke nødvendigvis å være kritisk, men om du har to kjemikalier som lekker, og de i tillegg er uvenner. Da snakker vi plutselig stygg sak.

Leffe skrev:
en på Vin og Bar sa at fordi det var det det er, sikkert syre da, så måtte det sendes med båt. at det var derfor det tok så lang tid. skjønner ikke  helt hvorfor det ikke skulle kunne sendes med fraktfly men...

Det er det samme om du bestiller parfyme også, må sendes med båt, og derfor gjør man det ikke. (vel, noen driter i det, og gjør det allikvel, men skjer det noe.. vel.. da har noen et seriøst problem)

I lasterommet på et fly så er vel ting mer utsatt for trykkforandringer også enn i kabinen, så du skal ikke se bort ifra at man ikke vil ta noen sjangser.

Det man kanskje burde bestilt nye varer litt før man gikk tomt på lager er så sin sak :)

ah, supert, bestiller dere små eller store flasker da?, og frakta er typisk?
Vil bestille noe slikt, men har skippa det siden jeg antok starsan også var en vanskelig sak.

Jeg fikk 4 liter fra Morebeer i forrige uke - via Jetcarrier.  De fleste andre nettbutikkene har restriksjoner på Starsan og flyfrakt, sikkert pga frykt for erstatningskrav om det skulle skje noe.  Det gikk bra i mitt tilfelle, men vær obs på at du utsetter deg for en viss risiko.  Jetcarrier har nokså klare advarsler mot slikt.

Dere østpå er jo flinke med fellesbestillinger.  Hva med en pall direkte fra produsent? Tror de heter Five Star Chemicals e.l.  Så kan vi mer sidrompa vestlendinger sende en pansret bil over fjellet for å ta med noen flasker tilbake hit....

Men hvorfor i herrens navn klarer ikke Vinogbar å få inn Starsan?? (i tillegg til en REKKE andre varer - jeg måtte bare gi opp å bestille derfra...) Det kan da ikke være SÅ vanskelig? De har jo vært frie i ukesvis, og ingentig ser ut til å komme inn igjen.

Er Iodophor det beste "ikke-skyll" alternativet med desinfiserende egenskaper?

olavni skrev:

Vet ikke, men jeg endte opp med å kjøpte Sterkrens fra Petit, skal også være slik at du slipper å skylle..

olavni skrev:
Men hvorfor i herrens navn klarer ikke Vinogbar å få inn Starsan?? (i tillegg til en REKKE andre varer - jeg måtte bare gi opp å bestille derfra...) Det kan da ikke være SÅ vanskelig? De har jo vært frie i ukesvis, og ingentig ser ut til å komme inn igjen.

Vin og Bar en bra butikk, med god service og fin rabatt for betalende NB medlemmer. Iløpet av de siste årene har de tatt inn mange nye varer, og det har blitt arrangert fordelaktige fellesbestillinger gjennom dem. Det er mulig at de har hatt noen problemer med leveranser eller leverandører, eller at de trenger å gjøre noe med bestillingsrutinene sine. Du kan jo sende en vennlig epost til dem og spørre?

Når jeg leser innlegget ditt får jeg inntrykk av, med store bokstaver, at Vin og Bar er en useriøs bedrift som ikke klarer å gjøre bestillinger en gang. Min opplevelse av butikken er motsatt, og derfor skrev jeg dette :)

- Bjarte

Bjarte H skrev:
Vin og Bar en bra butikk, med god service og fin rabatt for betalende NB medlemmer. Iløpet av de siste årene har de tatt inn mange nye varer, og det har blitt arrangert fordelaktige fellesbestillinger gjennom dem. Det er mulig at de har hatt noen problemer med leveranser eller leverandører, eller at de trenger å gjøre noe med bestillingsrutinene sine. Du kan jo sende en vennlig epost til dem og spørre?

Når jeg leser innlegget ditt får jeg inntrykk av, med store bokstaver, at Vin og Bar er en useriøs bedrift som ikke klarer å gjøre bestillinger en gang. Min opplevelse av butikken er motsatt, og derfor skrev jeg dette :)

- Bjarte

Jeg synes det skal mer til enn evt litt rot med interne bestillingsrutiner før jeg vil kalle det en useriøs bedrift - så det vil jeg ikke kalle dem. Men som ny kunde gjør man sine tanker når 8 av 13 varer jeg ønsker å kjøpe hos dem, har vært utsolgt i 1-2 måneder. Har kontaktet dem på epost, og de skylder på en treg leverandør nede i Belgia. Ikke vet de noe om når de får varene heller.

Men har ikke gitt dem opp ennå! ;)  

olavni skrev:
Jeg synes det skal mer til enn evt litt rot med interne bestillingsrutiner før jeg vil kalle det en useriøs bedrift - så det vil jeg ikke kalle dem. Men som ny kunde gjør man sine tanker når 8 av 13 varer jeg ønsker å kjøpe hos dem, har vært utsolgt i 1-2 måneder. Har kontaktet dem på epost, og de skylder på en treg leverandør nede i Belgia. Ikke vet de noe om når de får varene heller.

Er dette varer som er merket som på lager i nettbutikken?

Jeg er enig i at de kunne være flinkere til å fjerne varer fra nettbutikken, men ellers opplever jeg dem som serviceinnstilte og seriøse.

Tilbake
Topp