Ringnes Julebokk

Har veldig lyst å brygge en øl inspirert av denne. Rekker det vel muligens ikke til denne jula..

Nå tilgjengelig som kit men å kjøpe et kit med ukjent innhold blir litt kjedelig.
Men det var jo litt interessant informasjon i det vedlegget til kitet som var lenket til tidligere. Bitrere enn jeg trodde og lavere FG enn jeg trodde. Kanskje derfor den er så god!
Har sittet og knotet rundt i Beersmith for å sette sammen malt som gir OG og farge i nærheten av dette.
Klarer ikke så mørk farge uten enten å bruke veldig mørk malt eller litt for mye mellommørk malt i tillegg til mørk münchener.

Noen som har en ide om maks % tilsammen av diverse krystall som man kan klare å gjære ut såpass bra som her? (1.086-1.015)
Og hvor lite pils tør jeg bruke for å konvertere denne mesken?

Nåværende utkast:
70 % Mørk Münchener
16% Pils
6% Caramünchener II
6% Caramünchener III
2%Carafa special II
 
Munich klarer å konvertere seg selv. Ikke noe problem.

Selv ville jeg droppet ene av CM maltene. De er ganske like så jeg ser ikke noe poeng i å «layre» de. kanskje erstattet noe av den ene med choko og lagt på ca 4% av det du droppet til pilsneren. F.eks?
 
Vi har brygget denne, og endte opp med å kjøpe settet fra bryggselv. vi bruker Beersmith, og måtte gjette oss frem til maltsammensetningen for å kunne legge inn oppskriften for vår utstyrsprofil.
Basert på det innholdet vi kunne se i posene hos bryggselv og semikvalifisert gjetting kom vi frem til følgende maltsammensetning som matcher med verdiene vi får fra oppskriften. Om det er helt korrekt, mest sannsynlig ikke...

Name Type # %/IBU
Pilsner (Weyermann) (3,5 EBC) Grain 1 60,1 %
Munich II (Weyermann) (17,0 EBC) Grain 2 29,2 %
Caramel Munich 60L (Briess) (130,0 EBC) Grain 3 7,5 %
Chocolate Wheat (Weyermann) (1000,0 EBC) Grain 4 3,2 %

Det jeg derimot er relativ komfortabel med at ikke er helt på jordet er %-fordelingen av basemalt. Av det vi kunne se på posene i butikken så virker det som den består av to typer "basemalt" ca 60% og 30% på øyemål, muligens enda mer.

Jeg tror det er mindre spesialmalt enn det som jeg har lagt inn ovenfor, men jeg sleit med å få tallene til å stemme i beersmith...
 
Knotet litt mer i Beersmith og med denne sammensetningen matcher også farge og OG i vedlegget ganske bra. Har mer lyst å bruke carafa special enn chocoltate wheat. Vi vet jo heller ikke om dette kitet og opplysningene som er vedlagt stemmer helt med det som brygges i virkeligheten. Prosess har selvfølgelig også svært mye å si i en øl som denne.

58% Pils (3.5 EBC)
33% Münchener (15 EBC)
4.5% Caramünchener III (140 EBC)
4.5% Carafa Special III (926 EBC)

Brygger nok ikke akkurat dette riktig enda, har litt lyst til å bruke mer mørk münchener i forhold til pils og kanskje litt mindre av den mørkeste malten. Men artig å leke med oppskrifter! Trenger heller ikke å ende opp med noen nøyaktig klone, er jo morsommere med et godt øl som ikke er det, men gode kommersielle øl er jo veldig bra maler å bygge egne øl rundt. Ringnes treffer jo blink med denne så ting som bitterhet, FG, attenuasjon og ca forhold mellom malttyper er verdt å merke seg. I forskningens tjeneste tror jeg at jeg må handle mer julebokk og kanskje ofre en skvett til en liten FG-måling!
 
Ja, det kommer for det meste til å bli ren gjetting med mindre noen tar på seg å arrangere juleverksted slik nevnt ovenfor ;-)
 
Ringnes sin julebukk har helt siden den ble innført vært en av mine favoritter. Tidlig på vårparten brygget jeg en ladning dopplebock som årets juleøl. Husker ikke nå hvor jeg hentet inspirasjon/stjal oppskrift. Ved prøvesmaking tett før jul så smaker det fantastisk bra. Omtrent som Ringnes julebukk, men en liten anelse tørrere. Ta forbehold om at jeg ikke har en finslepen trent øldommer-gane. Utgjæringen stoppet på 1.020.
 

Vedlegg

  • Kjells.Julebock.pdf
    121,3 KB · Sett: 173
  • Kjells julebock.jpg
    Kjells julebock.jpg
    115,9 KB · Sett: 138
Så vidt jeg har forstått, er resepten til Ringnes julebokk relativt uendret over tid, og det ville overraske meg om den baserer seg på en basemalt som ikke har vært på silo. Hvordan det er hos Ringnes nå, vet jeg ikke, men tradisjonelt har ikke pale malt vært blant maltene som de har brukt i mengder. Jeg ville gjettet på pilsnermalt.
 
Ser av oppskriften at den bare skal koke i 60 minutter. Da er vel det ikke pilsnermalt som det er mest av?
 
Tviler på at noen får noe som helst ut av Ringnes og BS angående denne oppskriften. Hadde jeg forhandlet denne i butikken min, Bryggelosjen, her i Drammen så kunne jeg ikke reklamere for dette :). Det må forhandleren skrive under på. Hos BS er det få, muligens ikke mer enn en person, som kjenner oppskriften.
 
Eg fekk nett eit par sekkar av denne i posten (greit å få neste juleøl på flaske allereie, tenkjer eg), og den var så og sei ublanda. Det kan sjå ut som det berre er tre forskjellige typar. Burde vere smal sak å skille det når eg opnar sekken, så eg skal prøve å få ei nogonlunde nøyaktig oppmåling av blandingsforholda når eg skal brygge den om eit par veker.
 

Vedlegg

  • ringnesjulebokk.jpg
    ringnesjulebokk.jpg
    152,6 KB · Sett: 186
Eg fekk nett eit par sekkar av denne i posten (greit å få neste juleøl på flaske allereie, tenkjer eg), og den var så og sei ublanda. Det kan sjå ut som det berre er tre forskjellige typar. Burde vere smal sak å skille det når eg opnar sekken, så eg skal prøve å få ei nogonlunde nøyaktig oppmåling av blandingsforholda når eg skal brygge den om eit par veker.
Det hadde vært supert! :)
 
Tilbake
Topp