Rosiner i Old Ale

Hei

Jeg har brygget en Old Ale (20 liter) og tenkte å tilsette rosiner. Det har nå stått 12 dager til gjæring og jeg tenkte å tilsette rosinene i dag. De har vært nedfrosset i 1 døgn for å redusere faren for infeksjon. Har lest at noen har prøvd å tilsette hele 250g uten at det har gitt noen særlig smak til ølet. Er det noen som har erfaringer å dele her? For de som har smakt Lervig sin Brewers Reserve Winter Ale, så ønsker jeg tilsvarende rosin-preg.

Du tar vel ikke livet av evt. bakterier ved å fryse, de sovner bare, for å våkne opp igjen når temperaturen stiger. De bør vel ligge i noe sprit for å redusere infeksjonsfaren. Jeg hadde eikechips liggende i rom (altså brennevin) en ukes tid for å sikre meg. Rosiner er vel potensiellt fullt av villgjær, men det er kanskje det du er ute etter.
Mulig du kan koke dem i litt vann i 15 minutter, så avkjøle å tilsette hele "suppa".

Sist redigert:
Noen spesiell grunn til at du vil bruke rosiner? Det finnes enkelte malttyper som gir et distinkt rosinpreg, f.eks Special B (bruk med måte:)).

Grunnen er at jeg ønsket et juleøl som lignet på Lervig's Brewers Reserve Winter Ale. Og at det er for sent å bruke malt med rosinpreg. Har lest at Ghar mener det er mindre fare for infeksjon enn hva man tror når man bruker tørket frukt. Det er ikke villgjør jeg er ut etter nei. Vil ikke spritbad ta noe av smaken? Vil smaken av rom bli med i ølet? uansett interessant med en rosin/rom smak:)

Rosiner er antageligvis stappfulle av soppsporer. Så jeg tror jeg hadde spandert på meg en eller annen koking (kanskje i vakuum-pose) for å forsikre meg mot å få noe uønskede gjester i ølet mitt.

Ikke noe hjelp å få av meg, bare drøs:
Har hørt om folk som karbonerer flasker med rosiner, så heeelt crazy kan det ikke være å bruke nevnte skrukkete tørka drue.
Ellers syns jeg engelsk gjær ofte gir en smak av rosin, i alle fall med WLP002 i min ESB.

Sist redigert:
Men er det noen som har formening om mengden her?
Jeg ville sett på rosiner som spesialmalt, jeg. Så kanskje opptil 5% av sukkeret bør komme derifra. 300g rosiner vil jo være rundt 5% på en 25l-batch med øl. Men dette er bare min spekulasjon. Jeg synes forøvrig det høres ut som en knakende god ide i en old ale.

Du kan jo pitche 100g, vente en uke og smake og så justere utifra det.

Jeg prøver ca 150 g. Kuttet de opp og kokte de i 5 minutter. Kjøler ned hele suppa og tilsetter rett i karet. Noen innvendinger på dette? Jeg har nettopp kokt opp og venter nå bare på nedkjølingen.

Da kommer første rapport, med et lite spørsmålstegn!?
Jeg endte opp med å tilsette hele 500g rosin. Alt ble kuttet og kokt opp i litt vann. Selv etter 500g kjente jeg ikke et hint av rosinsmak. Valgte uansett å flaske den i går etter 19 dager på dunk. Når jeg smakte på den etter flasking(sukker tilsatt for priming) smakte den veldig søtt.
Kan sukker for priming gi så mye sødme at det godt kan merkes ved smaking. Min første tanke er jo at rosiner gir mye fruktsukker som firt kan sette smak. Hva gjør gjæren med fruktsukker? Kan det ha blitt for mye fruktsukker for gjæra? WLP 007 dry english ale er brukt.

Okei. Da kan det jo tenkes at den vil ende opp med veldig mye rosinsmak. Det er i grunn ikke rosinsmaken som bekymrer meg nå. Men sødmen i ølen. Jeg burde tenkt på special b før jeg brygget:p

Sent from my iPhone using Tapatalk

The Lost Abbey har brukt karamelliserte rosiner i sin "The Ten Commandments". Synes den ølen har et ganske tydelig rosinpreg. Om du kjører rosinene under broileren i ovnen en stund vil de jo også bli tilnærmet sterile, så det kan jo være en ide?

Da har jeg prøvesmakt ølet. Det har stått en uke på flaske, så det var naturlig nokk litt lite futt i den enda. Men sødmen hadde forsvunnet og smakene hadde begynt å satt seg. JEg kjente et lite hint av rosin. Mulig smaken kommer med tiden, men for dere som skal lage øl med rosin; ikke vær redd for å ta i litt med mengden. JEg brukte til sammen 500 g rosiner (på 20 liter) som jeg hakket opp og kokte opp med litt vann og puttet rett i gjæringskaret.

Tilbake
Topp