rust på Syrefast (rustfri) sveisemuffe

hallo jeg lurer på hvordan jeg har greid å få rust på en syrefast 1 toms sveise muffe.
jeg har brukt noen timer på den kokekjelen :noway:
har brugt rustfrie pinner fra clas ohlson og kjøpt sveise muffen på vin og bar.
har sveist det inn i en syrefast vvb. jeg skjønner ikke hvordan det da skal gå ann å få rust på den.
har vasket kjelen med mim kombi pulver og Powder Brewery Wash.
har vel kokt i den 4-5 ganger. bruker et standar varmeelement.
men setter rust smak på ølet?
 
Dessverre så ruster også rustfritt, hvis du får riper etc. i belegget som dannes når stålet har fått vere i "fred".
Når du sveiser derimot er dette metallet brendt opp, da dannes ikke den beskyttende hinnen, ca sånn er det.
 
Det er bare å pusse bort rusten. Den sitter som regel helt i overflata og det greier seg sikkert med en grov svamp. Dersom stålet er missfarget etter sveising bør du pusse det med smergel/stålull/vinkelsliper til det blir blankt igjen og tørke det godt for å forhindre rust.

Som Oddvar sier så er det rustfritt så lenge det har denne oksydhinna som beskytter stålet. Det ruster ikke så lenge denne hinna er uskadd, men begynner fort å ruste ved skader. Det er denne oksydhinna som gjør at feks aluminium ikke ruster, det har rustet/oksydert seg ferdig og laget en beskyttelse mot oksygenet i lufta.

Vil tro rust gir usmak i form av "jernsmak", men i små mengder merkes det nok ikke.
 
Her må det vel være noen misforståelser om rustrfritt stål ute og går?

Rustfritt stål er jern legert med krom og andre metaller. Kromet, som altså er gjevnt fordelt gjennom hele materialet, vil på overflata reagere med oksygen fra lufta og danner et tynt lag kromoksyd. Det er dette laget som reduserer rust, selv om også rustfritt stål kan ruste. Dersom man fjerner dette tynne laget, for eksempel ved å slipe stålet eller det blir en skade, danner det seg nesten umiddelbart et nytt lag med kromoksyd. Les mer om dette på Wikipedia.

Sveising kan jeg fint lite om, men for meg høres det ut som noen har brukt en elektrode som ikke er helt optimal til denne bruken.
 
Det er så vidt jeg husker sveising/varmebehandling som ødelegger denne oksydhinna. Rådet om å pusse bort missfarginger etter sveising er noe som brukes i industrien for å forhindre at "rustfritt" ruster.
 
gustavf skrev:
Sveising kan jeg fint lite om, men for meg høres det ut som noen har brukt en elektrode som ikke er helt optimal til denne bruken.
hvis du ikke bruker rustfrie pinner vil jo sveisen ruste.
 
Pinner for rustfritt :)
Slik jeg husker dette med rustfritt så er problemet at du brenner opp metallet i legeringa som får denne oksydhinna, (gustav sier det er crom, jeg husker ikke) derfor må elektrodene inneholde et overskudd av dette metallet, men i ett område av sveisen vil det bare brenne opp og det blir ikke smeltet inn nytt, her er det det ruster, jeg tror dett området er et problem for alltid m.m. du er god å sveise (TIG)
Nå er heller ikke rustfritt en legering men kanskje noe 1000 forskjellige, magnetisk/ikkemagnetisk, herdbart/ikkeherdbart ++++++++++++++++++++
Så magnettesten kan du bare glemme :)
 
Kan ikke mye om sveising men vet at har man brukt vinkelsliper og kutta i rustfritt så må det syrevaskes etterpå, om ikke ruster det.  Har sett mange eksempler på at det blir rødt av rust der strålen av gnister har truffet.
 
da har jeg vert på tess og handla rustfrie pinner type 318.
og har en ny sveisemuffe fravinogbar som skal vere bra.
vinogbar har bytta leverandør pga at sveisemuffene rusta.
så nå er den rustne ute og jeg skal sveise inn en muffe som IKKE er magnetisk :yes:
 
Heller ikke jeg har noe særlig erfaring med sveising, men ofte hører jeg at det er veldig dyrt å få utført sveising av rustfritt stål, da dette er omstendelig å utføre. Er det ikke slik at man skal tilføre visse gasser til sveiseområdet for å sørge at man også får denne 'rustfri'-heten også der det sveises? Kan tenke meg det er noe edelgass som brukes, som Argon.
 
Kanskje du kunne lagt ut et detaljbilde, kan tenke meg at det da blir lettere å si noe om saken.  :brygging:
 
som dere ser er den ute av kjelen :yes:
P1010893.jpg
 
Jøss, var da voldsomt til rusting, og da! Ser ut som en hjulmutter fra en veteranbil. Hvor lang tid har den brukt på å bli sånn?
 
hmm det var det da. kanskje 4-5måneder. på vørtersia så var den helt brun mens på utsia av kjelen var det ikke så ille.
 
Tilbake
Topp