Så bra som mulig til lavest mulig pris?

Hallstein

Norbrygg-medlem
Jeg har satt mitt første øl nå i jula, og det gav mersmak (eller altså, jeg har ikke smakt på det enda)

Og for å ikke gå lei (av en type øl altså), så tenkte jeg kanskje jeg skulle sette ett brygg til, nå som jeg var så godt i gang!

Saken er den, at jeg er student, så jeg har ikke råd til å gå til innkjøp av noe som helst av utstyr, kun ingredienser og en flaske star-san (jeg brukte klor denne gangen, og det var ett helvetes styr, regner med star-san er enklere.)

Jeg har personlig vært hekta på Lervig Lucky Jack (Amerikansk Pale Ale) og kunne tenkt meg å brygge noe i samme gata (ikke kliss likt såklart)

Er det greiest å gå for ett kit til ala. Coopers, eller kanskje prøve Bryggselv.no's American Pale Ale ? Uansett hvilket brygg jeg tar, kommer jeg nok til å kjøpe en Safale-05 eller en annen god tørrgjær. Jeg er kanskje mest nysgjerrig på Bryggselv's American Pale Ale, og om noen har erfaringer, rop ut! :)

Jeg kan også være åpen for ideen om å kjøre på med koking av uhumlet ekstrakt og tilsette humlepellets, men da trenger jeg ett kokeskjema, og forslag på åssen humle jeg bør kjøpe, da jeg kun har utstyret fra Cooper's settet liggende. (og en 10-liters kjele såklart)

Noen forslag? :D (Hovedsakelig på utkikk etter American Pale Ale)

Hvis du syns brygging er gøy, så kan jeg fortelle at det er mer gøy å gå videre. Du trenger ikke veldig mye for å ta steget litt videre. Biab, eller brew in a bag er fint når man bare har mindre plass/økonomi. Tror man får kjøpt ferdig sett også. Da mesker man i kokekjelen med en meskepose, og får egen vørter av dette.

Jeg kjøpte malten til alle mine første brygg ferdig knust fra Bryggselv. Har noen BIAB brygg og støtter forslaget om dette som neste trinn. Trenger bare en meskepose i tillegg til kjelen

Som sagt, jeg har tilgang til en 10L kjele, dessverre ikke noe større...

Er 5 Liters kitsa til bryggselv utsolgt, eller har de slutta med dem?

Jeg tok steget til bryggingen med brooklynbrewshop. Com. Enkelt forklart og laget til små kjøken :))

Godt utvalg i typer selvsagt ipa. Vinogbar.no har de også.

Syns det var et godt sted å starte

Mvh

Rune

Loppemarked for større kjele er et tips.. Europris har også billige store kjeler. Kansje mor/bestemor har noe liggende? ;)

Brooklynbrewshop syntes jeg var dyrt... 400kr for 1 Gallon med ferdig vare? det er dyrt gitt....

Har lest en god del på aussiehomebrewer.com nå angående BIAB metoden noen skriver om...

Der er det hovedsakelig snakk om å varme opp 12L vann til litt over 70 grader, slå av plata, ha oppi baggen, ha malten oppi baggen og bruk ett lite minutt på å slå ut klumpene med en potetmoser, Deretter sette på lokk, og legge en 5-6 store håndkler over gryta. Deretter venter man 90 min, og tar ut posen og lar den dryppe av. Deretter koker man opp vørteren man har fått, og tilsetter humlesorter etter valgt skjema. Deretter putter man plastfolie over toppen av gryta, setter på lokket, tetter luftehullet og kjøler ned det hele i oppvaskkummen med rennende kaldt vann til man får en 20 grader. Deretter måler man Gravity, har det hele oppi gjæringskar, og pitcher gjær.

Eller er det noe som er riv ruskende galt her?

Kan jo alltids høre med bestemor eller noe sånt... En pinnekjøttkjele på 15L bør da funke, om jeg fyller den opp til 12-13L merket?

Om jeg skal gjøre en batch på 10 Liter, er det bare å halvere mengden humle og malt? Og hva skal jeg gjøre med gjæren? ha oppi en hel pakke?

Jeg regner med jeg må begynne med iallefall 13-14 Liter vann for å ende opp med 10 liter? Om jeg sitter igjen med 8 eller 9 liter, bør det jo være en grei sak å bare tilsette ett par liter ekstra vann?

Takk for alle svar. Jeg er som sagt litt fersk på dette, og jeg liker å ha alt klart før jeg begynner med noe :D

Bare som et tips på det med kjele.
Jeg kjøpte en 30-liters alu kjele på europris for 199,- Kan være verdt turen innom, det forenkler MYE med en litt større kjele :) 

å dæven, det var billig, bør vel kanskje sjekke ut det da! Spørs om neste blir all-grain. Er ikke helt sikker enda, er litt nærvøs for resultatet :p

Jeg har en 10-12 posebrygg bak meg og synes det er en veldig grei måte å brygge på. Oppsummeringen din ser riktig ut, og det er ingen grunn til å vente med å komme i gang. En pose til en 200-lapp er alt du trenger (mindre om du lager selv), og ingredienser til maltbrygging er (stort sett) billigere enn ekstrakt.

Et tips kan være å kjøre en slags utmesk når du er ferdig. Ta en vanlig vaskebøtte i PP-plast eller et gjæringskar, lemp meskeposen over og hell over en 5 - 8 liter kokende vann og rør godt. Dette drar vanligvis temperaturen i mesken opp i 78- 80 grader, og så kan du la det stå i en 10 minutter før du lar posen renne av og tilsetter vørteren til gryten i tillegg. Dette gjør også at man kan begynne å koke opp vørteren litt før enn om man venter på avrenning. Jeg gjentar gjerne dette steget flere ganger, og har ikke hatt noen problemer med tanniner.

Sjekk ut maxi-biab på biabrewer.info for litt mer bakgrunn om skyllingen.

Per Christian

Hva tror dere om denne oppskriften? Jeg fant den på nettet ett sted, og regner med at den skal funke ok, men....

American Pale Ale

Mesketid i minutter: 90
Koketid i minutter: 90

Mengder

Mengde vann i liter: 18 Liter (Jeg har ikke oppi alt i starten, regner med at jeg fyller på litt, ettersom mye kommer bort.)
Mesketemperatur: 65 C
Mengde vann på slutten av koking: 12.08 L
Mengde som skal i gjæringskar: 10.36 L
Total mengde korn: 2489 g
Gjærtype: Safale US-05 tørrgjær, pitched rett i gjæringskar med vørtertemp på 20 grader

Korntyper

Pale Ale Malt - 3.6 EBC - 1913 g
Munich 1 - 17.6 EBC - 383 g
CaraAmber - 94.2 EBC - 194 g

Humle

US Amarillo - 8.9AA% - 30 IBUs - 12.6 g at 60 min
US Amarillo - 8.9AA% - 9 IBUs - 10.8 g at 20 min
US Amarillo - 8.9AA% - 4 IBUs - 8.5 g at 5 min

Er dette en grei oppskrift? Fordelen med at det er samme type humle, er at jeg slipper å kjøpe 100G av 4-5 typer, og ha en MASSE liggende til overs.

Den ser grei ut, men jeg ville hatt i den siste tilsetningen av humlen idet du trekker kjelen av platen heller enn i fem minutter, for å bevare mest mulig aroma.

Jeg finner derimot ingen som selger malt av typen CaraAmber..... Mest sannsynlig må jeg kjøpe fra bryggselv, siden jeg må ha ferdigknust malt.

CaraAmber er et karamellmalt fra Weyermann på ca 70 EBC. Det nærmeste jeg finner hos Bryggselv er Bestmalz mørk caramel på ca 90-100 EBC.

Thomas Fawcett Pale  Crystal har typisk en EBC-verdi på 70 (60-80). Jeg har brukt det om hverandre med Weyermann Caraamber. Bryggselv pleier å ha dette.

Jeg gjorde som du sa, og bestilte på mandag pale crystal malt istedet for caraamber. Varene har kommet i dag, og jeg kommer nok til å brygge meg en 10 liters batch brew-in-a-bag i dag ! :) Det blir svært spennende, jeg gleder meg til å se åssen det blir. Jeg vet ikke helt om jeg skal meske i 14-15 liter vann og skylle med 4-5 liter etterpå, og deretter koke det, eller om jeg skal meske i 18,5 liter og la det bare renne av.... Noen som har noe forslag på hva som funker, for å få best utbytte?

Ser at du sannsynligvis har brygget første brygg allerede. Hvordan gikk det?

Ut fra egen erfaring med biab har jeg sett at det viktigste for å få høyt utbytte er at du mesker i minimum 80 min. 80-90 min pleier å være nok.
Uten skylling ligger utbytte da på 77-80%. Mulig det er noe å hente på skylling, men er ikke verdt det ekstra arbeidet synes jeg.
En stor fordel med biab kontra kjøleboks som meskekar er at det er mye lettere å treffe riktig mesketemperatur, siden forholdet mellom vann og malt er mye større. Den effekten mister du litt hvis du "sparer" vann til skylling.

Tilbake
Topp