Safale S-04

Leste  på Brygging.no at Safale S-04 kan ha problemer med å ta seg opp igjen ved sekundærgjæring på flaske.
Noen som har slik erfaring?
Har en Muntons Old English Bitter med S-04 i bøtta nå som jeg regner med å flaske om 8-9 dager. Bruker Coopers carb drops i flaskene.
Ble ltt nærvøs når jeg leste dette da brygget så langt ser og lukter veldig lovende.

:attevar:
 
Takker for raske svar. Kjente pulsen gikk ned :D
Er bare på mitt 2 brygg og prøver å kjøre så safe som mulig i starten :biersmile:
 
Kjetil S skrev:
Jeg har brukt den en hel del, og aldri hatt problemer.
Hvilke erfaringer er gjort med denne gjæren? Eg har styrt unna pga hørt at den gir for mye fruktighet (eg liker litt fruktighet selv, men mye fruktighet er ikke bra). Er det slik at den bør helst gjære ved lavere temp?
 
Har brukt den 3 ganger og har ikke hatt noe prob med carbonering og syns den lager ei god øl:) så kjør på!
 
Har hatt grande suksess med safale 04 i porter og mørkere øl. Forsøkte den i en Amber (og gjæret på for høy temp - 22ish grader) og det ble total skandale.

Aldri hatt problemer mtp. karbonering, tho.
 
22 ish grader? Står på pakka at den skal gjære mellom 15-24. Hvordan kan 22 være for høyt og hva mener du med total skandale?
 
Under den kraftigste stormgjæringen kan temperaturen i det gjærende ølet fort komme opp i 4-5 °C over romtemeraturen. Det er derfor viktig at man måler tempen i ølet og ikke bare i luften rundt. Selv om produsenten sier 24 °C er nok det å tøye grensene litt...
 
Når det gjelder erfaringer med Safale S04: Mange sier at smaken blir best med Safale S04 på lave temperaturer. Noen liker denne gjæren, andre synes den er midt på treet, andre hater den.
Jeg er ikke så glad i denne gjæren personlig. Synes den gir en smak av "råtten trestubbe i et glass med portvin", og litt "fake" engelsk karakter.

WLP002 er et glimrende alternativ.
 
Har brukt denne gjæren  flere ganger og er veldig fornøyd med resultatet.
Men så gjærer jeg på 15 16 grader. Tror det er lurt å legge seg på det nedre temperaturnivået.
 
Enig med Erlendso, akkurat det mine har smakt når jeg har gjæret på 21-22 grader (sikkert 3-5 grader mer i ølet).

Tror nok Trond.A sitt tips om å gjære på 15-17 grader (romtemp) er måten å gjøre det på.
 
Da er jeg litt mer med. Trodde man snakket om temperaturen på ølet og ikke luften rundt.
Brygget mitt som nå står på 5 dagen har på det høyeste hatt 23-24 grader (i ølet) og ligger nå på ca 21.
Håper dette blir greit resultat.

Et spørsmål på siden: For oss som har litt begrensede muligheter til temperaturkontroll. Finnes det gjær som tåler høyere gjæringstemperatur? Trenger alternativer til den varmeste delen av året da romtemp blir en del høyere.

Kan jo ikke stoppe produksjonen om sommeren 8)
 
En god del belgiske gjærtyper liker litt høyere gjæringstemperatur. Mek husk å starte gjæringen på en relativt normal temperatur uansett. Og for enkelhets skyld er det alltid ok å referere til temperaturen i selve ølet under gjæringen (det er tross alt den som er den viktige).
 
Thomassvendsen skrev:
Da er jeg litt mer med. Trodde man snakket om temperaturen på ølet og ikke luften rundt.
Brygget mitt som nå står på 5 dagen har på det høyeste hatt 23-24 grader (i ølet) og ligger nå på ca 21.
Håper dette blir greit resultat.

Et spørsmål på siden: For oss som har litt begrensede muligheter til temperaturkontroll. Finnes det gjær som tåler høyere gjæringstemperatur? Trenger alternativer til den varmeste delen av året da romtemp blir en del høyere.

Kan jo ikke stoppe produksjonen om sommeren 8)

Når jeg gjærer med Safeale S-04 måler jeg på utsiden av dunken og ikke i rommet.
Han temperaturføleren tapet under litt kjøkkenpapir mot dunken.
Det er DEN temperaturen jeg prøver å holde på ca 16 grader.
 
Jeg gjæra min smoked porter på 19-20 grader (i rommet). Stormgjæra så kraftig at tempen sikkert var opptil 5 grader høyere i øllet. Smaker utrolig godt, og ingen problemer med karbonering på flaske. Nå smaker øllet riktignok såpass kraftig at det maskerer eventuelle bismaker fra gjæren tipper jeg. Skal prøve å gjære litt kaldere om jeg skal kjøre en litt mer mild ale  :)
 
Har brukt S-04 to ganger, med gjæring på lavere temperaturer (16 grader i rommet). Fungerte kjempefint, og synes ikke den gav noe usmak i det hele tatt.
 
Gjæra ein engelsk ale med S-04 på mellom 18 og 20 grader, målt med isolert føler på utsida av gjæringskaret som stod i gjærings- / kjøleskap. Enig med Erlendso i at det gav litt fake engelsk preg. Synes også at gjæra gav litt preg av søt tyggegummi (hubba bubba?).
 
Har satt ett Porter sett fra ølbrygging.no med Safale S-04, og den har ikke begynt å bloppe sikkelig enda.
Tempraturen er  rundt 22 grader i rommet. Hadde ett tempraturdrop til 18.5 grader når det var kulde grader natt til mandag.
Satte det til gjæring 8 mars.
OG var på 1050.

Hva gjør en ?
 
Jeg gjæret en brown ale etter Gahrs oppskrift med s-04 på 18 grader og den ble fortreffelig. Helte så over neste brygg, en IPA over gjærkaka og den ble aldeles fortreffelig. Smash cascade. Noe fruktig, men meget godt!:)
 
Tilbake
Topp