Saflager S-189

Noen erfaringer med S-189. Jeg brygget en Tysk lager med denne gjæren for første gang, rett før jul. Brukte min standard oppskrift på Munchener Helles, og fermenterte med mitt vanlige "hurtig-lager"-oppsett.

Strålende fornøyd med resultatet. Jeg fatet uten coldcrash og det eneste klaringsmiddelet var whirlfloc i koken.
Etter 14 dager på fat er den klokkeklar og har en nydelig, ren smak som støtter opp den gode maltsmaken. Kommer absolutt til å bruke denne gjæren igjen på lagere med en subtil humleprofil.

Jeg bruker denne nå på samme øltype.Min første lager og er på femte dagen
(2/3 utgjæring og satt opp til 11c i dag)
Superspent på resultatet.
Hvilke temperaturer gjæret du på?

Jeg har et standard gjæringsforløp på lager-stammer.
Tilsetter gjær på 8 grader og hold den der i 48 timer. Hever temp til 10 grader og holder den der til jeg har nådd 80% av antatt attenuasjon. Deretter hever jeg til 14 grader og der blir den i 7-10 dager. 14-17 dager totalt.
Denne metoden har gitt meg strålende resultater hver eneste gang, og jeg kommer aldri til å gå tilbake til den gamle praksisen som var 10 grader i 4 uker. :)

Tusen takk for svar.Skal sette opp en grad til i dag og i morgen og la den stå på 14 til den er ferdig for så å sette opp til 18 ett par dager før tapping.Tenkte å ikke sette kaldt først.Blir vel klar uansett.Da ser det ut til at jeg er på rett spor:)Skal vel karboneres med 6g sukker PR liter å stå i romtemperatur før den settes kaldt?

Kan rapportere om heftig svovelproduksjon på dag 3 her i hus med S-189, bryggerommet hvor gjæringskammeret står på lukter ille… :p

Jeg hørte nettopp på en podcast (der en fra Fermentis var med), og s-189 blei framheva som den av Fermentis' lagergjærtyper som framhever humlekarakteren best. Så jeg tenker jeg skal teste den når vi kommer ut på vårkanten og kjellertemperaturen min kryper litt høyere opp. Når er den nede på på 8-9 grader, og det er litt for kaldt for 189, om vi skal tru anbefalingene fra Fermentis.

Tilbake
Topp