Thomas Søreide
Norbrygg-medlem
Har brygget saison med alt mulig av rester - har alltid blitt godt..!Funker det med pale malt i denne? Trodde jeg hadde en sekk til med pils, men bare en nesten tom var å finne..
Har brygget saison med alt mulig av rester - har alltid blitt godt..!Funker det med pale malt i denne? Trodde jeg hadde en sekk til med pils, men bare en nesten tom var å finne..
Da blir det 6.5 kg pils, 2 kg pale, 2 kg vienna og 1.5 kg hvete. Skal da gi meg 65 liter med godsaker ved 1,050 over til gjæring.Har brygget saison med alt mulig av rester - har alltid blitt godt..!
Da blir det 6.5 kg pils, 2 kg pale, 2 kg vienna og 1.5 kg hvete. Skal da gi meg 65 liter med godsaker ved 1,050 over til gjæring.
Satser på det6,5 kg pils og 2 kg pale er jo null problem
Du kan jo også kutte ut Vienna hvis du tror den blir for mørkt,
men jeg tror det blir bra
Pottetett plan - har drukket mye "mørk" saison nedover i Europa.! Ikke mørk som i en stout, men mørkere enn Vienna Lager f.eks..Satser på det
Hva med gjæren? Hvor viktig er det å bruke Be134?
Er ikke så veldig glad i disse halvtamme, så, kan Be256 kan være et alternativ?
Går ut fra at den ikke gjærer så langt ned men kanskje langt nok likevel?
-Smaken tror jeg for min del bli ok. Gjær deler jeg inn i to klasser.
De som smaker belgisk og de som ikke smaker belgisk.
Om det er over/under/eller noe midt i mellom gjær, har ingen betydning
Hvis du tenker deg å komme nærmest mulig til d'Erpe-Mere, er vel BE-134 det naturlige valget. Men som du sier; den er bare halvtam, og døtter i seg alt den kommer over uten særlig hensyntagen til vanlige normer, og du ender fort opp med en FG under 1.000.Hva med gjæren? Hvor viktig er det å bruke Be134?
Er ikke så veldig glad i disse halvtamme, så, kan Be256 kan være et alternativ?
Går ut fra at den ikke gjærer så langt ned men kanskje langt nok likevel?
-Smaken tror jeg for min del bli ok. Gjær deler jeg inn i to klasser.
De som smaker belgisk og de som ikke smaker belgisk.
Om det er over/under/eller noe midt i mellom gjær, har ingen betydning
Har samme erfaring, mer eller mindre ferdig karbonert på en uke. Vurderte faktisk å sette alle flaskene kaldt allerede, tenkte det ville bevare smaken bedre. Men ser jo at Glazen Toren lar det stå varmt på flaske mye lenger. Noen som har noen teori hva dette gjør for utviklingen av ølet?Det går ganske fort med BE-134 og flaskekarbonering
en knapp uke, så er det altid skum
Dupont Brewery (Wikipedia)After this, the beer is packaged and warm-aged at the brewery for 6–8 weeks at 73 °F(23 °C). All of Dupont's beers are naturally carbonated via bottle conditioning.
Brygget en klone for 7 døgn siden. OG 1.049, var nede på 1.006 på dag 5.Jeg brygget en Saison etter CJohansens oppskrift på Lørdag, OG 1056.. Startet gjæring ved 18C. Dagen etter plasserte jeg brygget i kjellerstuen med gulvvarme og 22C i luften. Temperaturen i gjæringsbøtta steg til 23-24.
Sjekket SG i dag. Den var 1010!
Dette er den hurtigste gjæringen jeg noensinne har opplevd. Er det andre som har erfart så hurtig gjæring med BE-134?
Blåser unna den ja, på 3-4 dager er mye gjort. Men den kan finne på å bruke ei god uke på de siste poenga.Dette er den hurtigste gjæringen jeg noensinne har opplevd. Er det andre som har erfart så hurtig gjæring med BE-134?