Saison ala Glazen Toren Saison d'Erpe-Mere

Hva med gjæren? Hvor viktig er det å bruke Be134?
Er ikke så veldig glad i disse halvtamme, så, kan Be256 kan være et alternativ?
Går ut fra at den ikke gjærer så langt ned men kanskje langt nok likevel?

-Smaken tror jeg for min del bli ok. Gjær deler jeg inn i to klasser.
De som smaker belgisk og de som ikke smaker belgisk.
Om det er over/under/eller noe midt i mellom gjær, har ingen betydning :cool:
 
Var visst litt mer i pils sekken enn som var lagerført i Brewfather, så fikk 8,8 kg pils, 2 kg vienna og 1.5 kg hvete. Øker batchstørrelsen til 75 liter så skal OG treffes noenlunde.
 
Hva med gjæren? Hvor viktig er det å bruke Be134?
Er ikke så veldig glad i disse halvtamme, så, kan Be256 kan være et alternativ?
Går ut fra at den ikke gjærer så langt ned men kanskje langt nok likevel?

-Smaken tror jeg for min del bli ok. Gjær deler jeg inn i to klasser.
De som smaker belgisk og de som ikke smaker belgisk.
Om det er over/under/eller noe midt i mellom gjær, har ingen betydning :cool:

Hvis du bytter gjær beveger du deg vel ut av tråden
Og ja, BE-134 smaker belgisk og er ikke tam
Mye fenoler og krydra
 
Hva med gjæren? Hvor viktig er det å bruke Be134?
Er ikke så veldig glad i disse halvtamme, så, kan Be256 kan være et alternativ?
Går ut fra at den ikke gjærer så langt ned men kanskje langt nok likevel?

-Smaken tror jeg for min del bli ok. Gjær deler jeg inn i to klasser.
De som smaker belgisk og de som ikke smaker belgisk.
Om det er over/under/eller noe midt i mellom gjær, har ingen betydning :cool:
Hvis du tenker deg å komme nærmest mulig til d'Erpe-Mere, er vel BE-134 det naturlige valget. Men som du sier; den er bare halvtam, og døtter i seg alt den kommer over uten særlig hensyntagen til vanlige normer, og du ender fort opp med en FG under 1.000.

Nå produserer disse halvtamme dyra godt med glyserol, så det blir ikke avskrekkende og munnsnerpende tørt, men om du har erfaring for at du likevel ikke er så glad i den kraftige utgjæringa, er sikkert BE-256 et greit alternativ. Kinn brygger jo rimelig drikkelige saison-typer med klostergjær som har noe mindre uappetittelige bordmanerer. Belgisk blir det åkkesom:).
 
Det går ganske fort med BE-134 og flaskekarbonering
en knapp uke, så er det altid skum
Har samme erfaring, mer eller mindre ferdig karbonert på en uke. Vurderte faktisk å sette alle flaskene kaldt allerede, tenkte det ville bevare smaken bedre. Men ser jo at Glazen Toren lar det stå varmt på flaske mye lenger. Noen som har noen teori hva dette gjør for utviklingen av ølet?

Dupont gjør visst det samme:
After this, the beer is packaged and warm-aged at the brewery for 6–8 weeks at 73 °F(23 °C). All of Dupont's beers are naturally carbonated via bottle conditioning.
Dupont Brewery (Wikipedia)
 
Er det stor forskjell på Hallertauer Hersbrücker og Hallertauer Mittelfrüh? Gir førstnevnte et forsøk i min klone av denne da min lokale dealer (Brewshop) ikke har Mittelfrüh på lager.

Er det litt råflott med hop stand på denne (hvilken temp isåfall?), like greit å slenge den i på 0 min?

Tenkte prøve på noe slikt:
A5415DA2-CDEB-4E5B-84D4-5A2C79316988.jpeg
 
Da er jeg snart klar å prøve denne komende helg, før jeg hiver meg uken etter løs på Belgisk Wit.
Takker @cjohansen for oppskriften og resten av gjengen for 22 sider med kommentarer, tips og erfaringer.

F2A0E777-48F1-429F-803E-A0DF1E595A5B.jpeg

Det blir karbonering ala @Finn Berger - skal koke 3 liter ekstra (blir da 19-20 liter i gjæringskaret og 2-3 liter i fryseren) og blande som gyle før jeg flasker in 0.75 liter Kinn flasker.

Hvis dere har noe innspill.....???....gjerne.

Hilsen fra Lommedalen,

Nics
 
Jeg brygget en Saison etter CJohansens oppskrift på Lørdag, OG 1056.. Startet gjæring ved 18C. Dagen etter plasserte jeg brygget i kjellerstuen med gulvvarme og 22C i luften. Temperaturen i gjæringsbøtta steg til 23-24.
Sjekket SG i dag. Den var 1010!
Dette er den hurtigste gjæringen jeg noensinne har opplevd. Er det andre som har erfart så hurtig gjæring med BE-134?
 
Jeg brygget en Saison etter CJohansens oppskrift på Lørdag, OG 1056.. Startet gjæring ved 18C. Dagen etter plasserte jeg brygget i kjellerstuen med gulvvarme og 22C i luften. Temperaturen i gjæringsbøtta steg til 23-24.
Sjekket SG i dag. Den var 1010!
Dette er den hurtigste gjæringen jeg noensinne har opplevd. Er det andre som har erfart så hurtig gjæring med BE-134?
Brygget en klone for 7 døgn siden. OG 1.049, var nede på 1.006 på dag 5.
Så ja, BE-134 jobber godt!
 

Vedlegg

  • 6798FD3D-EC12-4BFF-8AA0-38B37F37BD98.jpeg
    6798FD3D-EC12-4BFF-8AA0-38B37F37BD98.jpeg
    174,3 KB · Sett: 5
Tilbake
Topp