Saison oppskrift, meninger (ekstrakt)

nei, roter minst mulig i karet. likter bra i alle fall og flot farge :)

kan se om jeg kan legge ut oppskriften.

edit

Recipe Specifications
--------------------------
Batch Size: 20,00 L     
Boil Size: 25,18 L
Estimated OG: 1,056 SG
Estimated Color: 9,7 EBC
Estimated IBU: 28,5 IBU
Brewhouse Efficiency: 72,00 %
Boil Time: 90 Minutes

Ingredients:
------------
Amount        Item                                      Type        % or IBU     
3,50 kg      Pilsner (2 Row) Bel (3,9 EBC)            Grain        70,00 %     
0,50 kg      Munich Malt - 10L (19,7 EBC)              Grain        10,00 %     
0,50 kg      Wheat Malt, Bel (3,9 EBC)                Grain        10,00 %     
0,25 kg      Barley, Flaked (3,3 EBC)                  Grain        5,00 %       
45,00 gm      Goldings, East Kent [4,50 %]  (60 min)    Hops        23,9 IBU     
15,00 gm      Styrian Goldings [4,40 %]  (15 min)      Hops        3,9 IBU     
10,00 gm      Goldings, East Kent [4,50 %]  (1 min)    Hops        0,2 IBU     
10,00 gm      Saaz [3,80 %]  (1 min)                    Hops        0,2 IBU     
10,00 gm      Styrian Goldings [4,40 %]  (1 min)        Hops        0,2 IBU     
1,00 tsp      Yeast Nutrient (Primary 3,0 days)        Misc                     
0,25 kg      Sugar, Table (Sucrose) (2,0 EBC)          Sugar        5,00 %       
1 Pkgs        Belgian Saison I Ale (White Labs #WLP565) Yeast-Ale                 

Mash Schedule: Single Infusion, Light Body
Total Grain Weight: 4,75 kg
----------------------------
Single Infusion, Light Body
Step Time    Name              Description                        Step Temp   
75 min        Mash In            Add 12,39 L of water at 71,9 C      65,6 C       
10 min        Mash Out          Add 7,93 L of water at 93,5 C      75,6 C       

Se her ja. Skjønner at det blir en del ingredienser som skal oppi når man beveger
seg inn på et rent maltbrygg.  :)
Ser frem til jeg kan/tør prøve meg på noe av det samme.

Sjekket nettopp en av flaskene som har stått i en uke nå.
Ser nok ut til at jeg må bruke mye mer hvete neste gang, de har begynt å klarne ganske mye, men fargen ser grei ut.
Jeg får vente en uke til før jeg tar første smak av brygget, både med og uten bunnfall.

Hvor lenge kan forresten et brygg stå på primærgjæring før man bør flytte over i et sekundærkar?
Bare spør siden jeg så du hadde det til gjæring i seks uker. Var dette på samme karet hele veien?

ja, samme kar. Har ikke hatt et brygg før som trenger så leangt tid til å utgjære..

Saison ble opprinnelig brygget med ingrediensene som var til stede. Du kan nesten bruke hva du vil og har. Jeg tror at du trenger ikke å tenke innenfor grenser her.

Sånn som jeg har forstått så er det gjærkulturen som mer eller mindre avgjør om det blir en Saison, eller hva?
Bare så synd at mange har trøbbel med den gjæren. For min del fungerte det veldig bra med Wyeast french saison.
Hvilke forskjeller denne har sammenlignet med den belgiske er jeg ikke sikker på enda.

du kan brygge saison med mange gjærtyper. Bare at gjær fra Dupont ble som en 'standard' betyr ikke at du er nødt til å bruke den.

du kan prøve wlp400, Wyeast 1388 (duvel), verboden vrucht, high gravity (Westmalle) og mm

Hvis du brygger en saison på for eksempel 3-4-5% da ender du opp med en bra gjærmengde til en tripel på 7-8% :ilike: etterpå

Aha, nyttig info. Takker så mye for tipsa!
Må få satt en ny Saison snart igjen tror jeg, men først blir det en wit.  :brygging:

Både Nøgne Ø og Ægir bruker WLP400. Det er en fin saison-gjær. Den tåler høye temperaturer og gir god utgjæring.

Da prøver jeg den neste gang, siden Nøgne Ø sin Saison er veldig god.
Har ikke smakt Ægir sin enda, er den å få tak i på vinmonopolet? Har ikke sett den, må kanskje bestilles?

Tilbake
Topp