Samletråd for internettvarp av bryggerinteresse

Tja, så du videoen?

Bryan som har videoen har 20 års erfaring som hjemmebrygging og er mikrobiolog av yrke. Oppbevaring under olje er vanlig, oljen fryser ikke før ved -30°c, så man risikerer ikke at iskrystaller bryter opp cellemembranen.

Selv tenker jeg å kjøpe Herdins Parafinolje med medisinsk renhetsgrad fra denne butikken.

Wikipedia - Cell culture:
Mineral oil of special purity is often used as an overlay covering microdrops of culture medium in petri dishes, during the culture of oocytes and embryos in IVF and related procedures. The use of oil presents several advantages over the open culture system: it allows for several oocytes and embryos to be cultured simultaneously, but observed separately, in the same dish; it minimizes concentration and pH changes by preventing evaporation of the medium; it allows for a significant reduction of the medium volume used (as few as 20 microlitres per oocyte instead of several millilitres for the batch culture); and it serves as a temperature buffer minimizing thermal shock to the cells while the dish is taken out of the incubator for observation.​
Der lærte jeg igjen noe nytt,men det blir vel mye styr for min del å begynne med brygging på laboratorienivå :)
 
Kom over en side på nettet når jeg var på jakt etter Co2 slanger.
Mener og huske at det er PE slanger som brukes til tapping av øl, sjekk litt på prisene på denne siden.
https://www.esska-no.com/esska_no_s...andig-rull-lengde-50-m-703100000001-3320.html

Og siden er jo også Norsk:)

Det er heller ingen problem å koblinger i metric istedenfor tommer, har brukt mye av disse koblingene både til øl og Co2 uten problemer
https://www.ebay.com/itm/1-5pcs-Pne...hash=item2effe452bd:m:mrP9jOx3VuyoGdUYQPkfyhQ
 
Sist redigert:
Hvor mye korn ser du for deg at du kan ha i denne?
Den passer akkurat i 36-literskjelen min, som er den jeg mesker i når jeg brygger 25-litersbatcher på opptil rundt 7%. Jeg vil neppe bruke den i 56-liter'n. Så hvor mye jeg kan få oppi den, aner jeg ikke. Jeg kommer nok ikke til å tyne kapasiteten.

Mulig det var et litt forhastet impulskjøp. Jeg får vel vesentlig mer tåkete vørter enn med pose - men så får vi se hvor viktig det er. Ser for meg at jeg ender med å selge den videre.
 
Den passer akkurat i 36-literskjelen min, som er den jeg mesker i når jeg brygger 25-litersbatcher på opptil rundt 7%. Jeg vil neppe bruke den i 56-liter'n. Så hvor mye jeg kan få oppi den, aner jeg ikke. Jeg kommer nok ikke til å tyne kapasiteten.

Mulig det var et litt forhastet impulskjøp. Jeg får vel vesentlig mer tåkete vørter enn med pose - men så får vi se hvor viktig det er. Ser for meg at jeg ender med å selge den videre.

Av nysgjerrighet: Hvorfor skulle det bli vesentlig mer tåkete vørter? Er ikke prinsippet det samme?
 
Av nysgjerrighet: Hvorfor skulle det bli vesentlig mer tåkete vørter? Er ikke prinsippet det samme?
Med posen ligger malten klemt mot veggene i kjelen, og maltsenga fungerer som filter. Med denne kurven ser jeg ikke at den kan det; den er mer som en gigantisk tepose - som det selvfølgelig vil lekke grums ut av.

Hadde den hatt tette vegger, hadde det vært noe annet. Men da hadde den vært et maltrør, og ikke en maltkurv:).
 
Det var 60 literen jeg tenkte på da jeg skrev dette.
-Tipper rundt 9kg vil gå.

Problemet der er vel ikke å få nok malt nedi kurven, men at væskenivået vil stå høyt over den. Det blir litt kjelkete - for å si det mildt;).

Kom på nok et argument mot denne kurven: Nå maler jeg malten oppi posen, som jeg legger på plass i ei tom gjæringsbøtte. Og så heiser jeg malten ned i det oppvarmede vannet i kjelen. Det er veldig mye bedre enn å helle malten oppi. Og det får jeg ikke gjort med denne kurven, er jeg redd.

Nei, dette var visst ikke så smart. Men kanskje den kan brukes som humlekurv i koket:confused:?
 
Problemet der er vel ikke å få nok malt nedi kurven, men at væskenivået vil stå høyt over den. Det blir litt kjelkete - for å si det mildt;).

Kom på nok et argument mot denne kurven: Nå maler jeg malten oppi posen, som jeg legger på plass i ei tom gjæringsbøtte. Og så heiser jeg malten ned i det oppvarmede vannet i kjelen. Det er veldig mye bedre enn å helle malten oppi. Og det får jeg ikke gjort med denne kurven, er jeg redd.

Nei, dette var visst ikke så smart. Men kanskje den kan brukes som humlekurv i koket:confused:?
Hvorfor kan du ikke male i kurven, så senke den ned?
 
Hvorfor kan du ikke male i kurven, så senke den ned?

Jeg ser for meg at den vil lekke mjøl som bare pokker. Og er det noe jeg ikke vil ha, så er det maltstøv i et fint lag over halve badet. Dessuten går den ikke nedi bøtta; jeg måtte finne et større kar som kurven kunne stå i mens jeg malte.

Nei, man skal tenke seg om litt. Spontanitet er en uting. Og så jeg som er innbarka østlending:(.

edit: Men selvfølgelig kan jeg male i posen, og senke posen ned i i kurven - som da altså står i kjelen:confused:.
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Det beste å bruke denne saken til er jo å bruke den med pose, for så å skylle gjennom om en ønsker bedre utbytte eller større batcher. Å bruke denne uten pose kan jeg ikke se for meg, silåpningen er jo alt for liten. Det blir jo også større dødrøm ved bruk av den enn med bare pose.
 
Korga har rustfri stålnett med 300micron masker, posene er (for de hvor sånt er oppgitt) 600 micron. Før de er strekt og revet og vasket litt..
 
Korga har rustfri stålnett med 300micron masker, posene er (for de hvor sånt er oppgitt) 600 micron. Før de er strekt og revet og vasket litt..
300 micron burde i alle holde humla på plass. Kanskje denne kurven kan brukes til noe likevel? Hvis det ikke rett og slett er for tett?
 
Kjøpte meg en trykksprøyte(manuell), tiltenkt slangevask, på clas for en tid tilbake. Problemet med denne var at den luktet så ekstremt av bensin el.l. at jeg aldri har turt å bruke den til noe ølrelatert i frykt for at den skal sette smak eller i verste fall reagere med noe.
Noen som har tips til rimelige trykksprøyter eller annet som kan brukes til slangevask? Trenger forsåvidt ikke å være internettvarp.
 
Tilbake
Topp