Samletråd for internettvarp av bryggerinteresse

Jeg tok litt feil i innlegget over:

Sanitization will offer a contamination reduction or bio-burden reduction of 99.9% or 3 log (103). This means that we can expect that out of one million microorganisms, a sanitizer will destroy approximately 990,000 of the organisms leaving behind many viable microorganisms to reproduce. Sanitization is accomplished by utilizing chemicals and gels to achieve this level of cleanliness.

Disinfection will offer a bio-burden reduction of 99.99% and up to 99.999% or up to 5 log (105). This means that we can expect that out of one million microorganisms, a disinfectant will destroy up to 999,990 of the organisms leaving behind very few, but still some, viable organisms. Disinfection is accomplished by utilizing many different chemicals or ultraviolet light.

Sterilization is the statistical destruction of all microorganisms and their spores. This is defined as 6 log (106) or a 99.9999% reduction. Statistically, this definition is accepted as zero viable organisms surviving. Sterilization is accomplished via several methods including ionized hydrogen peroxide or other hydrogen peroxide based solutions, high heat, ultraviolet light, ozone, radiation, and chemicals (chlorine, formaldehyde, glutaraldehydes, etc.).
 
Jeg bruker trykkoker til å sterilisere lab-glass som jeg oppbevarer gjær i.
Dette er en av de bedre trykkokerne på det norske markedet slik jeg har forstått det, jeg er veldig fornøyd med den.
Størrelsen gjør at den tar lab-glass på opptil 1 liter.

Prisen her på 1.729,- er lav. Normal pris er rundt 2.500,-
https://www.prisjakt.no/product.php?p=339465

Hvilke labglass bruker du? Og hvilke glass passer om man skulle sterilisert startervørter?
 
Hvilke labglass bruker du? Og hvilke glass passer om man skulle sterilisert startervørter?
Bruker klassene fra Vestbrygg: https://www.vestbrygg.no/produkt/gjaer/utstyr-til-gjaerstarter/

De kan vel brukes disse flaskene her, men det som er viktig er at flaske, log og eventuelle pakninger tåler 121 grader (og litt til).
Det som er fint med disse flaskene er at de tåler store temperatursvingninger uten at de blir svekket, og de tåler høye temperaturer.
Korkene og pakningene tåler 145 grader C.
 
Bruker klassene fra Vestbrygg: https://www.vestbrygg.no/produkt/gjaer/utstyr-til-gjaerstarter/

De kan vel brukes disse flaskene her, men det som er viktig er at flaske, log og eventuelle pakninger tåler 121 grader (og litt til).
Det som er fint med disse flaskene er at de tåler store temperatursvingninger uten at de blir svekket, og de tåler høye temperaturer.
Korkene og pakningene tåler 145 grader C.
Elsker de glassene der. stor åpning, lett å rengjøre, god kork, så god at om det restfermenterer i glasset er du garantert gjærfarge over hele kjøkkenet.
 
Elsker de glassene der. stor åpning, lett å rengjøre, god kork, så god at om det restfermenterer i glasset er du garantert gjærfarge over hele kjøkkenet.
Jeg syns det er litt liten åpning på de. Skulle ønske det var større åpning.

Dårlig gjort å finne noen som er så mye billigere. :mad:
Vestbrygg har bra påslag..... :eek::eek:

Jeg er med på bestilling.
Skulle hatt 1 stk 1000 ml, 2 stk 500 ml, og 250 ml får man aldri nok av.
 

Dette er en av de få så lang som jeg har funnet som gir 1 bar overtrykk.

Demeyere Apollo fant jeg ikke arbeidstrykket på.
Selv bomkjøpte jeg Ceralys Quickcook som har et arbeidstrykk på 65 kPa (står i manualen som fulgte med).

Funktion som bla Jernia selger er det noen som kommenterer på Hobbykokken at har problemer.
Ikea sin forrige, som ikke kom til 100 kPa (DILKÖTT 88 kPa) har samme klager som versjonen de selger i dag, det kreves et eget medfølgende verktøy for vedlikehold.

Ellers så virker det som om mye har med ståltykkelse, kvalitet og belegg. Spesielt de dyrere kommer med non-slip belegg feks som gjør at det blir enklere med sauser og mer tyktflytende veske i, som feks tomatsaus.

Til Autoclaving tror jeg IKEA sin er helt ypperlig, men jeg vurderer likevel Zwilling sin selv fordi jeg noen ganger er en snobb... Men ved nærmere inspeksjon så ser jeg at det er kun Cristel Alto som har bunn som går helt ut til kantene av kjelen (nesten helt rett ned til bunn), og det er viktig for god og effektiv varmeoverføring fra kokeplate til kjele. Selv Zwilling "jukser" og går skarpt inn.

Kalkulator.
 
Sist redigert:
Vil ikke steikeovnen være vel så bra til sterilisering som en trykkoker?
Tørr sterilisering trenger høyere temperatur og lengere tid. Men ja, det er muilg.

Ref:
  • 170°c 60 min
  • 160°c 120 min
  • 150°c 150 min
  • 140°c 180 min
  • 120°c 12 timer (over natten)
Men for mitt bruk med autoklaving av agar gele for preservering av gjærkulturer er jeg usikker på hvordan det vil virke i steikovnen.
 
Seriøst opplegg. Oppbevarer du dem i fryseren? Noen andre stoffer i tillegg til vørter og agar?

Jeg har ikke kommet i gang, pga feilkjøpt trykkoker med for lavt trykk. Denne videoen på YouTube er inspirasjon, så jeg kommer til å fryse de inni en isolert beholder (liten picnic kjølebag elns) og rørene blir toppet med mineralolje slik at det ikke danner seg iskrystaller på tvers av cellemembranen til gjærcellene.
 
Jeg har ikke kommet i gang, pga feilkjøpt trykkoker med for lavt trykk. Denne videoen på YouTube er inspirasjon, så jeg kommer til å fryse de inni en isolert beholder (liten picnic kjølebag elns) og rørene blir toppet med mineralolje slik at det ikke danner seg iskrystaller på tvers av cellemembranen til gjærcellene.
Mineralolje og gjærceller i samme rør; det skurrer kraftig!!!
 
Mineralolje og gjærceller i samme rør; det skurrer kraftig!!!
Tja, så du videoen?

Bryan som har videoen har 20 års erfaring som hjemmebrygging og er mikrobiolog av yrke. Oppbevaring under olje er vanlig, oljen fryser ikke før ved -30°c, så man risikerer ikke at iskrystaller bryter opp cellemembranen.

Selv tenker jeg å kjøpe Herdins Parafinolje med medisinsk renhetsgrad fra denne butikken.

Wikipedia - Cell culture:
Mineral oil of special purity is often used as an overlay covering microdrops of culture medium in petri dishes, during the culture of oocytes and embryos in IVF and related procedures. The use of oil presents several advantages over the open culture system: it allows for several oocytes and embryos to be cultured simultaneously, but observed separately, in the same dish; it minimizes concentration and pH changes by preventing evaporation of the medium; it allows for a significant reduction of the medium volume used (as few as 20 microlitres per oocyte instead of several millilitres for the batch culture); and it serves as a temperature buffer minimizing thermal shock to the cells while the dish is taken out of the incubator for observation.​
 

Vedlegg

  • Appl. Microbiol.-1953-Hartsell-36-41.pdf
    936,7 KB · Sett: 1
Sist redigert:
Tilbake
Topp